מרואיינים ממשיכים לטעות

דברים מהותיים שמרואיינים מפספסים, ומובילים אותם להיכשל בראיון עבודה

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

כולם יודעים שאי-אפשר לגשת לראיון עבודה בלי לעשות עבודת הכנה לקראת השאלות הקשות, החודרניות ואף המטרידות. ובכל זאת, מרואיינים רבים ממשיכים להגזים בהכנה העצמית, וברגע האמת מדקלמים תשובות כרובוטים מתוכנתים, ואף מבלי להתאימן לשאלות שהמראיינים שואלים.

המראיינים, מצדם, מצפים מהמועמד המתאים להימנע מתשובות שחוקות, ואם לא "לקלוע בול" - אז לפחות להקשיב לשאלה:

"לא מזמן ראיינתי מועמד לתפקיד של ניהול מוצר. שאלתי שאלה קשה ולא נפוצה, בידיעה שהסיכוי שהתכונן לקראתה קלוש: 'בתחילת דרכך, מה הייתה מטרתך כשבחרת ללמוד כלכלה?'. הייתי שמח אם היה חושב מעט ועונה בקצרה ובטבעיות, אבל הוא התחיל לדקלם את שלוש תכונותיו החיוביות, בניסיון עקום למדי לשבצן בתבנית שתתאים כמענה לשאלתי" (ש', מראיין).

המועמד הזה יכול היה להיות מתאים, אך בגלל לחץ, הכנת-יתר, והנחה (שגויה) שעליו לפרוש בפני המראיין את כולה, הצטייר כמזויף, חד-ממדי, ובעל כושר הבחנה לקוי.

לא מתלהבים, או מתלהבים יותר מדי

מועמדים אחרים מבינים את התפקיד מצוין וניכר שהתכוננו, אספו מידע על החברה המגייסת, והבינו שעליהם להפגין ידע והבנה אלה - אך הם כושלים בעניין טריקי אחר: במידת ההתלהבות שלהם.

חלקם לא מפגינים את ההתלהבות שהמראיינים כל כך רוצים למצוא אצלם. חלקם מפגינים התלהבות יתרה, שנראית בלתי טבעית. אחרים נראים אדישים וחסרי מוטיבציה למקצוע בכלל ולתפקיד בפרט.

"גם אם הוא עובד מנוסה, מוכשר וותיק בתחום, וגם אם ברור לגמרי ש'יש לו את זה' לעומת שאר המועמדים, אין סיכוי שאבחר בו כשהוא חסר תשוקה לתפקיד. הרבה יותר גרוע מבחינתי לגייס אדם מוכשר וחסר-מוטיבציה, מאשר עובד בינוני עם 'רעב ורעל בעיניים'. ברור לי מי משני אלה יתרום לארגון, וזה לא המוכשר העייף".

לא מקדישים חשיבות לתכונות הנחשקות

המשרה הנחשקת לא מצויה גם בכיסם של מועמדים שלמדו, חקרו והתכוננו לריאיון, ושיודעים בדיוק איך להפגין את כישוריהם, לתאר את ניסיונם ברלוונטיות מדויקת לתפקיד, ולנתח בצורה מרשימה סיטואציות מקצועיות שהמראיין מציג. זאת משום שרבים מהם כושלים בהפגנת התכונות חוצות-התפקיד - תכונות שמראיינים רבים לא עומדים בפניהן.

מדובר בתכונות שיגרמו למראיין להעדיף מועמד כזה או אחר, לאחר שישבו מולו כמה מועמדים שונים, בעלי כישורים מקצועיים דומים. ביניהן - גמישות, תושייה, סבלנות, יכולת לפתור בעיות, יוזמה, עצמאות, נאמנות, בגרות, יציבות, יושר וחוש-הומור.

המראיינים מאתרים תכונות אלה באמצעות שאלות אישיותיות והתנהגותיות. למשל, לאיתור גמישות, תושייה ויכולת לפתור בעיות, הם יכולים לבקש מהמועמד לספר על חוויות העבר שלו בסיטואציות שונות ("איך התמודדת עם בעיות בפרויקט שניהלת?"), או להציע רעיונות למצבים היפותטיים ("איך היית פועל במקרה שבו...?").

לא מבחינים ביחסם השלילי לסמכות

מרואיינים יודעים היום ששאלת היחסים עם המנהל לשעבר היא אחת מהשאלות הטריקיות בריאיון, הבודקת את יחסם לסמכות, ולכן מתכוננים עם תשובה שאפשר להסיק ממנה רק טובות על כך.

אולם בפועל, רבים מהם מוכיחים בריאיון את ההיפך, כשבמהלכו אינם מפנימים כי מולם גורם סמכות, ותופסים את המראיין כחוליה בשרשרת שתפקידה לבחון אותם רק במישורים מסוימים. בשל כך, הם, למשל, מתנסחים בהתנשאות ולא בכבוד הראוי בהיותם גורם סמכות.

מבחינת המראיין, התנהגות המועמד "כאן ועכשיו" היא רמז להתנהגותו בהמשך מול סמכות עתידית, וזוהי נורה אדומה בעבורו; מועמד שנראה שלא יכבד את מנהליו - יתקשה להסתדר עמם, ועלול להיכשל גם בניהול עימותים עם מנהליו: לא להצליח לראות את טיעוני הצד השני, לא להיות מסוגל לקחת אחריות על חלקו בקונפליקט, ולא לדעת כיצד להפיק לקחים מעימותי העבר במטרה להימנע מעימותים דומים בעתיד.

לבעיית סמכות מתלווה גם חשש לקיומם של עוד מאפיינים בעייתיים, הצפויים לגרום לו לריב עם חבריו ולהתקשות בעבודת-צוות. למשל: קושי לקבל ביקורת (ובהתאם לכך לשנות כיוון כשצריך), בעיית אגו, יכולת הקשבה לאחרים, התנשאות, צדקנות ורדיפת כבוד.

מסקנות למועמד

1. אל תיצמד להכנה שעשית. היה קשוב לשאלה, וענה למה שנשאלת. את המסרים שמשווקים אותך נכונה, ושעמם התכוננת, מצא דרך להכניס לדבריך באופן זורם ונעים, ובהתאמה להכוונת המראיין.

2. למד את התפקיד והתעניין בו. למד את הגדרות התפקיד ומאפייניו מתוך המודעה המפרסמת אותו, חקור על אודות הארגון, פועלו, מוצריו, עובדיו ולקוחותיו, והפגן את הידע הזה תוך הבעת התרגשות במידה הנכונה, וסקרנות לגבי שאר חלקי התפקיד שעוד לא מוכרים לך.

3. בדוק אם אתה מתאים אישיותית. התאמה אישיותית לסגנון העבודה, לתרבות הארגונית, לקולגות ולממונים היא תנאי לא פחות חשוב מההתאמה המקצועית. גם אם תצליח "לעבוד" על המראיין ולהתקבל לעבודה למרות אי-התאמתך לסגנונה, תסבול כעובד.

4. הפגן התאמה מעשית. חפש דוגמאות מניסיונך בעבר, המוכיחות שאתה בעל התכונות הנחשקות, או לפחות חלקן. אל תעיד על עצמך כבעל תכונה זו או אחרת רק במילים, אלא הפגן זאת גם באמצעות דוגמאות אלה.

5. תן כבוד לפונקציות השונות בתהליך המיון. זכור שהתנהגותך נצפית במהלך הריאיון, ואף בזמן הסמוך אליו (למשל, בעת ההמתנה לריאיון), ומרמזת על מי שאתה באמת.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.