אתם תשפטו: זה מתווה הגז שמטלטל את הפוליטיקה בישראל

(עדכון) - פיתוח לוויתן יידחה, ולא תהיה תחרות במאגר עוד 15 שנים; היצוא למצרים מתמר יחל עוד לפני פיתוח לוויתן; מחיר הגז: עד 5.4 דולר ליחידת חום שר האנרגיה שטייניץ על מחיר הגז: "אפילו התעשיינים אמרו שזה מחיר טוב. המחיר בישראל - מהנמוכים ב-OECD"

יובל שטייניץ / צילום מסך
יובל שטייניץ / צילום מסך

לאחר התסבוכת הלילית אמש, במסגרתה לא הצליח ראש הממשלה נתניהו להעביר הצבעה בכנסת על העברת סמכויות משר הכלכלה דרעי לממשלה, שר האנרגיה יובל שטייניץ חשף היום (ג') את מתווה הגז.

להורדת המתווה המלא - לחצו כאן

מסיבת העיתונאים של השר התקיימה בהשתתפות יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל, ראש רשות המסים משה אשר, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי, אלכסנדר ורשבסקי, יוסי וירצבורגר ופרופ' איתן ששינסקי.

להלן הנקודות העיקריות במתווה הגז:

השינויים המבניים

■ מאגר תמר: דלק תמכור את החזקותיה במאגר (31.25%) לשחקן שלישי בתוך שש שנים, ונובל תדלל את החזקותיה מ-36% ל-25%

הרציונל: נובל היא החברה ה"קבלנית" ולכן לא ניתן להוציאה מהמאגר, ואולם כך היא לא תהיה בעלת המניות הגדולה במאגר.

הביקורת: זהו אחד מסעיפי המתווה שלהם התנגד הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה יותר מכול, משום שלנובל עדיין תהיה בעלות צולבת על מאגרי הגז הגדולים תמר ולוויתן, והיציאה של דלק מתמר לא תוביל לתחרות באמת - במקום שחברת גז תרכוש את ההחזקות של דלק, ירכוש אותן גוף פיננסי שיאפשר לתשובה "אקזיט" יפה.

■ מאגר לוויתן: במאגר לא יחול שינוי מבני. בטווח הקרוב דלק ונובל לא יתחרו זו בזו על מכירת גז לשוק המקומי, אך המדינה תוכל לדרוש זאת בחלוף עשר שנים מפיתוח המאגר.

הרציונל: תחרות בין שלושה שחקנים במאגר אחד הייתה מעכבת את פיתוח המאגר, וזאת משום שהיו נוצרים ניגודי אינטרסים. למשל במקרה שחברה אחת לא חתמה על חוזים, איזה אינטרס יהיה לה להשקיע בפיתוח המאגר? לאחר שהמאגר כבר יהיה מפותח, ה"תירוץ" הזה כבר יהיה לא רלוונטי.

הביקורת: מאגר לוויתן הענק יישאר מונופול, ולא תהיה תחרות ב-15 השנים הקרובות.

■ מאגרים כריש ותנין: נובל ודלק ימכרו את החזקותיהן במאגרים בתוך 14 חודשים. אם לא יעשו כן, תעבור החזקה לידי נאמן שימכור את המאגרים בתוך ארבעה חודשים.

הרציונל: בממשלה מקווים ששחקן שלישי יקנה את המאגרים בתוך כמה חודשים ויחתום על חוזי גז עוד לפני הפיתוח שלהם.

הביקורת: המאגרים כריש ותנין הם קטנים ולא יכולים להתחרות באמת במאגרי הגז הגדולים תמר ולוויתן. מעבר לכך, אין ודאות שהמאגרים יימכרו כבר בחודשים הקרובים.

פיתוח ויצוא

■הקדמת היצוא מתמר: השותפות יוכלו לייצא גז למצרים בכמות מסחרית עוד לפני שמאגר לוויתן יחובר לחוף.

הרציונל: סעיף זה נועד לאפשר חתימה מזורזת על חוזה יצוא גז עם חברת יוניון פנוסה הספרדית, שמתקן הנזלת הגז שלה נמצא בדמייטה, מצרים. חוזה כזה צפוי להכניס לקופת המדינה 3.5-4 מיליארד שקל.

