שרי אנרגיה לשעבר: ההתמקדות במחירי הגז היא טעות

יוסף פריצקי: "אם תהיה חברה ממשלתית שתקנה את הגז ותמכור לצרכנים, לא יהיה מחיר מונופוליסטי" ■ "מחיר גז נמוך מוביל לבזבוז אנרגיה, ואנרגיה היא דבר יקר ומזהם שאני לא רוצה שיבזבזו לי אותו"

יוסף פריצקי / צילום: אוריה תדמור
יוסף פריצקי / צילום: אוריה תדמור

על רקע סאגת הכנסת שהגיעה לכנסת דיברנו עם שלושה שרי אנרגיה לשעבר ושאלנו לדעתם על מחיר הגז, שיטת ההצמדה והמתווה המתגבש להסדרת משק הגז בישראל.

"האינטרס של הצרכן הישראלי הוא להעלות את מחיר הגז ולא להוריד אותו", פותח יוסף פריצקי, שכיהן כשר התשתיות הלאומיות בשנים 2003-2004. "מחיר גז נמוך מוביל לבזבוז אנרגיה, ואנרגיה היא דבר יקר ומזהם שאני לא רוצה שיבזבזו לי אותו".

- אתה מציע שיזמי הגז ימכרו את הגז במחיר גבוה יותר לצרכן?

"לא. אני חושב שצריך להיות פער בין מחיר הגז שיקבלו חברות הגז למחיר שהצרכן מקבל, והדרך לעשות זאת היא באמצעות יצירת 'קונה יחיד', כלומר חברה ממשלתית שתקנה את כל הגז מהיזמים במחיר שמאפשר להם תשואה יפה על הגז, נגיד במחיר איקס. מרגע שהמדינה קנתה את הגז, היא תמכור אותו הלאה לצרכנים במחיר גבוה יותר. למשל, המדינה יכולה להחליט שהיא מוכרת את הגז לחברת החשמל במחיר איקס פלוס 2, ולתחבורה במחיר איקס פלוס 3 וכן הלאה וכן הלאה. כך, לא יוכלו היזמים לקבוע מחיר מונופוליסטי, ולמדינה תהיה שליטה מלאה על מחיר הגז לצרכנים.

"יתרון נוסף הוא שהגז יהיה זמין יותר לצרכנים. כיום 'מאפיית עזרא ובניו' לא יכולה לנהל משא ומתן מול ספקי הגז. המדינה, לעומת זאת, תתחייב לספק לה גז. זה לא רעיון מהפכני. עוד בשנות ה-90, כשישראל שקלה לקנות גז טבעי מקטאר, זה היה הרעיון שהציע לה הבנק העולמי". זה לא פופולרי לומר שצריך להעלות את המחיר על הגז.

"נכון, אבל אנשים פשוט לא מבינים על מה הם מדברים. אני שומע כאלה שמזכירים כל הזמן שמחיר הגז בארה"ב הוא 3 דולרים. מעבר לזה שהם טועים כי המחיר הזה לא כולל את עלויות הובלת הגז, זה לא האינטרס של מדינת ישראל להיות כמו ארה"ב. כאשר מחיר הגז הוא נמוך או סביר כמו בישראל, נוטים לצרוך אותו יותר".

- הקמת חברה ממשלתית עלולה לקחת זמן.

"אין צורך להקים חברה נוספת. אם מסתכלים על חברת נתג"ז (חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל הממשלתית שאמונה על הקמת צנרת הולכת הגז הטבעי לאורכה ורוחבה של ישראל - ה"כ), אמנם התפקיד שלה הוא לא למכור את הגז אלא להוביל אותו, אבל היא חברה יעילה שיכולה להיות קנדידט הולם לתפקיד הקונה היחידה".

- נניח שהחברה הממשלתית תקנה את הגז במחיר מסוים ותמכור אותו במחיר גבוה יותר לצרכנים. מה תעשה החברה הממשלתית ברווח?

"תשקיע באנרגיה ירוקה. הרי המטרה של ישראל הוא ביטחון של אנרגיה. ביטחון של אנרגיה ניתן למצוא רק באנרגיה ירוקה, כלומר, באנרגיה המופקת משמש, רוח ומים. יותר ויותר מדינות מציבות לעצמם יעד לייצר חלק ניכר מהחשמל שלהן מאנרגיה מתחדשת. בדיוק משום שבדרך זו לא צריכה המדינה להיות תלויה באנרגיה מתכלה או בייבוא של אנרגיה".

- אתה אומר שישראל זקוקה לביטחון של אנרגיה. האם זה אומר שאתה נגד ייצוא נרחב של גז?

"בדיוק ההיפך. ישראל צריכה לייצא כמה שיותר גז, וכמה שתעשה זאת מוקדם יותר יהיה טוב יותר. כשאני אומר שישראל צריכה ביטחון של אנרגיה, אני מדבר על כך שישראל צריכה להשקיע באנרגיות מתחדשות. את הכסף שתכניס המדינה מייצוא של גז, היא תוכל להשקיע באנרגיות כאלה. זה בדיוק מה שעשתה נורבגיה. בנורבגיה נמצאו כמויות עצומות של גז, אך היא כלל לא צורכת אותו. היא מייצאת את כולו לאירופה ומשקיעה באנרגיות מתחדשות (כיום 90% מהחשמל המיוצר במדינה מיוצר באנרגיה הידרואלקטרית - ה"כ).

