הממשלה אישרה קידום הרשות להתחדשות עירונית

יו"ר קבוצת אלמוג: "סוף-סוף הגיעו לתובנה שרק גוף אחד שיהיה אחראי על תחום ההתחדשות העירונית ברמה הארצית הוא זה שיניע את התהליכים ויביא לשינוי אמיתי"

תמ"א 38  / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

יום לאחר שרעידת אדמה הורגשה בישראל, אישרה היום (א') הממשלה את המשך קידום הקמת רשות להתחדשות עירונית. מדובר בהצעה שעלתה כבר בימי הממשלה הקודמת להקמת רשות ייעודית שתעסוק רק בנושא פינוי-בינוי ותמ"א 38. את ההצעה המקורית יזם משרד האוצר וכעת, לאחר שהתחלפה הממשלה, היה צורך באישור מחודש להמשך קידום ההצעה.

בין היתר קובעת הצעת החוק כי מי שיעמוד בראש הרשות יהיה נציג מטעם שר הבינוי. עוד מוצע להקים מאגר קבלנים שיהיו מאושרים על-ידי הרשות החדשה כקבלנים המתמחים במיזמי התחדשות עירונית. ההצעה גם מספקת הגדרה רבה מאד אך עמומה למדי לסמכויות הרשות. בין היתר מדובר על קידום פרויקטים, איתור ותכנון של אזורים ותיקים, זיהוי חסמים והסרתם, סיוע להתארגנות דיירים ופיתוח סטנדרטים לתכנון.

בנוסף, עתידה הרשות שתוקם לעסוק גם בקידום פתרונות התמגנות בעורף, נושא שהפך רלוונטי ביותר לאחר מבצע צוק איתן בקיץ שעבר, ומתייחס בעיקר לתמ"א 38 שנכון להיום איננה מחייבת הקמת ממ"דים במסגרת החוק. תקציב הרשות יבוא בחלקו מתוך הקרן לשטחים פתוחים ובחלקו מתקציב המדינה. בנוסף, יוקנו לרשות סמכויות להטיל אגרות "או תשלומים אחרים" ייתכן שגם על יזמים כתחליף לתקורות עבור ניהול פרויקטים להתחדשות עירונית. האגרות אמורות להכניס לרשות כסף מעבר לתקציב המדינה.

איציק אמסלם, יו"ר ובעלים של קבוצת אלמוג העוסקת בין היתר בפינוי-בינוי ותמ"א 38, אמר היום: "סוף-סוף הגיעו לתובנה שרק גוף אחד שיהיה אחראי על תחום ההתחדשות העירונית ברמה הארצית הוא זה שיניע את התהליכים ויביא לשינוי אמיתי הן ברמה התפיסתית והן ברמה הביצועית במקום עשרות ועדות מקבילות שבכל פעם מציבות קשיים שונים ומשונים. כולי תקווה שישכילו שבפועל אותה רשות על ארצית תהיה גורם בלתי תלוי ובלתי מותנה בשום גוף של הרשות המקומית, שלא יהיה שום תנאי סף שיוכתב על ידי הרשות המקומית כי אחרת, כאילו לא נעשה כלום".

מאיר טל, מנכ"ל קבוצת כנען, המתמחה בפרויקטים במסגרת פינוי-בינוי ותמ"א 38 אמר בעקבות אישור הממשלה כי "לדעתי צו השעה בנושא פינוי-בינוי הוא הקמתה של רשות תכנון שתאשר תב"ע לפרויקטים בהליך מזורז של עד שנה ומתן אפשרות להנפיק היתרי בניה בתהליך של עד שנה וחצי. אם זה ייעשה, יהיה כאן מהפך של ממש, כי המצב כיום הוא שרק אישור התב"ע לבדה לוקחת 5 שנים לפחות".

"אין צורך להמציא פתרונות חדשים, יש צורך ליישם את אלה הקיימים"

גם ניסים אסייג, מנכ״ל חברת NSA , המתמחה בהתחדשות עירונית מברך על הקמת הרשות להתחדשות עירונית אבל מדגיש כי בעבר קודמו הצעות שונות לקידום התחום ואסור לממשלה לזנוח אותן. "אין צורך להמציא פתרונות חדשים, יש צורך ליישם את אלה הקיימים", אומר אסייג, "נושא ראשון שצריך לחזור לשולחן הדיונים הוא הצעת חוק שביקשה להקטין את מספר הדירות המינימאלי המתיר קידום פרויקט של פינוי-בינוי מ-24 דירות היום ל-12 דירות בלבד בבניין. שינוי זה עשוי להביא לתוספת של עשרות אלפי יחידות דיור.