הביקורת: הממשלה קבעה בעבר שמאגר תמר לא יוכל לייצא גז לפני שלוויתן יחובר לחוף וזאת כדי להבטיח שיהיה די גז לצורכי המשק הישראלי. כעת, הקדמת היצוא מתמר עלולה להפחית את הלחץ על נובל לפתח את לוויתן.

■ השותפות בתמר לא יקבלו את הטבת מס ששינסקי על הקמת צנרת יצוא למצרים (צינור ממתקן ההפקה של תמר למצרים), אך המדינה תכיר בחלק מצינור נוסף (המכונה "הצינור השלישי") שיחבר בין בארות תמר למתקן ההפקה. כמו כן, השותפות ייאלצו לבנות צינור גז נוסף ממתקן ההפקה לאשקלון.

הרציונל: הנחת צינור נוסף מהבארות של תמר למתקן ההפקה של המאגר תאפשר את יצוא הגז למצרים וגם את הגדלת הקיבולת למשק הישראלי. מעבר לכך, מאחר שכבר לא ניתן להשתמש במאגר ים תטיס לאחסון גז, צינור נוסף יגדיל את ביטחון אספקת הגז למשק הישראלי.

הביקורת: הכרה בחלק מ"הצינור השלישי" תגדיל את נתח השוק של תמר על חשבון הנתח של המאגרים תנין וכריש.

■ דחיית פיתוח לוויתן: המדינה מאפשרת לנובל לדחות את פיתוח המאגר ממארס 2018 לאוגוסט 2019.

הרציונל: הבעיות הרגולטוריות שהתגלו בישראל בחודשים האחרונים יצרו אצל ספקיות הגז חוסר ודאות שעיכב את פיתוח המאגר, ולכן ניתנת להן ארכה.

הביקורת: העיכוב בפיתוח לוויתן למעשה מותיר את ישראל עם מאגר אחד - תמר - שעליו היא נשענת לצורך הזרמת גז. מעבר לכך, אין ודאות שלוויתן יפותח גם עד תאריך היעד החדש.

מחיר הגז

■ חברות הגז יחויבו להציע ללקוחותיהן את שתי האופציות הבאות בחוזים עתידיים:

- אופציית "האב ישראלי", שבה מחיר הבסיס של הגז הוא ממוצע מחירי הגז בחוזים שנחתמו ברבעון הקודם וההצמדה היא לסל הקיים המשק. מחיר הבסיס הממוצע היום הוא בסביבות 5.3 דולרים ליחידת אנרגיה, עם הצמדה לברנט (כ-25%), למדד המחירים האמריקאי (כ-40%) ולרכיב ייצור החשמל של חברת החשמל (כ-35%).

- חוזה הברנט הטוב ביותר הקיים במשק, עם מחיר רצפה ותקרה. גורמים במשק מעריכים שמחיר הרצפה והתקרה בחוזה כזה הוא כ-5 דולר ליחידת חום.

המיסוי על היצוא

■ בהתאם להמלצת ועדת ששינסקי, המיסוי יהיה על מחיר שאינו נמוך ממחיר הגז הממוצע במשק הישראלי.

הרציונל: המדינה רוצה למנוע "התחכמויות" מס מצד החברות ולמעשה בריחת מס. כמו כן, כך המדינה מבטיחה שלקוחות בישראל יקבלו מחיר טוב יותר על הגז מלקוחות בחו"ל.

הביקורת: בגלל השונות במנגנוני ההצמדה בין חוזי היצוא (ההצמדה היא בעיקר למחיר הנפט שמשתנה תכופות) והחוזים בישראל (ההצמדה היא לרוב למדד המחירים האמריקאי ולרכיב ייצור החשמל של חברת החשמל), הדרישה הזאת עלולה לסבך את חישובי המס של רשות המסים.

■ חברות הגז יוכלו להציע ללקוחות חדשים בישראל אותם תנאים שהוצעו בחוזה היצוא

הרציונל: הסעיף הזה למעשה נועד לפתור את בעיית חישובי המס מהסעיף הקודם, משום שאם התנאים הם אותם תנאים, אין צורך לחשב את הפרשי המחירים בין חוזי היצוא לחוזים עם לקוחות בישראל.

