משל המשקפת המכוסה

אם בזכות עמיר פרץ נולדה כיפת ברזל, אולי בזכות דני דנון נמצא בישראל חייזרים

דני דנון / צילום: דפי הירשפלד שלם
דני דנון / צילום: דפי הירשפלד שלם

השבוע הגענו לשפל. אם חשבנו שפרשת אורן חזן היא תחתית החבית, הגיעו התבטאויותיהם של ח"כ אורי מקלב והשר דני דנון, והוכיחו שתמיד יש יותר נמוך ומשפיל. נכון שמדובר בהתבטאויות בלבד ולא חלילה במעשים, לכאורה, שעשויים להיחשד כלא מוסריים או פליליים, כמעשיו של בן הסנדק ממרכז הליכוד, אך לעיתים מילים, או נכון יותר בורות תהומית, עשויה לכאוב בהרבה.

והכוונה היא לפוסט החד פעמי ששחרר שר המדע, הטכנולוגיה והחלל: "לפני שמונה שנים הושק מכשיר האייפון של אפל ושינה ללא היכר את עולם הטכנולוגיה והחדשנות האישיים. עשרות אלפי ישראלים קפצו על הרכבת כמפתחים ומשתמשים והדרך של מדינת ישראל לקבלת התואר 'אומת הסטארט אפ' היתה קצרה".

זה עוד כלום, לעומת התיזה המהפכנית שהציג יו"ר ועדת המדע, ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה ואני מצטטת: "באופן מדעי, הגיוני שהטמפרטורה בעומק האגם נמוכה יותר, אבל בזכות ההשגחה המים לא קופאים שם כדי לאפשר חיים לדגה". יו"ר ועדת המדע העמיד תיאוריה מנוגדת לעובדות הפיסיקאליות, לפיהן הטמפרטורה במעמקים נמוכה מזו של שכבת המים העליונה.

את האמת? אם זה כל כך מביך למי שאינו עוסק במדע, אז זוכי פרס נובל, הפרופסורים שכטמן ויונת, בטח ירדו למחתרת, כדי לא להיתקל במקרה בקולגות מחו"ל שמבקרים בארץ או לענות להם לטלפון, כדי לא להיקלע לסיטואציה בה יצטרכו להסביר את האמירה המופרכת של האחראי על הוועדה שאמורה לדון במקצוע שבו הם עוסקים.

כבר היו לנו חברי כנסת ושרים שמילאו תפקיד שלא התאים להם. ליברמן אינו האישיות הכי דיפלומטית במשכן, עמיר פרץ לא הבין כלום בבטחון, וגם יאיר לפיד לא שלט מי יודע מה בכלכלה. אבל פרץ ולפיד לפחות השתדלו למעט במילים בתחומים שבהם לא הבינו, לפחות בתחילת הקדנציה, בניגוד לדנון. אבל מינויו של מקלב, שאמונתו מנוגדת למדע באופן מובהק, הוא תעודת עניות לא למקלב, אלא לראש הממשלה בנימין נתניהו שנתן למינוי שכזה לעבור.

כי האשמה אינה בשר החלל ולא ביו"ר עדת המדע, אלא בראש הממשלה, שנראה כאילו הוא נהנה משיבוצים מופרכים של בעלי התפקידים הבכירים בממשלה שלו והפיכת הכנסת לארץ הפלאות ההזויה של עליסה. ליד העלגים, הבורים, וחסרי ההשכלה, נראה נתניהו כגאון הדור וכמנהיג אחראי ושקול.

הבעיה העיקרית היא שהטכנולוגיה והמדע הם מנוע צמיחה חשוב למדינת ישראל והעברתם לניהול של אנשים שאין להם מושג ירוק במהי טכנולוגיה ומה זה מדע, לא רק פוגעת בשאריות הטובות של תדמיתנו הפגומה בעולם, היא עושה נזק באופן קבלת ההחלטות בנושאים שעלולים להיות קריטיים לתעשייה.

אם בכל זאת מנסים למצוא מעט חיוב בהיסטוריה המפוקפקת של מינויים מופרכים מהעבר, לפחות מהמשקפת ההפוכה של שר הבטחון לשעבר עמיר פרץ נולדה כיפת ברזל. אולי בזכות דנון שר החלל נמצא בישראל חייזרים.