טסים לחו"ל? "גלובס" בדק איזו חבילת סלולר הכי משתלמת

במהלך חודש יולי יוכלו לקוחות רמי לוי לחייג מחו"ל ללא תשלום ■ רוב חברות הסלולר עדיין גובות תעריפים גבוהים על שימוש בסלולרי בחו"ל, כאשר בולטת לטובה גולן טלקום, שמאפשרת חיוג ללא חבילה וללא התניות במחיר נמוך

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

מי שנוסע לחו"ל ולא מסתפק באפשרות למסור ד"ש בבית על בסיס שיחות וצ'אטים חינמיים של וואטסאפ, וייבר או סקייפ (על גבי האינטרנט), יעדיף כנראה להבטיח לעצמו את האפשרות לצלצל לארץ מהטלפון הסלולרי מבלי לפשוט את הרגל.

שתי אפשרויות עומדות בפני הנוסעים לחו"ל שמבקשים לצלצל לארץ מהסלולרי במחיר שפוי: האחת - לחייג בתעריף מוזל באמצעות חיבור מראש למסלולי חו"ל של ספקיות הסלולר; והשנייה - להצטייד בכרטיס סים בינלאומי המצויד במספר חו"ל ודרכו לחייג ארצה בתעריפים מוזלים.

מי ששובר את השוק עם מבצע אטרקטיבי במיוחד הוא רמי לוי, שמציע עד סוף יולי חיוג חינם מהסלולרי לארץ ללקוחות קיימים וחדשים. החיוג תקף ב-69 מדינות (עד 300 דקות, גם למספר נסיעות במהלך החודש) ואינו כולל הודעות וגלישה.

יש להניח כי המבצע יוביל את המתחרות להגיב, אך בינתיים רובן מציעות תעריפים גבוהים ושיטות חישוב מסורבלות.

בינתיים, למעשה, רק אצל גולן טלקום החיים פשוטים: תעריפי החיוג מחו"ל לארץ למנויי החבילה עומדים על 35 אגורות לשיחה ועל 99 אגורות להודעה (ממערב אירופה לשם הדוגמה). למנויי גולן טלקום במסלולי הכול כלול ב-99 שקל לחודש, נכללים במסגרת החבילה גם שירותים לנוסעים לחו"ל (הודעות, שיחות וגלישה).

שאר החברות מסבכות את לקוחותיהן ומציעות כמה סוגי התקשרות מחו"ל לארץ: האחת - רכישת חבילה שכוללת שיחות, הודעות וגלישה באמצעות בנק יחידות שימוש; השנייה - רכישה חד-פעמית של סים בינלאומי שיאפשר תשלום מוזל על שיחות/הודעות בכל נסיעה; והשלישית - מסלול חו"ל רגיל שבו משלמים סכום קבוע לנסיעה (לרוב של כ-70 שקל), ולפיו החיוב על השיחות וההודעות מחושב לפי השימוש: תעריף של 40-90 אגורות לדקת שיחה או להודעה.

שיטת הבנק

כמו רמי לוי, גם פלאפון מציעה מהיום מבצע - אך הוא יקר. מדובר בחבילה של בנק דקות/שיחות/גלישה ב-250 שקל ל-200 הודעות, 200 דקות שיחה ו-1 ג'יגה גלישה (פלאפון מציעה גם חבילה ללא בנק, ראו בהמשך).

שיטה כזו, של רכישת בנק הודעות/שיחות מראש, נהוגה זה שנים באורנג' וב-012 מובייל השייכת לה. הקיץ מציעות שתיהן שתי חבילות: האחת ב-300 שקל והשנייה בכ-150 שקל (140 שקל ב-012) - וזאת באמצעות רכישה באתר. התעריפים בחבילה הזולה יותר עומדים על 1.6 שקלים לשיחה/הודעה, וביקרה יותר על 30 אגורות ליחידת שימוש.

שיטת הבנק היא כמובן שיטה שמבחינת הלקוחות יש בה יותר חסרונות מיתרונות - ראשית, בגלל ההפסד הכספי שנגרם ללקוח שלא ממצה את כל מלאי השיחות/הודעות; ושנית משום שכאשר נוסעים לגיחה קצרה בה אין צורך ב"מלאי" דקות/הודעות גדול מדי - עדין משלמים על מלוא החבילה. באורנג' וב-012 אין אפשרות לרכוש חבילה לשימוש מופחת או לנסיעה קצרה.

תשלום חד-פעמי וגם תשלום על שימוש

פלאפון מציעה גם חבילה ללא בנק דקות, שאמורה להתאים למי שטס לנסיעה קצרה יותר. גם כאן מדובר בחבילה יקרה, משום שהיא מצריכה תשלום חד-פעמי של 70 שקל, שאליו מתווסף חיוב של 89 אגורות לשיחה/הודעה.

סלקום משווקת מסלול חו"ל ב-75 שקל עם תעריף של 69 אגורות לדקת שיחה/הודעה. מדובר בשתי הצעות יקרות, משום שלקוחות הוט מובייל ישלמו על חבילת חו"ל 70 שקל ו-39 אגורות על דקת שיחה/הודעה.

לקוחות יופון ישלמו מעט יותר, אך עדיין פחות מלקוחות פלאפון וסלקום - 70 שקל לחבילה ו-59 אגורות לדקת שיחה/הודעה.

