ברכה אמר למשפחתו שהוא יוצא "לשאוף אוויר" - והתאבד

כשיצא ראש יאח"ה מביתו שבמודיעין הבוקר, הוא נראה נסער וטרוד ■ משפחתו מיהרה לפנות לעמיתו ולחברו הטוב תנ"צ אבי נוימן, והוא דרש לפתוח בסריקות ■ כעבור 10 דקות נמצאה גופתו

ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), תת-ניצב אפרים ברכה, יצא הבוקר (א') מביתו שבמודיעין כשהוא נראה נסער וטרוד. "אני יוצא לשאוף אוויר", אמר כשנפרד מבני משפחתו. סערת הרגשות שבה היה נתון עוררה את חשדם של בני משפחתו, ואלה מיהרו להתקשר לחברו הקרוב תת-ניצב אבי נוימן, ראש מחלקת ההדרכה במשטרה ואיש-סודו של ברכה מאז שירתו השניים כקצינים ביחידה המרכזית של תל-אביב.

נוימן, שאותו גם שיתף ברכה בימים האחרונים במצוקות שלו, מיהר להתקשר למשטרת מודיעין ודרש לפתוח בסריקות ולבצע איכון למכשיר הטלפון המשטרתי של ברכה. לאחד כ-10 דקות נמצאה מכונית הטויוטה של ברכה בסמוך לבית, כשהוא בתוכה ירוי בלבו וללא רוח חיים.

לזירת ההתאבדות הגיעה כל צמרת פיקוד המשטרה, ובראשם ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, וחבריו הקרובים של ברכה, הן בלהב 433 והן במטה הארצי. "זה יום קשה לכולנו, ואנו צריכים לעשות חשבון נפש", אמר גורם בכיר במשטרה.

מותו של ברכה, בן 55, נשוי ואב לארבעה, הגיע זמן קצר לאחר שבכלי התקשורת פורסם כי במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בודקים עדות שמסרו הרב יאשיהו פינטו ואנשיו נגדו. כמו כן, בשבוע שעבר פרסם יואב יצחק באתר News1 כי עיתונאי "מעריב" אבירם זינו הגיע ביוזמתו למח"ש ומסר התכתבות שלו עם תנ"צ ברכה שבה מסר לו לכאורה מידע על פרשת מעונות ראש הממשלה וחקירה פלילית נגד שרה נתניהו, דבר שהתברר כלא נכון. מח"ש כלל לא זימנו את ברכה לחקירה ובמחלקה טוענים כי הבדיקה לא העלתה ממצאים פליליים כלל.

נוסף על כך, לאחרונה הקימו חסידיו של הרב פינטו עמוד פייסבוק ששמו "צדק תרדוף - למען האדמו"ר פינטו", ובו כתבו, בין היתר, כי גרר את הרב פינטו לפרשת השוחד שבגינה נגזר על הרב עונש מאסר. לאחר הפרסומים על חקירת מח"ש, הם חגגו: "סופו של ברכה במשטרה קרוב מאי פעם".

"פינטו לא יירגע עד יום מותי", אמר ברכה למקורביו בשבוע שעבר לאחר הפרסומים. חבריו סיפרו כי בימים אחרונים הוא היה מצוי במצב נפשי קשה מאוד. עם זאת, איש מחבריו לא האמין שברכה, חוקר קשוח ומקצועי, יקרוס תחת הלחץ וישים קץ לחייו. במשטרה ובסביבתו של הרב מפנים אצבע מאשימה כלפי התקשורת: "אתם הרגתם אותו בגלל הפרסומים ובגלל ההדלפות מהרב פינטו. מילים הורגות", אמר קצין בכיר במשטרה.

עורכת הדין של ברכה, אפרת נחמני בר, סיפרה כי לא דיברה עמו בחודש האחרון. "אני חושבת שהיום הזה הוא יום קשה מאוד לשלטון החוק במדינת ישראל", אמרה עו"ד נחמני בר, "משום שהעובדה שקצין כמו ברכה בסופו של דבר כרע תחת מסכת הלחצים ההכפשות וניסיונות הסיכול הממוקד שהיה נתון להם תקופה ארוכה חייבת להטריד כל אדם שחפץ במשטרה לוחמת ללא חת בעלת יושרה ללא פגם ממש כפי תנ"צ ברכה היה". היא אמרה כי התרשמה ששורת גורמים בעלי אינטרס ברור חברו ויצרו סביבו "טבעת מתהדקת" והוסיפה: "לעתים דווקא אנשים ישרי דרך מתקשים במיוחד להתמודד עם מסכת כל כך קשה של הכפשות ושל רמיסת שמם הטוב".