הספין של "כולנו"

חוק דמי אבטלה לעצמאים? רק אם הם יסגרו את העסקים שלהם

ח"כ אלי כהן/ קרדיט: רובי קסטרו
ח"כ אלי כהן/ קרדיט: רובי קסטרו

מפלגת "כולנו" שוב עשתה עלינו ספין. בעיתוי מדויק, רגע לפני הימנעותם של השרים משה כחלון ויואב גלנט מההצבעה על מתווה הגז בכנסת, מפאת ניגוד אינטרסים, שחררה "כולנו", אליה משתייכים השניים, את חוק "דמי אבטלה לעצמאים" שיזמו שניים מחבריה, רועי פולקמן ואלי כהן (שדווקא כן יכולים להצביע בעד מתווה הגז), כדי לזכות לחיבוק חם מהציבור, שאכן הגיע מהר משציפו.

אבל כשמתעמקים בהצעת החוק החפוזה הזו מבחינים שלמישהו כנראה מאוד בער להוציא אותה ומהר, כי אחרת אי אפשר להסביר את הקשר בין הכותרת המיטיבה, לכאורה, עם העצמאים, לתוכן שעומד לעשות להם נזק בלתי הפיך.

בכל מקום שבו התראיין ח"כ רועי פולקמן, מיוזמי החוק, הוא הדגיש עד כמה סקטור העוסקים העצמאיים חשוב ומופלה, אז בבקשה שיסביר לכל אותם עצמאים חשובים למה הוא מעודד אותם לסגור את עסקיהם, במקום לפתח אותם.

גם היום משלמים חצי מליון בעלי העסקים האלה לביטוח הלאומי הרבה יותר מהשכירים ועכשיו, בחסות החוק, הסכום יוגדל, כדי שיינתן להם, אולי, כדמי אבטלה במקרה שיסגרו את עסקיהם. זאת אומרת מי שרוצה כסף מהמדינה צריך לסגור את העסק שלו.

האפלייה מול השכירים בחוק המוצא לא נגמרת רק בגובה תשלומי הביטוח הלאומי, אלא גם באורך תקופת התשלום. שכיר יכול לקבל דמי אבטלה אחרי 12 חודשי עבודה ו-18 חודשי תשלום לביטוח הלאומי (אותם צבר גם ממקום עבודה אחר). עצמאי צריך לשלם 25 חודשים. ואם זה לא מספיק, פולקמן וכהן חושבים שלעצמאי מספיק לקבל שלוש פעמים דמי אבטלה בחייו. למה? ככה. שכיר, לעומת זאת, יכול להיות מובטל בלי שאף אחד יעמוד ויספור לו אם זו הפעם הרביעית שהוא בא להחתים בלשכה.

העצמאים, שיגיעו היום לדיון בוועדת הכספים בכנסת בעניינם, דורשים דבר פשוט והגיוני במדינה ומתוקנת: תנאים שווים לאלה של השכירים. זה מגיע להם לא רק בגלל הדמוקרטיה, אלא גם בגלל שהם מנוע הצמיחה של המשק הישראלי. אז במקום כותרות סקסיות למטרות יח"צ וספינים, טוב אם חברי הכנסת פולקמן וכהן ימשכו את הצעתם הפופוליסטית, שעלולה לקבע את האפלייה הצורמת הזו, ובמקומה יביאו חוק לפיו כל עצמאי יוכל להוציא לעצמו תלוש שכר כמו לכל שכיר אחר במשק, וכך יוכל לקבל את כל ההטבות המגיעות לו.

עד שזה יקרה, ימשיכו העצמאים לשאת בעול, לא לקבל כלום מהמדינה, לא להיות שווים בפני החוק, ובלי שאף גוף, כמו הסתדרות העובדים למשל, שדואגת לשכירים כמו לביאה, ישמור על האינטרסים שלהם ועל הדרך ימשיכו להיות מועדים לספינים שקשורים בכלל לגז וליצחק תשובה.