רכישת סים נפרד

רמי לוי והום סלולר מציעים לנוסעים לחו"ל פתרון באמצעות סים בינלאומי של חברות שונות, בהן גלובוס נט, סים זול ודואר ישראל (של חברת WORLD8).

איך זה עובד? רוכשים כרטיס סים קבוע שבכל נסיעה מחליף את כרטיס הסים שבסלולרי (את הכרטיס ניתן להעביר גם למשתמש אחר). באמצעות כרטיס הסים, שעלותו כ-50-100 שקל, משלמים תעריפי שיחה מוזלים: ברמי לוי התעריף לדקת שיחה הוא 50 אגורות, ותעריפי ההודעות הן שקל אחד להודעה.

בהום סלולר התעריף להודעה או לדקת שיחה הוא 60 אגורות, ובדואר ישראל תעריפי השיחות הם 59 אגורות.

את כרטיס הסים טוענים מראש ביתרה רצויה שממנה מתקזזות השיחות וההודעות שבוצעו בפועל.

היתרון הוא שלא צריך לשלם בכל נסיעה לספקית סלולר כדי לקבל תעריף מוזל. החיסרון - כרטיס הסים הבינלאומי כולל מספר חלופי, כך שמי שלא מודע לו לא יוכל להשיג אתכם (אלא אם תפעילו שירות עקוב אחריי).

מצד שני, רבים מהנוסעים לחו"ל דווקא ישמחו להיעלם לכמה ימים מבלי שכל מכריהם יצלצלו אליהם לחו"ל, כך שהעובדה שהמספר מתחלף תהיה יתרון עבורם.

כך או כך, יש יתרון בבמספר טלפון מקומי, משום שזה מאפשר לחסוך משמעותית בחיוג ליעדים בתוך המדינה בה הוא שוהה.

מה קרה למחירים?

חלק מהחברות ייקרו את מחירי חבילות השיחות מחו"ל מאז הקיץ שעבר. פלאפון, למשל, הציעה בקיץ 2014 חבילה ב-49 שקל לנסיעה עם תעריף של 89 אגורות לדקה/הודעה - וכיום החבילה הזו עולה 70 שקל ו-89 אגורות לכל דקה/שיחה.

יש מי שהותירו את המחיר על כנו, דוגמת הוט מובייל (שחבל שהסירה את האפשרות לשלם תעריף של 2 שקלים לשיחה מחו"ל מבלי להוסיף תשלום על חבילה), או סלקום עם חבילת חו"ל הכוללת תשלום של 75 שקל לנסיעה; ויש מי שמיתנו את המחירים: אורנג', למשל, עדיין מציעה רק חבילות במסגרת בנק דקות שנרכש מראש, אלא שבשנה שעברה כל דקת שיחה/הודעה עלתה 1.8 שקלים (כפול ומכפול ביחס לחבילות במתחרים) - בשעה שהשנה מדובר בחישוב של 1.6 שקלים ליחידת שימוש.

פרשנות: תעריפי השיחות מחו"ל הם סיבה טובה להתנייד לחברות הקטנות / דפנה הראל-כפיר

שיטת החיוב של רוב חברות הסלולר, ובפרט הגדולות, הופכת את ההוצאה הזאת ליקרה באופן חסר פרופורציה להוצאה הכללית על הטיול ואף חסר פרופורציה למחירי השיחות בתוך הארץ.

כאשר מדובר בנסיעה של זוג או של משפחה - ההוצאה כפולה ומכופלת, וכאשר מדובר בנסיעה קצרה - הסכומים מופרכים לחלוטין.

כך למשל, אדם יכול למצוא את עצמו טס ל-4 ימים, מטלפן פעם אחת בלבד לישראל - ומוציא על כך 150 שקל.

נראה כי רוב חברות הסלולר מתחרות ביניהן איך להציע עסקה כמה שפחות אטרקטיבית - ולא כמה שיותר אטרקטיבית: כך למשל, אורנג' והמותג הלכאורה מוזל שלה - 012 מובייל, שכופות על לקוחותיהן בנק דקות. הן אמנם כוללות בבנק הזה גם גלישה, אך התעריף גבוה להחריד.

גם השימוש בטריק הכמעט מעליב של תשלום על מסלול שאליו מתווסף תשלום על שיחות/הודעות מייצר מצב של הוצאה גבוהה ומרגיזה, במיוחד מבחינת מי שטס לימים ספורים בלבד. פלאפון, אגב, משחקת בשתי הזירות האלה.

אלא שכאן צריכים להיכנס לפעולה הצרכנים עצמם ולהבין שהם אינם כבולים לחברה. למרבה הצער, רוב הצרכנים שעומדים לטוס לחו"ל פשוט יוצרים קשר עם חברת הסלולר שלהם ומקבלים בהכנעה את התעריף שמוכתב להם, אך אם ישקיעו בכך קצת יותר זמן ומחשבה - יגלו כי ההוצאה שיוציאו על שיחות מהסלולרי בכמה ימים לחו"ל גבוהה מהוצאה מצטברת של כמה חודשי תשלום על חבילת סלולר בארץ.

אי לכך, כדאי שישקלו לעבור לחברות כמו גולן טלקום, רמי לוי או הום סלולר - ולחסוך לא מעט.

התעריפים ושיטות החיוב של חברות הסלולר למטלפנים מהסלולרי בחול
 התעריפים ושיטות החיוב של חברות הסלולר למטלפנים מהסלולרי בחול

כמה עולה חבילת שיחות  הודעות מחול
 כמה עולה חבילת שיחות הודעות מחול