שטייניץ: "זה המתווה הטוב ביותר האפשרי, הריאלי"

שר האנרגיה יובל שטייניץ התייחס היום למתווה במסיבת העיתונאים ואמר: "השאלה האמיתית שצריך לשאול היא על פשר העיכובים. העובדה שהמאגר הגדול של ישראל - לוויתן - מתעכב זה שנים בפיתוח שלו, היא זו שצריכה לעורר סימן שאלה. מדוע מאגר שהתגלה ב-2010 לא התחילו עדיין בפיתוח שלו? אם נמשיך להתעכב הנזקים יהיו קשים - הביטחון האנרגטי שלנו בסכנה וגם היכולת שלנו למנף זאת מדינית ואסטרטגית נדחית שוב. גם היכולת שלנו לספק גז במחירים סבירים למפעלים בישראל וכמובן גם ההכנסות הגדולות מהגז - הכל בסכנה.

"לכן, אחרי עיכובים של שנים - שנבעו מסיבות טובות של משרדי ממשלה ורגולטורים - החלטתי מיד עם כניסתי לתפקיד להשקיע את מרצי כדי להגיע לפריצת דרך ומתווה שישים סוף לוויכוחים של שנים שפגעו פגיעה חמורה בישראל".

שטייניץ התכוון למגבלות על יצוא, על מחיר ועל בעלות שהוטלו על חברות האנרגיה. "את רוב הגז אתם שומרים למשק הישראלי גם אם יהיו הזדמנויות בחו"ל. רק ארה"ב הגבילה בעולם את היצוא וגם היא מבטלת את זה עכשיו", אמר שטייניץ. "לגבי הגבלת המחיר - אנחנו המדינה היחידה ב-OECD שקבעה תקרת מחיר. לא הולנד ולא נורבגיה, לא קנדה ולא ארה"ב, לא בריטניה ולא דנמרק הטילו כאלה מגבלות. המגבלה השלישית היא החמורה מכולן - אנחנו המדינה היחידה שאומרת לחברות גז למכור בלו"ז קצר מאגרים שהן מצאו - כריש ותנין".

שטייניץ עקץ את המתנגדים למתווה ואמר: "המתווה שהגענו אליו הוא הכי טוב האפשרי, הריאלי. יכול להיות שיש מתווים אחרים בעולמות דמיוניים שהם טובים יותר, אבל אנחנו בעולם הריאלי ואנחנו צריכים שהגז יגיע. המתווה הזה יביא סוף סוף לפיתוח שדות הגז ויביא חברות חדשות שיחפשו גז ונפט במים הכלכליים שלנו.

"זה מתווה סביר אבל קשה מבחינת חברות האנרגיה כי הן נאלצו לקבל על עצמן תנאים קשים - התנאים הקשים ביותר בכל מדינות המערב. הוא טוב למדינה כי הוא משיג את כל המטרות שלנו: 100 מיליארד דולר שיגיעו למדינה בעשורים הקרובים, פירוק מונופול הגז תוך מספר שנים ויאפשר לספק גז ליצרני חשמל ומפעלי תעשייה במחירים סבירים בכל הארץ".

שטייניץ נשאל לסוגיית מחיר הגז שעוררה ויכוח ציבורי, וענה: "אפילו התעשיינים אומרים שהמחיר טוב ונוח להם. מחיר הגז בנורבגיה בערך כפול מבישראל. בכל אירופה המחיר גבוה מבישראל ב-2-3 דולר ליחידת חום. בצפון אמריקה הוא קצת יותר נמוך, בערך בדולר, בגלל שאלה קידוחים יבשתיים. מחיר הגז בישראל הוא בין הנמוכים במדינות ה-OECD".

שטייניץ הוסיף כי "מחיר הגז יהיה תחרותי. הוא יהיה סביר ואפילו זול ביחס לעולם. אנחנו מטילים מגבלה שאם אחת החברות תמכור גז זול יותר בחול מאשר בארץ, היא תצטרך להציע אותם תנאים ללקוחות בישראל. נשרדג את הסכם הביטחון האנרגטי בין ארה"ב לישראל. שוחחתי עם האמריקאים שיעדכנו את הסכם הביטחון האנרגטי של ישראל גם על גז ולא רק על דלק כפי שזה היום. האמריקאים קיבלו זאת בחיוב והודיעו שיעשו מאמץ לבחון זאת".

