המדענית שמלמדת רובוטים לקבל החלטות בשדה הקרב

פחות חיילים ייפגעו וימותו בשדה הקרב כבר בעתיד הקרוב בזכות רובוטים בעלי אינטליגנציה מלאכותית שיחליפו אותם ■ ד"ר נועה אגמון היא המפתחת ששותלת את ה'שכל' שיערים על האויב ■ מיוחד ל"ליידי גלובס"

לצד חוטי החשמל והמברגים הקטנים על השולחנות במעבדה של ד"ר נועה אגמון, יש רובוט גדול על ארבעה גלגלים, שעליו מורכבים חיישנים ומצלמות, ארבעה רובוטים קטנים דמויי טנקים וגם רחפת מרשימה. זה לא שהיא משחקת במשחקי ילדים. הדוקטור למדעי המחשב מאוניברסיטת בר אילן מתמחה בתחום שנקרא Adversarial Robotics, ובתרגום חופשי, רובוטיקה בסביבה מאיימת.

דמיינו לעצמכם קבוצת רובוטים הפועלת עצמאית, ללא התע רבות אדם, במשימות מול האויב: מבצעת סיורי פטרול על גבול עזה ומשתפת מידע בכדי למנוע חדירה, או נעה כצוות בתוך בית של מבוקש, תוך התגברות על מכשולים, ירי וסכנות. "בסביבת קרב, הרובוטים ידעו איך להתנהג בסיטואציות מגוונות עם מינימום התערבות של בני אדם, לעמוד במשימה בצורה הטובה ביותר, וכמובן, לשרוד", אומרת ד"ר אגמון בראיון ל'ליידי גלובס'.

שימוש צבאי ברובוטים אינו דבר חדש: צבא ארה"ב משתמש באלפי רובוטים קרקעיים בסביבת הלחימה באפגניסטן ובעירק. רובוטים משמשים גם ככלי טיס ושיט בלתי מאוישים, ומחליפים חיילים במשימות פטרול או פינוי פצצות. החידוש בעבודתה של אגמון הוא הכנסת אלמנט היריב.

עד היום עבודה עם רובוט כללה אלמנט של אי ודאות, או כמו שאגמון מסבירה, "אתה מתכנת רובוט לנסוע ישר, אבל פתאום יש לו סטייה". המחקר שלה מצליח לשכלל את האינטליגנציה של הרובוט כך שיידע להתמודד מול האויב. "אני מתרכזת ברובוטיקה שמגיעה מתוך בינה מלאכותית. אני לא בונה רובוטים, אלא מתעסקת בהתנהגות ובהתנהלות שלהם".