ביום ג': דיון במועצה הארצית על העברת מינהל התכנון לאוצר

הדיון במועצה יתקיים לאור פניית מספר חברי מועצה ליו"ר המועצה, מנכ"ל משרד הפנים ד"ר שוקי אמרני

ד``ר שוקי אמרני / צילום: איל יצהר
ד``ר שוקי אמרני / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון בישיבתה הקרובה, המתוכננת ליום ג' הקרוב, בהעברת מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר. הדיון במועצה יתקיים לאור פניית מספר חברי מועצה ליו"ר המועצה, מנכ"ל משרד הפנים ד"ר שוקי אמרני. את הפנייה יזמו נציגי החברה להגנת הטבע, הטכניון ונציגי הדור הצעיר במועצה.

בפנייה האמורה ליו"ר המועצה נכתב: "הננו לבקשך, בתוקף תפקידך כיו"ר המועצה הארצית, להביא לדיון במועצה את נושא השינויים המבניים ושינויי החקיקה מרחיקי הלכת המקודמים בימים אלה בנוגע לתחום התכנון, מינהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות. ביום 19.5.2015 התקבלה החלטת ממשלה מס' 16, בה נקבע כי בזמן הקרוב יבוצעו שינויים מבניים מרחיקי לכת, שחלקם מצריכים שינויי חקיקה, בתחום התכנון בישראל, המתייחסים במיוחד לגופים העוסקים בכך בפועל, ובראשם מינהל התכנון ולשכות התכנון המחוזיות. המדובר בשינויים משמעותיים במערך האיזונים והבלמים בתחום התכנון, אשר יש חשש כי יביאו לפגיעה באינטרסים תכנוניים שונים, ושלא כל השלכותיהם ברורות עדיין".

עוד במכתב: "כידוע, ס' 2(א) לחוק התכנון והבניה קובע כי תפקיד המועצה הארצית הינו "לייעץ לממשלה בכל הנוגע לקו הכללי בביצוע חוק זה, לרבות עניני חקיקה, ולמלא את יתר התפקידים המוטלים עליה...". הייעוץ לממשלה בעניינים הנוגעים לחוק התכנון והבניה עומד, לפיכך, בראש התפקידים שהטיל המחוקק על המועצה הארצית. אין ספק שבעת שמקודמים שינויים כה מרחיקי לכת בתחום התכנון מבחינת המבנה והסמכויות של הגופים השלטוניים האחראים עליו, לעצתה של המועצה שמומחיותה בכך, יש חשיבות רבה ביותר. על פני הדברים, במקרה זה יש חשיבות לקיום הדיון והעברת עמדת המועצה לממשלה עוד לפני השלמת גיבוש פרטי השינויים המקודמים. שינויים מסוג זה, אם לא ייעשו באופן הנכון, עלולים אף להביא לתוצאה של נזק ארוך טווח. לכן חשוב לקיים דיון בעניינים אלו בהקדם האפשרי, רצוי אף במהלך ישיבת המועצה הקבועה לחודש זה. לאור חשיבות הדברים, וכן לאור השינוי הצפוי בזהות השרים האחראים על מערך התכנון, אנו מעבירים העתק מפניה זו גם אל היועץ המשפטי לממשלה".

כאמור, בעקבות הפנייה החליט יו"ר המועצה לקיים דיון בנושא בשבוע הבא והכניס את הנושא לסדר היום.