מבט מקרוב על סין

אלה התובנות החשובות מהמעקב אחר מדד המניות הסיני

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

למרות האינטנסיביות של המשבר היווני, ראיתי לנכון לתת משהו קצת שונה, והוא סקירת מעקב אחר מדד המניות הסיני. זאת עקב העובדה הפשוטה שלפני היוודע תוצאות משאל העם, ומה שאירופה באמת מתכוונת לעשות, לא נוכל לאמוד את הנזק הממשי של אותה טרגדיה איומה.

תחילה נאמר מייד שלסין יש עדיין רקע פונדמנטלי של האטה, וששוקי המניות שלה נמצאים בבועה של ספקולציה רחבה, למרות אותה האטה כלכלית. למעשה, על פי המספרים המתפרסמים מטעם בנק HSBC, והמהווים תמיד מקור אינפורמציה הרבה יותר אמין מאשר אותם הנתונים המגיעים מן הממשלה עצמה, אנו עדים זה חודשים ארוכים לכך שסקר מנהלי רכש נמצא מתחת ל-50, וזה באמת סימן קלאסי של דאגה.

יש גם לזכור שהשלטון המרכזי הסיני מנהל ביד רמה הרבה מאוד אספקטים של הביקוש ושל ההיצע, מפקח מגבוה על היזמות והפיתוח, בנוסף לעין בוחנת, וליד פעילה מאוד, בסקטור הפיננסי. ואכן, הורדת דרישת בטחונות והקלה בריבית הם שני כלים שמופעלים לאחרונה. למרות - ואולי בגלל - כל הגורמים האלו, אחת מן הדאגות הגדולות הנמצאות במוחם של אנליסטים רבים היא ה"בועה הסינית" כפי שהיא משתקפת הן בשנחאי והן בשנזן. בבורסה האחרונה סוחרים רק אזרחים סיניים, כאשר שנחאי משמשת גם לזרים, וזאת כסוג של מעבר ביניים לבורסה של Hong-Kong.

בסקירות עבר, ראינו את ההתפתחות של המדד בשנחאי, בשלביו השונים, והנה מה שהוא מציג לנו השבוע, בגרף שבועי (נכון ליום שני 29-06-2015):

משה-שלום-שנחאי-30-06
 משה-שלום-שנחאי-30-06

• הסיבה המיידית לסקירה זו הייתה השבירה שביצע המחיר מתחת לגבול התחתון של היתד העולה הגדולה (1 סגול).

• יתד זו החזיקה מעמד מאז תחילת 2015, ולמעשה, היוותה מעין מהלך עיקרי של מה שנבנה בצורה יסודית על ידי תנועת מניפה קלאסית של קווי המגמה 1 עד 4.

• השבירה מטה בוצעה בצורה אסרטיבית מאוד, ורואים היטב ששם עמדו כמויות גדולות של פקודות קטיעת הפסד, אשר נתנו לתנועה את כוחה הרב.

• בינתיים, המחיר הצליח להגיע עד רמת התמיכה המשמעותית הקרובה, דהיינו סביב 4000 (2 סגול). זו הייתה הרמה שהרגל העולה האחרונה התחילה ממנה, וזה הגיוני ששם המחיר יגיע די מהר.

• שימו לב שכל התנועה הזו הצליחה להחזיר שליש מכל העלייה, דהיינו רק התחילה לגרד תיקון לגיטימי הנמדד בדרך כלל בין שליש לשני שליש (3 סגול).

• יש לומר מייד שהעלייה המדהימה שהחלה מאזור ה-2000, והצליחה להגיע עד 5200, עדיין לא הצליחה לבצע את מה שהנסדק עשה, דהיינו לחזור לשיאים של כל הזמנים, אלא רק להתקרב אליו. השיאים הישנים נמצאים בקופסאות הירוקות.

השאלה הגדולה: האם השבירה הנוכחית מסמלת שינוי מהותי במצב המגמתי או שמדובר במשהו זמני, שישמש בסיס להמשך מעלה? איננו נביאים, ולכן לא נתיימר לדעת את העתיד. אנו יכולים רק להעריך את הסבירות הגבוהה ביותר, והיא שהשבירה הזו מסמלת אכן תחילה של תיקון עומק משמעותי יותר מאשר ראינו עד כה.

והנה הסיבות לכך:

• הושג תיקון לגיטימי מינימלי (בין שליש לשני שליש) עבור מהלך מגמתי מאוד גדול.

• שבירה כה ברוטאלית אופיינית לסיום של תנועה מגמתית אלימה, ומהווה רמז לתשישות הקונים, כאשר היא גם מסמלת תחילתה של תנועה אנטי-מגמתית. בהקשר לכך ניתן להצביע על אותה מניפת קווי המגמה היפה, והחדה במיוחד.

• בזרימת ההון אנו רואים חזרה לקו ה-0, ולא כניסה של כסף חדש (5 סגול) אחרי ירידה, או דשדוש, כמו שראינו בשני המקרים הקודמים המסומנים בקווים אנכיים מקווקווים.

• ראינו מבנה קלאסי של שלושה גלי כניסת הון התואמים את שלושת הגלים המגמתיים במהלך גדול (גלים 1,3,5).

• ולבסוף, אם נתרכז במומנטום, נוכל לראות שזו הפעם הראשונה שהאינדיקטור חוצה את קו המגמה שלו (6 סגול) ושאנו מקבלים תאוצה שלילית קטנה בדמות של קו היסטוגרמה אדום ראשון (7 סגול).

כל הגורמים האלו נותנים משמעות רצינית ביותר למה שקרה במדד סביב 4720. המקום ההוא, שהיה שיא בתחילת 2008, מהווה עכשיו סמן של שבירת המהלך החיובי, ויהיה צורך בהרבה מאמץ מצד השחקנים בזירה הזו לשכנע אותנו שלא הגיע זמן של עיכול בעומק, או בזמן, של מה שהושג במהלך מאז קיץ 2014, ועד עכשיו.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.