בקשה לייצוגית: דן לא מחזירה עודף במכונות באוטובוס קו 1

התובעים: חברת דן מתעשרת שלא כדין על חשבון הנוסעים; היקף חיובי היתר מוערכים במיליוני שקלים ■ דן: הכסף לא שייך לנו, משרד התחבורה מחליט לאן הכסף ייועד

קו 1 של חברת דן/ צילום מסך
קו 1 של חברת דן/ צילום מסך

בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף מוערך של מיליוני שקלים הוגשה באחרונה בקרוב לבית משפט המחוזי בתל-אביב נגד חברת האוטובוסים דן, בטענה כי נוסעים בקו 1 של החברה, "הקו האדום" המקדים לרכבת הקלה שנוסע בתוואי שבו הרכבת הקלה בגוש דן אמורה לפעול, לא מקבלים עודף ממכונות הכרטוס האוטומטיות שנמצאות על האוטובוסים.

מדובר על נוסעים מזדמנים - כאלה שמשלמים במזומן במכונות הכרטוס עבור נסיעה בודדת ולא משתמשים בכרטיס אשראי או בכרטיס "רב-קו" של דן.

התובעים, באמצעות עו"ד איתי גזית, מעריכים בבקשתם את היקף חיובי היתר של חברת דן במיליוני שקלים, וטוענים כי היא התעשרה שלא כדין על חשבון הנוסעים בתקופה שבין 1 בספטמבר ועד למועד הגשת התביעה.

התובעים מבקשים שדן תשיב לנוסעים את כספי שכר הנסיעה שנגבו מהם ביתר ושלא כדין, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, וכן דורשים מבית המשפט שיחייב את דן לספק פתרון שיאפשר קבלת עודף במעמד רכישת הכרטיס במזומן במכונות, ובכך ימנע את חיובי היתר בעתיד.

הנוסעים שמתעקשים לקבל את העודף חייבים לפנות לאחת מתחנות השירות של דן בתוואי הנסיעה, אך לטענת התובעים, מדובר במנגנון השבה לא מידתי ובלתי אפקטיבי - הדורש מהנוסעים לכתת את רגליהם ולבזבז זמן וכסף כדי להגיע לתחנות השירות שפועלות בשעות 8:00-18:00 בלבד, ושהמרחק הממוצע ביניהן לבין התחנות של קו 1 הוא כ-2.5 ק"מ לכיוון.

בנוסף, העודף המדובר מסתכם באגורות בודדות או בשקלים בודדים, ולכן עלות התהליך שהנוסע חייב לעשות כדי לקבל את העודף (זמן וכסף) עולה על עלות העודף עצמו.

התובעים מציינים כי לפי חוק התעבורה תשכ"א 1961, דן מחויבת להשיב עודף לנוסעים ברכישת כרטיס נסיעה בשטר שערכו עד פי 10 מעלות כרטיס הנסיעה. "כלל לא ברור האם פתרון זה נועד לרפא את הפגם אשר נפל בהתנהלות דן, או שמא נועד להכשיר את השרץ ולהציג מצג כאילו לא נפל כל פגם בהתנהלותה", טוענים התובעים בבקשה.

קו 1 מופעל על-ידי דן החל מ-1 באוגוסט 2014, והוא אמור לשמש כקו מקדים לתוואי הרכבת הקלה של גוש דן שבנייתה מתחילה בקרוב. בקו נוסעים כ-33 אלף נוסעים ביום, וסקרים מראים שכ-25% מהם הם נוסעים מזדמנים שמשלמים במזומן ולא ב"רב-קו" או בכרטיס אשראי. עלות הנסיעה בקו היא 6.9 שקלים לכיוון. על האוטובוסים יש שתי עמדות כרטוס אוטומטיות שבהן הנוסעים משלמים - ללא קשר פיזי עם הנהג עצמו.

"ההתנהלות של דן תמוהה, מקוממת, אינה חוקית ובלתי תקינה, אינה ראויה או מקובלת ואינה עולה בקנה אחד עם ההיגיון וכללי הצדק והמוסר", נכתב בבקשה. "זוהי מציאות מעוותת בה החברה זוכה מההפקר בסכומי כסף שאינם מגיעים לה, באמתלה כי הנוסע 'לא מימש את זכותו לקבל כספו בחזרה' (בתחנות השירות)".

מחברת דן נמסר בתגובה: "התקנת המכונות באוטובוסים בוצעה על-פי אישור משרד התחבורה ובשיתופו. הדרישות היו לפרסם לקהל שהמכונה אינה נותנת עודף, והכסף העודף 'נצבע' בנפרד. המשמעות - הכסף לא שייך לחברת דן, ומשרד התחבורה מחליט לאן הכסף ייועד. בנוסף, כל מי שלא קיבל עודף, יכול לקבל בכל עמדת שירות במיידית בהצגת קבלה, או לשלוח את הקבלה למשרדי החברה לפי הכתובת שמופיעה בשילוט ליד המכונות ולקבל את הכסף באמצעות העברה בנקאית או בצ'ק. אין זמן מוגבל שבמסגרתו ניתן לקבל את ההחזר".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בקופות תשלום אוטומטיות, המיועדות לקלוט את דמי הנסיעה של הנוסעים בלבד. קופות המחזירות עודף הינן גדולות יותר ושונות מהמכונות הקיימות באוטובוסים, ולא ניתן להתקינן בשל גודלן הרב. הנוסעים בקו 1 רשאים לקבל את העודף בחזרה, באמצעות חברת דן, בעמדות השרות הקיימות. במקביל לכך, ניתן לקבל גם את העודף באמצעות העברה בנקאית, ללא כל צורך לגשת לעמדות השירות".