נתניהו: "לא ניכנע לפופוליזם. אנחנו צריכים להוציא את הגז"

רה"מ: "אנחנו צמחנו ב-50% ויוון לא כי אנחנו נקטנו מדיניות נכונה, קשה מאוד, לא פופוליסטית - וכתוצאה מזה הגענו לאן שהגענו. נוציא גם את הגז"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעריך כי למצב ביוון יש השפעה על כלכלת ישראל, וממשיך להגן היום (א') על מתווה הגז שנחשף בשבוע שעבר לציבור.

בפתח ישיבת הממשלה התייחס הבוקר נתניהו למצב הכלכלי ביוון. על רקע סקירה שצפויים לקבל חברי הממשלה מראש המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל, אמר נתניהו כי "העניין היווני הוא קודם כל עניינה של יוון, ויש לנו תקוות שהמדינה הזאת תמצא דרכים לחלץ את עצמה מהמשבר הכרוני הזה. אנחנו מאחלים להם רק טוב.

"בסקירה הזאת התברר שהתוצר לנפש ביוון ובישראל בשנת 2003 - היה יותר גדול ביוון מאשר בישראל. אנחנו נקטנו שורה של רפורמות לשליטה על ההוצאות ורפורמות לפתיחת השווקים לתחרות - וכתוצאה מהן התל"ג, התוצר שלנו לנפש, עלה ב-50%, ולצערי התוצר של יוון נשאר זהה, במקום שהוא היה. אנחנו גדלנו ב-50% והם לא גדלו. אני חושב שיש הרבה השלכות של הסיפור היווני על כלכלת ישראל. אנחנו נקטנו מדיניות נכונה, קשה מאוד, לא פופוליסטית, אנטי-פופוליסטית, וכתוצאה מזה הגענו לאן שהגענו. והדבר הזה כמובן משליך גם על הנושא הרביעי, וזה נושא הגז".

לדברי נתניהו, "אנחנו לא ניכנע לפופוליזם. אנחנו צריכים להוציא את הגז הזה, אנחנו צריכים למצוא את האיזון הנכון בין הצרכים של המשק הישראלי והצרכים להבטיח השקעה נוספת וגם תחרות שבאה בגינה. אני חושב שיש הרבה דיס-אינפורמציה, אני ביקשתי משר האנרגיה להציג את הנתונים שאתה הראית לי אתמול לגבי מחירי הגז בישראל לעומת מדינות ה-OECD. אנחנו מאחלים ליוון הצלחה, אבל אנחנו אחראים להצלחת ישראל. אנחנו לא נפעל לפי פופוליזם, נפעל לפי מה שמחויב כדי להמשיך להזניק את כלכלת ישראל, להבטיח אספקת גז רצופה לכלכלה הישראלית. שום אינטרס אחר לא ישפיע עלינו. שום אינטרס אחר, ולא ניתן שהוא ישפיע".

באשר לשיחות הגרעין אמר נתניהו כי "מה שמסתמן בשיחות הגרעין בווינה זו לא פריצת דרך אלא קריסת דרך. בכל יום שעובר, הוויתורים של המעצמות הולכים וגדלים. העסקה שמתגבשת תסלול את דרכה של איראן לייצור ליבות להרבה מאוד פצצות אטום, והיא גם תזרים לאיראן מאות מיליארדי דולרים שישמשו אותה בתוקפנותה ובמסע הטרור השלה, גם באזור וגם בעולם. זו עסקה רעה. היא לא פחות רעה, ולדעתי יותר רעה, מהעסקה עם צפון קוריאה, שהביאה לארסנל גרעיני בצפון קוריאה. אבל כאן מדובר גם באיום לא קונבנציונאלי ובאיום קונבנציונאלי גדול מאוד על ישראל, על מדינות האזור וגם על העולם".

נתניהו התייחס בדבריו גם למצב בסיני ואמר כי "אנחנו שולחים שוב את תנחומינו לממשלת מצרים, לעם המצרי, שנלחמים בטרור של דאעש, אויב משותף לנו ולאנושות. אנחנו עוקבים מקרוב אחר כל האירועים ואנחנו נוקטים בכל הפעולות הדרושות. בין השאר, אנחנו כמובן מבינים היום את החשיבות של גדר הביטחון שהקמנו בגבול סיני, שמונעת חדירות קרקעיות או מקשה עליהן מאוד, של דאעש וגורמי טרור אחרים. על כן אנחנו בנינו גם גדר בגולן אל מול דאע"ש וגורמי טרור אחרים שם, וכפי שידוע לכם התחלנו גם בבנייתה של גדר ביטחון בגבולנו המזרחי".

שטייניץ: הגז אצלנו זול

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר, הציג שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ בפני שרי הממשלה את נתוני מחירי הגז הטבעי של מדינות ה-oecd לשנת 2014: "לאחר ששמעתי בימים האחרונים נתונים מטעים בנוגע למחירי הגז, אני מציג את נתוני מחירי הגז הטבעי לשנת 2014 ליצרני חשמל ולתעשייה", אמר שטייניץ.

לדבריו, "מנתוני חברת הייעוץ הבינלאומי IHS נראה, כי מתוך 34 מדינות ה-oecd, רק בשלוש מדינות מחיר הגז הטבעי ליצרני חשמל זול יותר מאשר במדינת ישראל. גם בנתוני מחירי גז טבעי לתעשייה במדינות ה-oecd לשנת 2014 ניתן לראות, כי רק בשלוש מדינות מחיר הגז הטבעי נמוך יותר ממדינת ישראל".

שטייניץ הסביר עוד כי "במתווה שגיבשנו באמצעות מנגנונים של תקרת המחיר, המצב בו מדינת ישראל נמצאת בתחתית סקאלת המחירים, יישמר גם בשנים הקרובות, גם לחשמל וגם לתעשייה".