נושא נוסף שכדאי לקדם הוא הסבה של מתחמי פינוי-בינוי במסלול רשויות למסלול מיסוי. לפני למעלה מעשור מיפתה המדינה מתחמים פוטנציאליים לפינוי-בינוי ברשויות השונות. ההחלטה הייתה לממן קידום תיכנון, והושקעו בכך מיליוני שקלים. התכניות היו אמורות להניב תוספת של מאות אלפי יחידות דיור. אלא שמתוך 122 מתחמים שמופו, עד היום יצאו לדרך שלושה בלבד. לא רק שמרבית הרשויות אינן מקדמות את הפרוייקטים שבאמתחתם, הן מונעות מהדיירים להתקשר עם יזמים ובכך יוצרות מצב של קיפאון ומחזיקות את הדיירים כבני ערובה. יש לשנות גם מצב זה".

בחברה להגנת הטבע מברכים על המשך קידום ההצעה להקמת הרשות. "אנו מברכים על ההצעה להקמת רשות להתחדשות עירונית במסגרת צעדי הממשלה לטיפול במשבר הדיור. אין ספק כי התחדשות עירונית היא אחד הצעדים החשובים ביותר בקידום הטיפול במשבר. המהלך תואם את מדיניות התכנון הארצית, ואת גישתנו זה מכבר לפיה יש לקדם התחדשות עירונית כחלק מעיבוי והרווית הבינוי הקיים ומתוך מגמה של חיזוק הערים בישראל, ולצמצם את הפרבור והזחילה העירונית כלפי חוץ, לעבר השטחים הפתוחים. פתרון זה נכון גם כלכלית ויש לו גם חשיבות חברתית משמעותית, היות והתחדשות עירונית יכולה לקדם את השכונות החלשות בכל עיר. עבודות שונות שנעשו בשנים האחרונות מצביעות על פוטנציאל של מאות אלפי יחידות דיור בתוך הערים בכל רחבי הארץ".

עוד הוסיפו בחברה להגנת הטבע כי "רשות זו חשוב שתהיה מתוקצבת כראוי במקורות הייעודיים לה בתקציב המדינה. בנוסף, אנו רואים חשיבות למינוי של נציג של החברה האזרחית במליאת הרשות. צעד מתבקש משלים להקמת הרשות הוא הכרזת הממשלה על תכנית אסטרטגית מקצועית לאומית להתחדשות עירונית כוללת בערי המרכז והפריפריה".

עו"ד שרגא בירן, מייסד המכון לרפורמות מבניות ומיוזמי התכנית להקמת רשות לאומית להתחדשות עירונית, אמר היום בתגובה לאישור היוזמה בממשלה: "הקמת הרשות הלאומית להתחדשות עירונית מהווה מהפך במדיניות הדיור הלאומית של מדינת ישראל ומתנה נפלאה לשכבות העממיות של מדינת ישראל, אולם זאת רק במידה וההחלטה אכן תבוצע. מדובר בהחלטה שמבטאת איכות סביבה חברתית, מאחר והיא מונעת את הרס השטחים הפתוחים ועידוד ניצול השטחים העירוניים ליצירת מאות אלפי יחידות דיור חדשות בשכונותיה הקשות של מדינת ישראל. העובדה שהקמת הרשות מעוגנת בחוק, תעניק את הביטחון לתושבי השכונות שהתפתחויות אלו אכן ירקמו עור וגידים".

"הצעת החוק שעברה היום בממשלה משלימה את הרפורמה ברשות מקרקעי ישראל, שהעניקה את כל זכויות הקניין לתושבי השכונות. עם זאת, רק במידה ותבצע הרשות את רישום הזכויות על שם התושבים ותעניק את זכויות הבניה לתושבי השכונות, אזי תושלם הרפורמה ולמעלה מ-2 מיליון תושבים יתחילו לעלות בדרגות הסולם החברתי-כלכלי. מדובר בפוטנציאל לרנסנס אורבני לקטמונים בירושלים, לשכונות הדרום בתל-אביב, למורדות הכרמל בחיפה והשכונות הקשות של באר-שבע".

עוד הוסיף בירן כי: "עתה נדרש מהרשות לקדם תמ"א ארצית להתחדשות עירונית, ומן הצד השני להסמיך ועדות מקומיות לתכנון תכניות מפורטות, כאשר על התכנון להיעשות בצורה כוללנית ומתחמית ולא ברמת בניין בודד. אנו מקווים שהממשלה החדשה תדע לקדם את המהלך עד לקו הסיום ולהביא להקמתה של הרשות להתחדשות עירונית בהקדם".