ח"כ אלאלוף: "כאוס מוחלט בתחום הבטיחות בענף הבנייה"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דנה בתאונות בענף הבנייה על רקע נתונים לפיהם חצי מהתאונות הקטלניות במקומות העבודה אירעו בענף הבנייה

אלי אלאלוף / צילום: באדיבות דוברות מכללת גורדון
אלי אלאלוף / צילום: באדיבות דוברות מכללת גורדון

"מתקבלת כאן תמונה קשה של כאוס מוחלט בתחום הבטיחות בענף הבניין. על משרד הכלכלה לבחון במהירות שינויי חקיקה ועדכון תקנות ישנות. יש לבדוק את נושא ההכשרה המקצועית הנדרשת ולבחון את תפקוד המשטרה בחקירת התאונות בענף הבנייה". כך אמר היום (ב') יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ (כולנו) אלי אלאלוף בדיון שנערך בוועדה ועסק בתאונות בענף הבניין.

במסגרת הדיון הוצגו בפני הוועדה נתונים קשים על תאונות עבודה קטלניות בענף הבניין. ראש מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה, ורדה אדוארדס, הציגה סקירה המתייחסת לשנת 2014, לפיה בשנה זאת היו 62 תאונות קטלניות במקומות עבודה, מהן 31 בענף הבנייה.

במקביל, מדוח מיוחד שערך משרד הכלכלה לקראת הדיון בוועדה עולה כי 43% מכלל התאונות הקטלניות במשק (27 הרוגים) נגרמו מנפילה מגובה, ו-29% (18 הרוגים) נגרמו מנפילת עצם או מכה מעצם נע. עוד עולה מהדו"ח כי בשנת 2014 בלבד שולמו גמלאות לנפגעי עבודה בסך כ-4.4 מיליארד שקל, וששיעור ההרוגים ל-100 אלף מועסקים בין השנים 2010-2014 עומד על 11.53 בענף הבניה, 4.49 בענף התעשייה, 2.09 בענף המסחר.

"לגבי ענף הבניין, המצב לא קטסטרופלי ביחס למדינות המערב, אך הוא לא טוב ואנחנו חייבים לשפר", אמרה אדוארדס לצד הצגת הנתונים. "ביצענו 7,000 ביקורות באתרי בנייה בשנה שעברה והפסקנו 440 עבודות בנייה כתוצאה מליקויים שהתגלו, אך הפיקוח אינו מספיק ויש לנו רק 70 מפקחים בכל הארץ לכל התחומים".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) שיזם את הדיון בנושא אמר: "יש עלייה של 67% בתאונות בנייה בארבע השנים האחרונות. זה בלתי סביר. מי אחראי לרשלנות הזאת וכיצד מטפלים בה? נדמה שאין מלך בישראל".

דני איזנמן מאיגוד המנופאים התייחס גם הוא לנושא ואמר: "9 מנופים קרסו בשנה האחרונה ברחבי הארץ, במזל ללא נפגעים. מנופים פגומים נמצאים ממש היום מעל בתי ספר וגני ילדים. יש מנוף מסוכן כרגע ברחוב חיים לבנון בתל אביב. מפעיל מנוף שסירב לעבוד עליו הוחלף במפעיל אחר". ממונה הבטיחות באיגוד המנופאים, עבד קאסם, הוסיף: "מנופאים שצריכים לעבור הכשרה קונים אותה ב-4,500 שקלים ולא לומדים כלל. זה ממש פלילי. היום כל אחד יכול להרכיב מנוף ענק בעצמו. לזה בכלל לא צריך רישיון".

כדי לצנן במעט את הביקורת בדיון התייחס מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ישראל שרייבמן, לדברים ואמר: "קרוב ל-20 אלף מתוך 160 אלף עובדי בניה מקבלים מאיתנו הדרכות באתר הבניה בשפתם. אנחנו המדינה היחידה בעולם שנוהגת כך".

בתום הדיון הודיע אלאלוף כי משרד הכלכלה יגיש לוועדה כל חצי שנה מעתה דיווח מסודר בנושאים עליהם נסב הדיון.