שכר המינימום של עובדי ענף הבנייה יעלה ל-5,600 שקל

כך עפ"י הסכם שנחתם היום בין יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לבין התאחדות בוני הארץ ■ עפ"י הערכת ההסתדרות, ההסכם עתיד לשפר את תנאי השכר של כ-250 אלף עובדים במשק

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

שכר המינימום של עובדי ענף הבנייה והשיפוצים יעלה עד שנת 2017 במסגרת 3 פעימות ל-5,600 שקל - כך על-פי הסכם שנחתם היום (ב') בין יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, לבין ראשי התאחדות בוני הארץ.

על-פי הערכת ההסתדרות, ההסכם החדש עתיד לשפר את תנאי השכר של כ-250 אלף עובדים במשק, שבהם גם עובדים בתחום בתשתיות, הפעלת ציוד מכאני הנדסי (צמ"ה) ועבודות ציבוריות, ועובדים פלסטינים וזרים.

הפעימה הראשונה להעלאת שכר העובדים תיעשה מיידית, ותחול בשלב זה רק על העובדים שמאוגדים במסגרת התאחדות בוני הארץ: במסגרת פעימה זו יעודכן שכר המינימום של העובדים ל-5,100 שקל, כך שהוא יהיה גבוה ב-450 שקל משכר המינימום המעודכן במשק. בעוד כחודשיים העדכון עתיד לחול על כלל העובדים הענף, לאחר ששר הכלכלה אריה דרעי יחתום על צו הרחבה בנושא. הפעימה השנייה תיעשה בעוד שנה, ואז שכר המינימום של העובדים בענף יהיה 5,200 שקל.

פעימה שלישית צפויה להיות בתחילת דצמבר 2017 והיא תעמיד את שכר המינימום של עובדי הבנייה על 5,600 שקל.

בהסתדרות הכללית ובהתאחדות בוני הארץ אמרו היום כי במסגרת 3 הפעימות, יעודכן שכר המינימום בקרב העובדים בכל הדרגות מ-1 עד 8, שכן שכר המינימום נקבע בענף הבנייה בהתאם לשנות הוותק של העובד בענף ולא לפי שנות הוותק אצל מעסיק אחד: עובד בענף הבנייה עולה בכל 3 שנים בדרגת שכר אחת. לקראת עלייה לדרגת שכר 4, ולאחר שהעובד צבר ותק של 9 שנות עבודה בענף, קידומו נקבע באמצעות ועדת דרגות משותפת של התאחדות בוני הארץ וההסתדרות הכללית.

הסכם השכר החדש משפר גם את שכרם של מנהלי העבודה בענף הבנייה ובעוד כשנתיים שכר המינימום ההתחלתי של מנהל עבודה יהיה 10,000 שקל. להסכם יתווספו גם עובדי השיפוצים, ושכרם של עובדים בדרגת שכר 3, יעמוד מתוקף ההסכם כבר בפעימה הראשונה שלו על כ-6,000 שקל.

נוסף על תוספות השכר סוכם כי עובד בעל ותק של 9 שנים בענף יהיה זכאי ל 26 ימי חופשה בשנה, לעומת 22 ימי חופשה בשנה שעמדו לו על כה מתוקף הסכמי שכר קודמים. גם ההפרשות של המעביד לקרנות ההשתלמות, כך סוכם בין ההתאחדות לבין ההסתדרות, יגדלו.

במסיבת עיתונאים שקיימו היום ראשי ההסתדרות וראשי התאחדות בוני הארץ, איציק מויאל ונסים בובליל, נאמר כי ההסכם יחול גם על פלסטינים ועל עובדים זרים שמועסקים בענף הבנייה: בהתאחדות בוני הארץ אמרו כי בענף מועסקים כ-42 אלף פלסטינים וכ-6,000 עובדים זרים.

דרעי בירך על ההסכם ואמר כי "לראשונה נשבר המחסום של 30 שקל לשעת עבודה: בענף הבנייה חסרות ידיים עובדות והעלאת השכר היא הדרך הטובה ביותר לייצור תנאי עבודה טובים. אני משוכנע שההסכם יוביל לחתימת הסכמים נוספים וכבר הודעתי לשר האוצר כי יש בכוונתי לפעול להעלאת שכר המינימום הכללי במהלך 2017".

לדברי ניסנקורן יש בהסכם החדש כדי לשפר את האטרקטיביות של ענף הבנייה בישראל ולהבטיח עתודה איכותית של עובדים. בהתאחדות בוני הארץ אמרו כי ההסכם נועד בין השאר לתמרץ ישראלים להיכנס אל הענף. לדברי בובליל, "הענף זקוק היום יותר מאי פעם לתוספת גדולה של עובדים בדגש על עובדים בעבודות בסיס. ההסכם מהווה צעד נוסף שנועד להבטיח שכל עובד שיצטרף לענף ייהנה מזכויות יתר אלו. אנו מצפים שהממשלה תסיע לנו למלא את השורות".