פנייה לשר האוצר: פרסם מכרזים ייעודיים רק לקבוצות הרכישה

מארגני קבוצות רכישה פנו גם לשר הבינוי והביעו חשש שמא לא יוכלו לגשת למכרזים שתפרסם המדינה ■ מציעים לשר האוצר ושר הבינוי לפרסם מכרזים ייעודיים לקבוצות הרכישה בלבד בהיקף של כמחצית מכל מכרזי הקרקע

מנהלי קבוצות הרכישה מחממים מנועים לקראת המאבק הבא שעתיד להתמקד בתוכנית הדיור של שר האוצר משה כחלון. מארגני הקבוצות חוששים שלא יוכלו לגשת למכרזים שתפרסם המדינה ומציעים לשר האוצר ושר הבינוי לפרסם מכרזים ייעודיים לקבוצות הרכישה בלבד בהיקף של כמחצית מכל מכרזי הקרקע.

הרקע להצעה זו, שנשלחה בימים האחרונים לשר האוצר משה כחלון ושר הבינוי יואב גלנט, הוא החשש של מארגני הקבוצות כי האפשרות לגשת למכרזי המדינה כפי שעשו עד היום עומדת להיסגר בפניהם. הסיבה לכך היא שתוכנית הדיור של שר האוצר מבקשת לפרסם חלק ניכר אם לא את כל מכרזי הקרקע של המדינה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, תוכנית שעל פי מתווה המכרז לא תאפשר לקבוצות להגיש הצעות.

כידוע, מארגני קבוצות הרכישה מגבשים את חברי הקבוצה על פי אומדן מחיר ולא מחיר סופי כמו שיכולים להציע הקבלנים. מכיוון שמכרזי מחיר למשתכן כוללים התחייבות מראש על מחיר מ"ר לדירה, מחיר סופי וקבוע, הקבוצות לא מתאימות למתווה זה. גם בהצעת ההחלטה שעלתה לקבינט הדיור ציינו במשרד האוצר את הנקודה אולם הוסיפו כי מועצת מקרקעי ישראל תשקול האם וכיצד יוכלו קבוצות הרכישה להיכלל במכרזים.

כעת, נציגי מארגני הקבוצות לא ממתינים להחלטה כזו או אחרת וכבר מציעים את מה שלדעתם יכול להיות הפתרון לבעיה. במכתב שנשלח לשר הבינוי גלנט כתבו נציגי פורום קבוצות הרכישה, ישראל זעירא ומוטי פלד, כי: "פורום מארגני קבוצות רכישה, מאגד תחתיו את החברות המובילות בארגון וליווי רוכשים לבנייה עצמית של דירות מגורים במסגרת קבוצתית, משלב המכרז על הקרקע, ועד לשלב מסירת הדירה, במטרה להוזיל עלויות ייזום קבלניות. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, למעלה מ-30% מעסקאות הדיור החדשות למגורים מתבצעות באמצעות קבוצות רכישה ועמותות בנייה, ואלה, באמצעות חיסכון של רווח יזמי, עלויות מימון, תקורות ועוד, מצליחות באופן מוכח ועקבי להוזיל בעשרות אחוזים את מחירי הדירות ביחס לעלותן אצל יזם. אנו ממתינים בציפייה ובתקווה ליוזמותיך המתגבשות לעניין המהפך אותו הנך מתכוון להוביל בתחום הנדל"ן למגורים.

מאחר, שכבר במצב הקיים כיום כמחצית מהיחידות במסגרת הסכמי הגג לשיווק, ששיווקה רשות מקרקעי ישראל, נרכשו על ידי קבוצות רכישה, ברצוננו להציע, כי במקביל למכרזי מחיר למשתכן, המכוונים להוזלת עלות הדירה מחד, אך פוגעים מאידך בתמהיל הדירות, במגוון התכנוני, ואף בהכנסות המדינה משיווק קרקעות, הרי שיש לקבוע כי לפחות מחצית היחידות לשיווק קרקעות ישווקו במסגרת מכרזים לקבוצות רכישה ועמותות בניה בלבד. יוזמה כזו תאפשר המשך ההוזלה של מחירי הדירות בעשרות אחוזים מחד, וללא צמצום הכנסות מדינה ופגיעה בתמהיל ובתכנון ובעיקרון שוק חופשי מאידך".

עוד מבקשים מארגני הקבוצות להיפגש עם השרים כדי לדון בשילוב קבוצות הרכישה התוכנית הדיור המתגבשת. "היינו מבקשים להיפגש איתך ועם יועציך בהקדם האפשרי, במגמה להשתלב במאמץ אותו הינך מוביל, ולסייע גם באמצעות המנגנונים ושיטות הפעולה שלנו", כתבו פלד וזעירא לשרים.

נציין כי במקרה שאכן תפרסם המדינה מכרזים ייעודיים לקבוצות רכישה, מתנגדים עיקריים למהלך זה יהיו הקבלנים. כך, בתגובה למכתב ששלחו מארגני הקבוצות לשרים, אומרים היום בהתאחדות הקבלנים כי קבוצות הרכישה הן גורם שדווקא מעלה את מחירי הדירות ולא מוריד אותם.

"לאורך השנים האחרונות הביאו קבוצות הרכישה ועמותות הבניה להעלאת מחירי הדיור בעקבות ריבוי מקרים שבהם הן הציעו מחירים גבוהים במיוחד עבור קרקעות במכרזי הקרקע של המדינה", כך אמר היום מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון, "כלומר, הן הביאו למצב הפוך מזה שלו שואפת הממשלה להגיע - הורדת המחירים והקלת מצוקת הדיור. זה קורה מפני שמארגני העמותות והקבוצות לא מחוייבים לעלויות רבות שלהן מחוייב הקבלן על פי חוק.

"אם לא די בכך, רבים מהפרסומים של קבוצות רכישה ועמותות בניה לא חושפים בפני רוכשי דירות פוטנציאליים את האמת המלאה אודות הסיכון שבהשתתפות בעמותה או קבוצה כזו. המדינה קבעה כללים ברורים המגנים על מי שרוכש דירה מקבלן. הם כוללים את הבטחת כספי הרוכשים בערבות ואחריות ארוכת שנים על איכות הבנייה. בנוסף, קבלן חייב על פי חוק להתחייב למועד מסירה סופי לדירה, שאי העמידה בו מזכה את הרוכש בפיצוי. אם רוצות קבוצות הרכישה ועמותות הבנייה להשתתף במכרזי קרקע של המדינה עליהן לעמוד בכל אותן דרישות שבהן עומד קבלן על פי חוק. זאת, לטובת והבטחת זכויותיהם של רוכשי הדירות".