"ספקי הגז חתמו על מכתבי כוונות לייצוא גז למצרים, ירדן והרשות הפלסטינית, ואני מקווה שייחתם בעתיד גם מכתב כוונות לייצוא גז לטורקיה. ייצוא גז למדינות השכנות יקצור לישראל רווח מדיני פוליטי גדול שאסור לפספס אותו. אף אחד לא יכול להבטיח שבעוד כמה שנים לא יהיה איזה יפני שימציא דרך לייצר חשמל מהשמש בצורה יעילה יותר מהיום, ואז הגז יהפוך לפחות רלוונטי מכפי שהוא היום, וכך גם ייצוא הגז".

"לא מבין את מהומת המחירים"

ד"ר עוזי לנדאו, שכיהן כשר האנרגיה והמים בשנים 2009-2013, מצטרף לדבריו של פריצקי. "אני לא מזלזל בביקורת שיש על המונופול, הביקורת היא נכונה, אך היא לא החשובה ביותר. המטרה החשובה היא אבטחה של אספקה אמינה של גז טבעי במחיר סביר לטווח ארוך, וחשוב שאזרחי ישראל יבינו זאת. מדינת ישראל מקבלת גז ממאגר אחד באמצעות צינור אחד. אני לא מדבר חלילה על פעילות עוינת נגד ישראל, אבל מה יקרה אם תהיה רעידת אדמה או תקלה בצינור? במקרה כזה, ישראל עלולה להיות מושבתת לחודשים. האיום על ביטחון האנרגיה של מדינת ישראל הוא גבוה יותר מכפי שהיה אי פעם, ואני לא חושבשאנשים מבינים זאת מספיק".

- מדוע הוא גבוה מאי פעם?

"אם תסתכלי על שנת 2008, לפני שבכלל נמצא מאגר תמר, ישראל נהנתה אז מאספקת גז משני מקורות - גז מצרי ומאגר ים תטיס הישראלי. כאשר אספקת הגז ממצרים פסקה, אף שהגז מים תטיס המשיך לזרום, מחירי החשמל זינקו בעשרות אחוזים. וזה היה כש-35% מהחשמל יוצר מגז. כיום 60% מהחשמל מיוצר מגז. לכן, אני חושב שהפוקוס הציבורי צריך להיות על זה".

- מה דעתך על מחיר הגז היום בישראל?

"המחיר הוא סביר לחלוטין. ביתר מדינות אירופה המחיר גבוה מאשר בישראל. רק לצורך השוואה, מחיר הגז היום בגרמניה הוא סביב 8-9 דולרים. בליטא המחיר הוא 13 דולר. אני לא מבין את המהומה על המחירים בישראל".

"אני מסכים שמחיר הגז בישראל הוא סביר לחלוטין", מסכים גם משה שחל, שכיהן כשר האנרגיה בשנים 1984-1990 ובשנים 1993-1995. "עם זאת, יש לשנות את שיטת ההצמדה של מחיר הגז בחוזים".

היום, נזכיר, מוצמדים מחירי הגז בחוזים מול ספקי הגז למדד המחירים לצרכן האמריקאי והישראלי בתוספת 1% לשמונה שנים. אחרי שמונה שנים, המחיר מוצמד למדדי המחירים מינוס 1%. כמו כן הם צמודים לעלות ייצור החשמל של חברת החשמל.

- מה צריכה להיות שיטת ההצמדה לדעתך?

"צריך להיות למחירי הגז בישראל קשר כלשהו למחירי האנרגיה מחוץ לישראל, כמו מחיר הנפט העולמי ומחירי הגז בסביבה. בדיוק כמו שמחיר הבנזין מוצמד למחיר הנפט הממוצע בעמק Lavera בצרפת, כך צריך להיות עם מחיר הגז, שיוצמד למחיר גז בסביבה (Lavera היא אחת משתי הזירות המרכזיות באירופה למסחר בנפט.

"סוחרי הנפט שם רוכשים נפט מסוגים שונים - נפט המופק במדינות באזור הים התיכון - ומוכרים אותו לבתי הזיקוק, לרבות בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד. מינהל הדלקים במשרד התשתיות בודק בסוף כל חודש את המחיר הממוצע שנקבע בדרום צרפת וקובע לפיו את מחיר הבנזין שישלם בסופו של יום הצרכן הישראלי - ה"כ)".

שחל גם מסכים עם פריצקי ולנדאו שהדבר החשוב ביותר שישראל צריכה לעשות הוא להגדיל את ביטחון האנרגיה שלה. "בעבר היו דיונים בין הממשלה לחברות הגז על צינור שני ממאגר תמר לחוף, ואולם, נובל טענה שההשקעה בבניית צינור ימי שני היא גבוהה מדי, ובמקום להגיד לה 'הכול טוב ויפה אבל אנחנו דורשים עוד צינור', המדינה התקפלה", הוא אומר, "זה פשוט לא הגיוני. אם משהו יקרה לצינור האומלל הזה כולנו נזעק. הפוקוס צריך להיות על זה ולא על מחיר הגז בישראל".