המשבר במגה: אג"ח אלון רבוע כחול נפלו ב-14% השנה

האג"ח בהיקף של כ-400 מיליון שקל נסחרות בתשואה של 10%, אשר תקשה על מחזור החוב ותאלץ את אלון רבוע כחול לגייס מקורות אחרים לצורך התמיכה ברשת הקמעונאות הקורסת שבשליטתה

מגה בול / צילום: איל יצהר
מגה בול / צילום: איל יצהר

המשקיעים בניירות הערך של חברת אלון רבוע כחול לא נותרו אדישים לקריסתה של רשת הקמעונאות מגה, הנמצאת בבעלות מלאה של חברת ההחזקות מקבוצת אלון של שרגא בירן והקיבוצים. מניות אלון רבוע כחול נפלו מתחילת השנה בקרוב ל-30% והיא נסחרת בשווי של כ-500 מיליון שקל בלבד. אג"ח אלון רבוע כחול ירדו מתחילת השנה ב-14%, והן נסחרות במחיר המשקף תשואה שנתית לפדיון של 10% (בתוספת הצמדה למדד). לנוכח התשואה הגבוהה, ניתן להעריך כי שוק האג"ח סגור כעת בפני החברה, ואת התמיכה במגה היא תידרש לממן ממקורות אחרים.

הצעת הסדר הנושים שהגישה מגה לביהמ"ש בתחילת השבוע, בניסיון להימנע מהקפאת הליכים, מבוססת על הסכמת נושיה לדחייה בתשלום חלק מהחובות כלפיהם, במקביל להתחייבות של בעלת השליטה, חברת ההחזקות אלון רבוע כחול, להעניק לרשת הקורסת סיוע פיננסי.

אלון רבוע כחול, שכפי שנחשף אתמול ב"גלובס" משכה לפני כשנתיים דיבידנד של 100 מיליון שקל ממגה, בעת שהרשת כבר הייתה נתונה בהפסדים כבדים, מתחייבת כעת להעמיד למגה במסגרת ההסדר את אותו הסכום כהלוואה, שתיפרע אך ורק מתוך רווחים שתשיג מגה (אם בכלל) החל מ-2020. בנוסף, מתחייבת אלון רבוע כחול להעמיד למגה מסגרת אשראי של 120 מיליון שקל, לצורך פעילותה השוטפת.

עד לאישור ההסדר, העמידה בעלת השליטה למגה מסגרת אשראי של 60 מיליון שקל, לצרכי גישור על פערים בתזרים, כאשר במידה ויאושר ההסדר, ייחשב כל סכום שנוצל מהמסגרת ולא הושב כחלק מהזרמת הבעלים שבהסדר.

הדירוג יופחת?

ההידרדרות במצבה של מגה טרם קיבלה ביטוי בדירוג החוב של אלון רבוע כחול עצמה, אולם לא מן הנמנע כי לאור ההרעה במצב הרשת תידרש הפחתה בדירוג. בחברת מידרוג החלו בימים האחרונים לבחון מחדש את דירוג החוב, אולם טרם הוחלט האם להפחיתו, ובכמה דרגות.

כבר בסוף חודש מארס הורידה מידרוג את דירוג החוב של אלון רבוע כחול בדרגה אחת ל-Baa1 (מקביל ל-BBB פלוס של S&P מעלות). במקביל, הכניסה את דירוג האג"ח לבחינת מעקב עם השלכות ניטרליות-שליליות, "נוכח רמת אי הוודאות המתמשכת בסביבת פעילותה של מגה קמעונאות, וכל זאת על רקע השינויים בהנהלה". מידרוג הסבירה אז כי הפחתת הדירוג בוצעה "נוכח הערכתנו לעלייה בסיכון האשראי של מגה, עם הצגת תוצאות חלשות מהצפוי לרבעון הרביעי של שנת 2014, והערכתנו לתוצאות חלשות במגה בשנה הקרובה".

לאלון רבוע כחול סדרת אג"ח אחת (ג') בעלת משך חיים ממוצע של 3.3 שנים הנסחרת בבורסה, כאשר חוב החברה כלפי המחזיקים (קרן, הצמדה למדד וריבית שנצברה) עומד על כ-383 מיליון שקל. בנוסף, עולה מהדוח של מידרוג, כי לאלון רבוע כחול הוקצו מסגרות אשראי מתאגידים בנקאיים ברמת הסולו, בסך של כ-200 מיליון שקל. מהדיון בבית המשפט אתמול עולה כי לאלון רבוע כחול חשבון משותף עם מגה בבנק מזרחי טפחות, במסגרתו נטלה החברה האם מהבנק הלוואות בהיקף של 145 מיליון שקל.

אלון רבוע כחול היא חברת החזקות, שמחזיקה בנוסף לבעלות על מגה, גם ב-61% ממניות רבוע נדל"ן בשווי של 857 מיליון שקל, ב-71% ממניות רשת תחנות הדלק דולר אלון בשווי של 386 מיליון שקל, וכן ב-78% ממניות רשת המוצרים לבית נעמן בשווי של 43 מיליון שקל.

בשנתיים האחרונות האחרונה אלון מממנת את פעילותה, בין השאר באמצעות מכירת מניות של רבוע נדל"ן. אתמול היא מכרה בבורסה 2.5% ממניות רבוע נדל"ן תמורת 35 מיליון שקל, וזאת לאחר שבפברואר האחרון נמכרו 6% מרבוע נדל"ן ב-88 מיליון שקל. עוד קודם לכן, מכרה אלון רבוע כחול ב-2014 כ-7% מרבוע נדל"ן תמורת 190 מיליון שקל וב-2013 נמכרו כ-3.5% ממניות החברה הבת ב-49 מיליון שקל. מכירת המניות האחרונה נועדה למימון צורכי הפעילות השוטפת של אלון רבוע כחול, כולל כאמור הסיוע הנוכחי למגה בסכום של 60 מיליון שקל.