נתוני האוצר חושפים: שוק הנדל"ן נכנס לסחרור

זינוק של 74% ברכישת דירות להשקעה במאי ■ הורים באזור המרכז מגדילים את הסיוע לילדים כדי להגיע לדירה ■ יוני - החודש החזק ביותר אי פעם

בנייה בחולון / צילום: תמר מצפי
בנייה בחולון / צילום: תמר מצפי

המשקיעים הסתערו על שוק הנדל"ן רגע לפני ששר האוצר משה כחלון העלה את מס הרכישה על דירה שנייה ומעלה. נתונים שפרסם היום (א') משרד האוצר מעידים על זינוק של 74% במספר הדירות שנרכשו להשקעה בחודש מאי, וזאת לאחר עלייה חדה של 66% באפריל.

למעשה, שיעור רכישות הדירות להשקעה מסך הדירות שנרכשו הגיע ל-29% במאי - גידול חריג של 4 נקודות האחוז בהשוואה לאפריל. במילים אחרות, כמעט כל דירה שלישית שנרכשה במאי הייתה לצרכי השקעה.

העיר שבלטה יותר מכל במשיכת משקיעי הנדל"ן בחודש מאי היא נתניה. לאחר רבעון ראשון ששבר שיאים היסטוריים מבחינת רכישת דירות להשקעה, המשיכה נתניה לבלוט גם באפריל-מאי, כאשר החלק הארי של הרכישות בוצע ע"י ישראלים (אם כי נרשם גידול גם ברכישת דירות להשקעה ע"י זרים).

"אזור נוסף שרשם גידול חד במשקל המשקיעים במאי הוא אזור חיפה (גידול של עשר נקודות האחוז)", נכתב בסקירה. "בכך חזר משקל המשקיעים באזור זה לרמות השיא שנרשמו באזור בשנת 2010 (שליש מסך העסקאות). יש לציין כי רמות המחירים של הדירות שנרכשו ע"י המשקיעים באזור חיפה היו נמוכות משמעותית, הן בהשוואה למחירי הדירות שרכשו המשקיעים באזור זה בחודשים הקודמים (פער של 14% בממוצע) והן בהשוואה למחירי הדירות שנרכשו למגורים (דירה יחידה) באזור זה בחודשים האחרונים (פער של 27%)".


סקירת האוצר על שוק הנדל
 סקירת האוצר על שוק הנדל

אז כמה חסכו אותם משקיעים? ובכן, לפי נתוני האוצר, עיקר הדירות להשקעה שנרכשו באפריל-מאי היו בסכומים המתאימים למדרגת המס השנייה (1.09-3.27 מיליון שקל). במדרגה זו עלה מס הרכישה מ-6% ל-8%, כך שמי שמיהר לקנות הרוויח 2%.

אך לא רק המשקיעים מתנפלים על דירות. לפי הנתונים, בחודש מאי נרשם זינוק של 51% ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים, כאשר באזור תל אביב הגידול הגיע ל-100%. באוצר מדברים על "רמות שכר נמוכות יחסית" של הצעירים רוכשי הדירות, ומביאים כדוגמה את אזור ת"א שם המחיר הממוצע לדירה עמד על 1.67 מיליון שקל ואילו השכר הממוצע של הרוכשים עמד על 14,500 שקל בחודש. בחיפה, לשם ההשוואה, המחיר הממוצע לדירה היה נמוך בהרבה - 857 אלף שקל - והשכר הממוצע עמד על 13,300 שקל בחודש.

אז מי מגשר על הפער? ההורים. לפי האוצר, "נתונים אלו עשויים להיות מוסברים בין היתר בתמיכה גדולה יותר של ההורים בת"א במימון הדירה לילדיהם או ברכישה שהינה לכאורה לצורך מגורים".

אז אחרי חודשים לוהטים בשוק הנדל"ן, בחודש יוני לא חלה שום התקררו; נהפוך הוא, באוצר מדברים על שיאים היסטוריים ברכישות דירות, נתונים העולים בקנה אחד עם הערכות במערכת הבנקאית לשיא של 6.5 מיליארד שקל בהיקפי המשכנתאות בחודש שעבר.