דעה: כחלון מחפש את המטמון תחת הפנס הלא-נכון

האם על ידי העלאת המס והברחת כספי המשקיעים לחו"ל תטיב המדינה על הציבור? מסופקני ■ דעה / חנן מור

מי אמר שתהליכי קבלת החלטות במדינה ויישומן לוקחים זמן ? רק בשבוע שעבר נוכחנו לדעת שאם רוצים הכל אפשרי. לראייה חוק העלאת שיעור המס למשקיעים עבר והוחל תוך יומיים בלבד. שר האוצר משה כחלון שיזם את העלאת המס מתוך כוונה למנוע מהמשקיעים לרכוש דירות להשקעה על חשבון זוגות צעירים, למעשה מתעלם לחלוטין מהבעיה האמיתית ממנה סובל הענף.

האמנם הבעיה האמיתית של ענף הנדל"ן נעוצה בדירות שנרכשות להשקעה? האם על ידי העלאת המס והברחת כספי המשקיעים לחו"ל תטיב המדינה על הציבור? מסופקני.

ראשית, בעיית ההיצע הייתה ועודנה הסיבה המרכזית להעלאת מחירי הדיור. השנתיים האחרונות היו שנות שפל חסר תקדים בשיווק קרקעות מדינה ובהתחלות בנייה, דבר שהביא לעליית מחירי הדירות בכל הארץ ובאיזור המרכז בפרט. סיסמאות, הבטחות וציפייה למע"מ 0% מצד הממשלה הקודמת, הביאו את הענף לשיתוק, אח"כ הגיעה התפכחות הציבור והתנפלות על דירות וכעת שוב אנו עומדים בפני תוכניות שונות שמעל הכל גורמות לחוסר וודאות ובלבול.

נראה שמכל שלל ההצעות שהעלה שר האוצר לפתרון משבר הדיור, הצעד הראשון שהוא רץ לקדם הוא דווקא אחד השוליים אך הקלים מבחינתו לביצוע- העלאת מס הוא תמיד צעד קל. הפניית אצבע מאשימה כלפיי המשקיעים והפיכתם לאויב הציבור, תפגע לא רק ברוכשי הדירות להשקעה אלא גם בשוכרים באופן עקיף וישיר.

נהוג לחשוב על משקיעים שהם אנשי עסקים עשירים ומתוחכמים שכל תכליתם היא לאסוף עוד ועוד נכסים ובכך לגזול מהציבור הפשוט את מלאי ההיצע המוגבל. אולם המציאות היא הרבה פחות הרואית. אחוז ניכר ממשקיעי הדירות הינם פנסיונרים שפרשו אחרי שנים רבות של עבודה מאומצת , הגיעו לגיל פרישה והחליטו להשקיע את כספי הפנסיה שלהם בנדל"ן כאפיק השקעה שיבטיח את ביטחונם וימנע מהם ליפול מעמסה על משפחתם ואף על המדינה.

לצערי, הצעד שנוקט שר האוצר לא באמת יביא לשיפור במצבם של רוכשי הדירות ובטח שלא יוריד את המחירים. נהפוך הוא, כעת עלולה להתפתח בעיה חדשה בדמות מחסור בדירות להשכרה. ומחסור בהיצע, כבר למדנו, מוביל תמיד לתוצאה אחת העלאת מחירי שכ"ד והרעה בציבור המשכירים.

אין ספק שהעלאת שיעור המס על דירות להשקעה יבריח השקעות מישראל לחו"ל ובכל מדינת ישראל יוצאת נפסדת. במקום להתעסק בטפל הגיע הזמן לטפל בבעיה העיקרית והיא הגדלת ההיצע. וכמו שלמדנו השבוע, אם רוצים הכל אפשרי.

* הכותב הוא יזם נדל"ן ויו"ר קבוצת חנן מור