השר הוסיף בנוגע לביקורת על המתווה, ואמר: "שוב, זה המתווה הריאלי ביותר. יכולנו לקבוע לפרק את לוויתן ל-10 גורמים אבל זה לא ריאלי. לא היינו משיגים תחרות. אנחנו צריכים קודם לדאוג שמאגר לוויתן יפותח. כל עוד יש רק תמר אין תחרות. לכן, מי שבאמת רוצה לקדם תחרות צריך להציב תנאים שמאפשרים את פיתוח לוויתן כך שיוכל להתחרות בתמר. יחד עם זאת, קבענו שאם לא תושג תחרות אמתית נוכל להכריח אותם להתחרות אחד בשני במאגר לוויתן".

נתניהו: "אני אף פעם לא נכנע לפופוליזם"

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל אמר לקראת מסיבת העיתונאים כי "היום צפוי לחשוף לראשונה שר האנרגיה את מתווה הגז לציבור. אקרא את המתווה לעומק, ובימים הקרובים ממש אכנס את ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון ראשון במתווה המוצע. ראש הממשלה, שר האנרגיה ויצחק תשובה יהיו הראשונים למסור עמדתם בפני הוועדה".

שר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי בירך הבוקר על ההחלטה להציג את מתווה הגז בפני הציבור. "אני שמח שהתקבלה החלטה שמציגה בשקיפות מוחלטת לציבור וכמובן לחברי הכנסת את מתווה הגז במלואו. אני משוכנע כי לאחר שמתווה ההסכם עם חברות הגז יוצג בפני אזרחי ישראל והעולם כולו, יהיה קל יותר לקיים דיון ציבורי בנושא שיש לו משמעויות ביטחוניות, מדיניות וכלכליות רחובות לכל אחד מתושבי המדינה", אמר דרעי.

גם רה"מ נתניהו התייחס לנושא היום בפגישתו עם שר החוץ של פאולו ג'נטילוני, ואמר: "היום אנחנו מציגים אחרי שנים של דיונים את המתווה המפורט שגיבשנו בעניין הוצאת הגז מהמים. הוא יוצג בפני כל אזרחי ישראל, בפני העולם כולו. המתווה הזה מפרק את מונופול הגז והוא יכניס מאות מיליארדי שקלים לקופת המדינה, לרווחה, לבריאות, לחינוך, לצרכים רבים אחרים של אזרחי ישראל".

נתניהו תקף שוב את המתנגדים למתווה הגז ואמר: "הפופוליזם גואה סביבנו. אף אחד לא בדק באופן מעשי את המתווה הזה ועכשיו תהיה אפשרות לעשות זאת. אני אף פעם לא נכנע לפופוליזם. עשיתי הרבה רפורמות שהצילו את כלכלת ישראל מול התנגדות עזה, והיום בפרספקטיבה של 10 שנים, 15 שנה, אפשר לשפוט כיצד כלכלת ישראל זינקה מעלה, וכלכלות אחרות שלא עשו את הרפורמות האלה ולא פעלו כפי שאנחנו פעלנו ונכנעו לפופוליזם - כיצד הן התערערו, חלקן על סף קריסה, ואני יכול לומר גם שבחלקן הגז נשאר מתחת לאדמה. אסור שזה יקרה פה. אני סומך על השכל הישר של אזרחי ישראל ואני מצפה לאחריות מנציגי הציבור. אנחנו נעשה הכל כדי שהגז ייצא מהמים".

כאמור, נתניהו לא הצליח אמש להשיג את הרוב הדרוש בכנסת על מנת לאשר את העברת הסמכויות לעקוף את הממונה על ההגבלים עסקיים משר הכלכלה לממשלה כולה - והחליט לדחות את ההצבעה בנושא.

ראש הממשלה הנחה לפרסם את מתווה הסדר הגז לציבור ולאפשר דיון ציבורי מקיף על כל חלקי המתווה. נתניהו משוכנע שכאשר ייחשף הציבור לכל פרטי ההסדר ולתועלת הרבה הגלומה בו למשק הישראלי ולביטחון הלאומי, תתמוך גם הכנסת בהצעת הממשלה.