מתווה הגז: דלק ונובל יכניסו 575 מ' ד' מ"תמר SW"

בנוסף, קבוצת דלק תקבל תמלוגים על מכירה עתידית של נפט מתמר ■ מאגר "לוויתן" לא יוכל לחתום על חוזי גז חדשים עד שיעברו 6 חודשים ממכירת "תנין"ו"כריש" ■ משך חוזי גז עתידיים שייחתמו במשק הישראלי יוגבלו ל-8 שנים

בנימין נתניהו ויובל שטייניץ / צילום: רויטרס ותמר מצפי
בנימין נתניהו ויובל שטייניץ / צילום: רויטרס ותמר מצפי

היום (ג') פרסם שר האנרגיה יובל שטייניץ את מתווה הסדרת משק הגז. המתווה פורסם לשימוע ציבורי שיימשך שלושה שבועות. כמעט כל פרטי המתווה נחשפו כבר, אך לא כולם. להלן הפרטים החסרים שכדאי לדעת:

דלק ונובל יקבלו חלק מהתשלום שלהם עבור מכירת כריש ותנין בצורת תמלוגים. במידה וימכרו את שני המאגרים הקטנים עד טווח של 8 חודשים, יבטיח להם הקונה של המאגרים תמלוגים בסך 9%. במידה והמכירה תתבצע עד טווח של 14 חודשים, יקבלו דלק ונובל תמלוגים בסך 7% ממכירת הגז. בכל אופן לא תקבלנה החברות יותר מ-40 מיליון דולר עבור מכירת המאגרים.

כמו כן, יקבלו דלק ונובל תמלוגים ממכירה עתידית של נפט במאגר תמר, זאת למרות שדלק מוכרת את כלל אחזקותיה במאגר. לטענת דלק היא איננה מונופול בתחום הנפט, ולכן, למרות שהסכימה לצאת ממאגר תמר, אין סיבה כי לא תקבל תמלוגים עבור מכירה עתידית של נפט אם יימצא כזה.

"הטבה" נוספת היא כי דלק ונובל הן אלו שיבחרו את הנאמן אליו יעברו המאגרים הקטנים אם הן לא ימכרו את המאגרים תוך 14 חודשים. מכסת הייצוא המותרת מכריש ותנין בהיקף של 47 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) תעבור ללוויתן.

מאגר לוויתן לא יוכל לחתום על חוזי גז חדשים, לפני שיעברו 6 חודשים מרגע העברת הזכויות של כריש ותנין לשחקן שלישי. מטרת הסעיף היא כמובן לעודד את הבעלים החדשים של המאגרים הקטנים לחתום על חוזי גז שיאפשרו את פיתוחם. ואולם, מבלי לשים לב, ל"לווייתן" לא נשאר מה לספק למשק המקומי.

בנוסף, הופחת הכוח המונופוליסטי של דלק ונובל בחוזי גז עתידיים. משך חוזי גז עתידיים שייחתמו במשק הישראלי יוגבלו ל-8 שנים, זאת בשונה מהחוזים שקיימים היום ל-15 שנים. קיצור זמן החוזה נועד במטרה להחליש את הכוח של החברות. חוזים של צרכני גז גדולים אשר צורכים יותר מ-0.5 BCM של גז בשנה, ייפתחו ממילא בעוד 7 וחצי שנים. כמו כן, יוכל קונה הגז למכור עד 15% מהגז שהוא קנה לצרכן אחר, ללא תקרת מחיר.

כמו כן, במתווה המוצע לא מחויבות דלק ונובל לבנות צינור גז נוסף ממתקן ההפקה של תמר לישראל. עובדה זו מעוררת תמיהה, שכן כיום מגיע הגז למשק הישראלי באמצעות צינור יחיד. לא רק זו, אלא שבדוחות דלק קידוחים משנה שעברה, כותבת החברה כי הרחבת מאגר תמר תאפשר את הגדלת קיבולת הגז לישראל מ- 12 BCM בשנה (נכון להיום הקיבולת היא 10 BCM, אך בעוד מספר ימים יושלם פרויקט התקנת המדחסים בצינור שיאפשר את הגדלת הקיבולת), ל-16 BCM. לא ברור עדיין כיצד תגדל הקיבולת ללא צינור נוסף.

במסיבת העיתונאים שנערכה היום בלשכת שר האנרגיה, טען שטיינץ כי "עשינו חישוב מחדש, והבנו שצינור נוסף ממאגר תמר ייקח 5 שנים, ואילו צינור מלוויתן ייקח רק 4 שנים".

המדינה תכיר לדלק ונובל ב-50% מעלות צינור הגז מבארות תמר למתקן הפקת הגז (הצינור השלישי). צינור הייצוא למצרים אמנם לא יוכר בהטבת מס ששינסקי, אך החברות גם לא יאלצו לשלם את היטל המס על הכנסות שהן עושות על העברת הגז בצנרת למצרים.

על פי המתווה, יוקם כבר בטווח הזמן המיידי צוות בראשות החשבת הכללית באוצר, אשר ינהל משא ומתן עם דלק ונובל על זכויותיהם במאגר "תמר דרום- מערב". מדובר בחלק ממאגר תמר אשר גולש לשטח רישיון ערן (שהופקע מידי החברות). כך או כך, יוכלו דלק ונובל להפיק ממאגר זה כמות גז טבעי שמכירתה תניב להן הכנסות שלא יעלו על 575 מיליון דולר.