משרד הבטחון: נשתמש בנורות לד - רק אם לא יהיו מסוכנות

המשרד: "נשתף פעולה רק עם יצרנים שיקטינו את השימוש בספקטרום האור הכחול" ■ אין כוונה לנקוט בצעדים משמעתיים כלפי קצין חשמל ראשי סא"ל ברק נחשון

חומת קפלן בבסיס הקריה / צילום:  אריק חרמוני אלון בסון משרד הביטחון
חומת קפלן בבסיס הקריה / צילום: אריק חרמוני אלון בסון משרד הביטחון

בעקבות תחקיר "גלובס" על הלחצים של ספקי תאורת לד (LED) על מערכת הבטחון לעבור לתאורת לד, ואירוע הספקים שאותו יזם סא"ל ברק נחשון, קצין חשמל ראשי במערכת הבטחון, ועל רקע ההסתייגויות של משרדי השיכון, ההגנה על הסביבה והבריאות מפני הסכנה הבריאותית בשימוש בתאורה זו בספקטרום הקרוי "האור הכחול", מסר משרד הבטחון ל"גלובס", כי במתקני מערכת הבטחון וצה"ל תותקן תאורת לד רק של יצרנים "שיקטינו את השימוש בספקטרום האור הכחול" - דהיינו, נורות שלא מסוכנות לבריאות.

על פי מחקרים שונים בעולם והתרעות מומחי "זיהום אור", הסכנות הבריאותיות של הספקטרום הכחול בתאורת לד הן כמחולל סרטן השד בנשים וסרטן הערמונית בגברים, וכן בשיבוש של מערכת "השעון הביולוגי" באדם ובחי.

משרד הבטחון מסר ל"גלובס": "אגף ההנדסה והבינוי במשהב"ט מבצע באופן שוטף בחינה של טכנולוגיות חדשות בתחום הבינוי, התשתיות וכחלק מזה בחינה של טכנולוגיות תאורה מתקדמות לרבות תאורת הלד אשר נמצאת במרכז השיח המקצועי בחוגי התאורה השונים בארץ ובעולם.

"בשנים האחרונות קיימות אי הסכמות וסתירות בין גורמי מקצוע שונים בהיבטי התקינה הרלוונטית הנדרשת (ת.י 20, ת.י 62471 בטיחות פוטוביולוגית), חיסכון ויעילות אנרגטית והשפעות בריאותיות הנובעות מספקטרום האור הכחול הנמצא במקור אור מסוג לד (יש לציין שספקטרום האור הכחול בעוצמות שונות נמצא גם בתאורה פלואורנית המותקנת היום כמעט בכל מבנה ומבנה). בשנה האחרונה הוקמה ועדה מקצועית במכון התקנים אשר עוסקת בכתיבת תקינה ייעודית לתאורת הלד, וזאת על מנת להסדיר את נושא תקינת תאורת הלד.

"בימים אלה מסתיים עדכון המפרט הבין משרדי למתקני חשמל, אשר בו הוטמעו כלל ההגדרות הטכניות הנדרשות מגופי תאורה בטכנולוגיית הלד, אשר בהם יידרשו לעמוד גופי תאורה אשר יותקנו בכלל המגזר הציבורי ומשרדי הממשלה.

"קיימות פניות רבות מגורמים שונים במשק, שמטרתם הכנסת תאורת הלד למחנות צה"ל. אגף ההנדסה והבינוי במשהב"ט, שבודק ומאשר הכנסה ומעבר לטכנולוגיות חדשות בתחום התאורה, עיכב בשנים האחרונות את הכנסת התאורה בטכנולוגיית הלד למחנות צה"ל, וזאת מהסיבה של אי בהירות בתקינה של הציוד המוצע בתקנים רלוונטיים בהיבט הבטיחותי, הבריאותי (השפעת ספקטרום האור הכחול) ובהיבט של יעילות אנרגטית של הגופים.

"בשנה האחרונה יותר ויותר יצרנים מקבלים אישורים לעמידה בתקנים רלוונטיים ממכון התקנים, הנצילות האנרגטית של הלד עולה ((L/w , חברות מובילות בתחום התאורה מקטינות את השימוש בספקטרום האור הכחול, עלות גופי התאורה קטנה ומצטבר ניסיון ושימוש בשוק הפרטי והציבורי. כתוצאה מכך מתאפשר השימוש בגופי תאורת לד.

בהמשך לכתבה שפורסמה ב"גלובס", משרד הבטחון אומר: "נבהיר כי סא"ל ברק נחשון פעל בתום לב בתיאום כנס מקצועי בחברה מסחרית. אף שטעה בשיקול הדעת, נחשון לא זומן לבירור ומשהב"ט אינו מתכוון לנקוט בצעדים משמעתיים כלפי נחשון, שהינו קצין ערכי ומקצועי אשר רואה אך ורק את טובת מערכת הביטחון ומשרתיה לנגד עיניו".