קצין בכיר בצה"ל נקרא לבירור על מעורבותו במעבר לתאורת לד

יצרנים וספקים של תאורת לד מפעילים לאחרונה לחצים על מערכת הביטחון להחליף את התאורה הקיימת במתקני צה"ל ומערכת הביטחון מתאורה רגילה ללד

בניית בסיסי צה"ל בדרום / צילום: איל יצהר
בניית בסיסי צה"ל בדרום / צילום: איל יצהר

בעקבות פניית "גלובס", משרד הביטחון העיר לסא"ל ברק נחשון, קצין חשמל ראשי של מרכז בינוי במשרד הביטחון, על כך שיזם והתכוון להשתתף אתמול (ג') ביום עיון העוסק בכדאיות טכנולוגיית תאורה מסוג לד (LED) למתכנני תאורה במערכת הביטחון ולספקי תאורת לד. יום העיון היה אמור להיערך בחסות חברת ש.מ.יוניברס אלקטרוניקס, שמנהל איש העסקים יהושע בורשטיין.

יצרנים וספקים של תאורת לד מפעילים לאחרונה לחצים על מערכת הביטחון להחליף את התאורה הקיימת במתקני צה"ל ומערכת הביטחון מתאורה רגילה ללד. הנושא המרכזי בלחצים היה לשנות את תוכנית התאורה בעיר הבה"דים בנגב, בעלות נוספת של עשרות מיליוני שקלים, וזאת כצעד ראשון להחלפת התאורה בכל בסיסי צה"ל ומתקני מערכת הביטחון לתאורת לד.

במערכת הביטחון עדיין לא בדקו את המחקרים על סכנות "הספקטרום הכחול בתאורת לד", שלגביו נטען כי הוא גורם לסרטן שד וערמונית, ושימוש בו במרחב הציבורי משבש את השעון הביולוגי של האדם ובעלי חיים.

סא"ל נחשון יזם יום עיון, שאותו היה אמור לנהל וגם לשאת בו את דברי ההסבר. בעקבות פניית "גלובס" למערכת הביטחון בשאלה אם יום העיון בחסות מסחרית של ספק נערך בידיעת מערכת הביטחון, נקרא נחשון לבירור. עדיין לא הוחלט אם ואילו צעדים לנקוט בעניינו. שלשום (ב') קיבלו כל המוזמנים לכנס הודעות ביטול, ללא שנמסרה להם הסיבה.

משרד הביטחון מסר בתגובה: "גורמי המקצוע באגף ההנדסה והבינוי נפגשים באופן שוטף עם חברות וספקים בשוק, במטרה ללמוד ולהכיר טכנולוגיות חדשות. בעקבות מפגש שקיים מהנדס החשמל הראשי של האגף, עם חברה שבאה להציג את הטכנולוגיה שלה, הציע בתום לב וביוזמתו האישית לקיים עם אנשי החברה אירוע לימודי, לגורמי המקצוע ולמתכננים במשרד. הקצין טעה בשיקול הדעת, הגם שפעל בתום לב".