נעילה חיובית בבורסה לאור האפשרות לפריצת דרך ביוון

עליות בוול סטריט ומגמה מעורבת בבורסות אירופה ■ נתניהו דחה את ההצבעה בכנסת על מתווה הגז - מתווה הגז פורסם בצהריים לציבור ■ מבקר המדינה ביקש משטייניץ להמתין עם אישור המתווה עד שהוא יפרסם את הדוח שלו בנושא הגז

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (ג') בעליות שערים לאור דיווחים באירופה לפיהם תיתכן פריצת דרך חיובית במשבר ביוון. מניות הגז המשיכו לבלוט במסחר בצל ההתפתחויות האחרונות בנושא. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.43 מיליארד שקל.

 

 

המשבר היווני נמצא במוקד המסחר בכל שוקי העולם. נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יאנקר הגיש הצעה נוספת לממשלת יוון על מנת להגיע להסכם רגע לפני שהמדינה נכנסת לחדלות פירעון באופן רשמי - כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. כלי תקשורת באירופה מדווחים כי ראש ממשלת יוון מקבל את ההצעה ואף עשוי לטוס הלילה לבריסל ולסגור עסקה. ע"פ דיווחים אחרונים, ממשלת יוון אף ביקשה תכנית חילוץ חדשה למשך שנתיים מקרן החילוץ האירופית (ESM). (לסיפור המלא)

בסיכום חודשי נחלש מדד המעו"ף בכ-2.5% ומדד ת"א 100 איבד בתקופה זו קרוב ל-3%. מנתוני הבורסה למחצית הראשונה של 2015 עולה כי מתחילת השנה עלה מדד המעו"ף בכ-12% ומדד ת"א 100 הוסיף לערכו כ-10%. לעומתם, מדד התקשורת בלט בירידה של כ-14%, ואילו מדד הנפט והגז קפץ בינואר-יוני בכ-20%.

עוד עולה מנתוני הבורסה, כי מדדי האג"ח הממשלתיות והחברות השקליות עלו במחצית השנה הראשונה בעד 0.7%, ולעומתם מדדי האג"ח הממשלתיות והחברות צמודות המדד ירדו עד כ-0.5%, תוך תנודתיות גדולה שאפיינה את המסחר באפיקים אלה. מחזור המסחר היומי הממוצע במניות עמד על 1.4 מיליארד שקל - עלייה של 19% ביחס לממוצע היומי במחצית המקבילה של 2014. מחזור המסחר הממוצע היומי באג"ח ממשלתיות עלה ב-13% והגיע ל-3.5 מיליארד שקל.

בסיכום המחצית הראשונה נמחקו מהמסחר 10 חברות: 3 בעקבות הצעות רכש ומיזוגים; 2 בעקבות אי עמידה בכללי השימור; 4 בעקבות הסדר או פירוק; וחברה אחת דואלית (באטם תקשורת) שנמחקה מהמסחר בת"א. כיום נסחרות בבורסה 467 חברות באמצעות מניות, לעומת 473 בסוף 2014.

מניות במוקד

מניות הגז הטבעי המשיכו לרכז עניין רב גם היום. לאחר התסבוכת הלילית אמש, במסגרתה לא הצליח ראש הממשלה נתניהו להעביר הצבעה בכנסת על העברת סמכויות משר הכלכלה דרעי לממשלה, שר האנרגיה יובל שטייניץ פרסם היום בצהריים את מתווה הגז. נציין את קבוצת דלק, ישראמקו , אבנר , דלק קידוחים ורציו.

בשעות הערב, מבקר המדינה שלח מכתב לשר האנרגיה יובל שטייניץ וביקש ממנו להמתין עם אישור מתווה הגז בממשלה עד אשר הוא יפרסם את הדוח שלו בנושא. בהמשך השבוע יפרסם המבקר טיוטה ראשונית של הדוח.

אנליסטים בלידר שוקי הון טוענים כי מתווה הגז טוב למדינה ולחברות הגז: "בשורה התחתונה, בניגוד להלך הרוח השלילי העולה מהמתנגדים להסכם, המדינה עשתה עבודה לא רעה, ויש במתווה החדש מספר נקודות שאינן חיוביות עבור שותפויות הגז. מצד שני יש לציין לחיוב כי לא הוטלו גזרות דרמטיות על השותפויות (פיקוח מחירים, שיווק בנפרד, חיוב במכירת תמר תוך פרק זמן לא סביר), ובנוסף השותפויות קיבלו גם הטבה משמעותית בדמות הקדמת היצוא מתמר, והעברת מכסת הייצוא מכריש ותנין ללוויתן כך שבסך הכל בהתחשב ברוח הציבורית ובקולות המחאה, במידה והמתווה הנוכחי יאושר, מדובר בחדשות טובות עבור השותפויות ולדעתנו גם עבור הציבור".

אחר הסערה שהתחוללה מול חברת אורנג' העולמית, עם התבטאות המנכ"ל על רצונו לסיים את עסקי החברה בישראל, מדווחת היום פרטנר על חתימת הסכם עם אורנג', המסדיר מחדש את מערכת היחסים ביניהן. (לכתבה המלאה)

חברת פרוטרום הודיעה היום כי רכשה 100% מהון המניות של חברת הטעמים האמריקאית Foote & Jenks בכ-4 מיליון דולר. העסקה הושלמה במועד החתימה ומומנה בחוב בנקאי. F&J, שנוסדה בתחילת שנות ה- 80, עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של תמציות טעם לתעשיות הפארמה, המזון והמשקאות. לחברה 10 עובדים ואתר ייצור, מחקר ופיתוח ושיווק בניו-ג'רזי. ובסיס לקוחות רחב בצפון אמריקה. מחזור המכירות של F&J בשנת 2014 הסתכם בכ-2.9 מיליון דולר.

מיקרומדיק דיווחה היום כי החברה הבת בבעלות מלאה ושליטה מלאה, זטיק טכנולוגיות, הודיעה על אישור CE שיאפשר שיווק ומכירה של המוצר לניטור סרטן שלפוחית השתן באירופה.