המדפים בעדן טבע מרקט מתרוקנים; מגה פונה לביהמ"ש

רשת המזון האורגני, הנמצאת בשליטת מגה, אינה מקבלת סחורה מספקים בימים האחרונים ■ השפעה נוספת למצבה של מגה: עלייה במימוש תווי הקנייה שלה

מדפים רקים בסניף עדן טבע מרקט / צילום: אילנית חיות
מדפים רקים בסניף עדן טבע מרקט / צילום: אילנית חיות

שבוע אחרי פניית רשת מגה לבית המשפט, במטרה להגיע להסדר חוב, המדפים ברשת המזון האורגני עדן טבע מרקט מתרוקנים. ל"גלובס" נודע, כי זה כמה ימים, שהרשת אינה מקבלת סחורה מספקים, ועובדי הרשת מעבירים מוצרים בין הסניפים בניסיון למזער את הנזק בשל המחסור בסחורה. ברשת ניכר מחסור חמור, בעיקר במוצרים טריים.

נזכיר, כי בשבוע שעבר אישר שופט בית משפט מרכז לוד אילן שילה לרשת מגה לקיים אסיפת נושים ב-12 ביולי. כמו כן, אישר השופט, כי עד אז מגה לא תכסה את חובות העבר, ותשלם לספקים במזומן עבור אספקת הסחורה. כיוון שהחברה-האם, אלון רבוע כחול, סירבה תחילה להיות ערבה לתשלום לספקים, ולאחר דיון הסכימה לערוב לתשלום עד סכום מסוים, הרי במגה צמצמו משמעותית את הזמנת הסחורה.

רשת עדן טבע מרקט נמצאת בבעלות (51%) מגה, יחד עם גיא פרוביזור (49%). בין הצדדים שורר סכסוך עמוק, שבמסגרתו סירבה מגה להמשיך להזרים את הכספים לרשת מבלי שבפרוביזור יסכים לדילול החזקותיו. ספקים אשר עימם שוחחנו, אומרים היום, כי הם אינם מספקים סחורה לעדן טבע מרקט, כיוון שלא הועבר אליהם תשלום במזומן עבור הסחורה.

בסוף השבוע האחרון נרשמה עלייה במימוש תווי הקנייה של מגה, וזאת מחשש של מחזיקי התווים, כי קריסת הרשת תהפוך את תווי הקנייה הללו לחסרי ערך. נזכיר, כי בשבוע שעבר הפסיקו חלק מהרשתות החברות בתווים לכבד את תווי הקנייה, וזאת מחשש שהחברה-האם, אלון רבוע כחול, המנפיקה את התווים, לא תשלם להן עבורם. אותן רשתות חזרו לכבד את תווי הקנייה, לאחר שאלון רבוע כחול הודיעה, כי תשלם עבור התווים.

רשת המרכולים am:pm ורשת חנויות הנוחות אלונית, שבבעלות אלון רבוע כחול, החלו גם הן לשלם במזומן לספקים, עבור אספקת הסחורה, לאחר שאלה עצרו את אספקת הסחורה מחשש שלא יקבלו תשלום. בעקבות זאת, החליטו בשתי הרשתות להפריד את מערכת הסחר ממגה ולעבוד מול הספקים. ספקים אשר עמם שוחח "גלובס" מסרו, כי למרות הפרדת מערכת הסחר, הם יספקו סחורה ל-am:pm ולאלונית רק בתמורה למזומן. בעוד שבוע תקיים מגה אסיפת נושים, ויומיים לאחריה יקיים בית המשפט דיון נוסף.

לאור בעיות האספקה לרשת עדן טבע מרקט מסר היום יו"ר מגה ומנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן, כי הוא יבקש מבית המשפט להכניס את עדן טבע מרקט להסדר של מגה.

דיון הבוקר בלשכת המסחר

הבוקר (א') קיימה לשכת המסחר דיון במתווה שהציעה מגה. בדיון השתתפו עשרות ספקים, וכן קפלן ומנכ"ל מגה, רביב ברוקמאייר, מצד מגה. קפלן חזר והציג את אותו המתווה שמגה הגישה בהצעה לבית המשפט בדבר תשלום לספקים שהחוב אליהם עד 800 אלף שקל, דחיית תשלום של 30% מהחוב, ופריסת יתר החוב לתשלומים. קפלן הסכים לתשלום ריבית של 3%, במקום ההצעה המקורית לתשלום ריבית של 2%; וכן הסכים להמרת החוב במניות של אלון רבוע כחול - הסכמה, שעליה כבר מסר פרופ' ירון זליכה ל"גלובס" עוד בטרם הדיון שהתקיים בבית המשפט.

הספקים החליטו על הקמת ועד פעולה ועל פנייה לממונה על ההגבלים העסקיים, בבקשה, כי ייאשר להם להיפגש ולנהל במשותף את המו" מ מול מגה.