"בן" הכיסאות: הסכסוך המשפטי שמסעיר את הכדורגל הישראלי

בן רייכרט יטען לאיומים "שלא ראויים לדפוס" מצידו של ג'ורדי קרויף וסביבת עבודה בלתי נסבלת בקרית שלום ■ במכבי ת"א ישחקו על קלף העלאת השכר שהעניקו לקשר, ויטענו להפרת חוזה חד-צדדית מצידו ■ כמעט כל התרחישים אפשריים בבוררות הכי מסקרנת של קיץ 2015: משחרור בחינם, דרך קביעת תג מחיר גבוה מאוד, ועד פסיקה כי הוא חייב להישאר אצל האלופה ■ ניתוח "גלובס"

בן רייכרט / צלם: באדיבות מכבי ת"א האתר הרשמי
בן רייכרט / צלם: באדיבות מכבי ת"א האתר הרשמי

בימים הקרובים צפוי עו"ד יוסי שפרלינג להגיש בשמו של בן רייכרט תביעת בוררות נגד מכבי ת"א בו ידרוש את שחרורו ללא תמורה משורות האלופה. זו השורה התחתונה, אבל המטרה הראשונית היא להשתחרר מהחוזה בקרית שלום - ושהבורר יקבע את תנאי השחרור.

מדובר בסיפור מורכב מאוד. מבדיקה שהתבצעה השבוע על-ידי "גלובס", עולה כי בין הצדדים אין ויכוח על עובדה אחת: רייכרט הצטרף לצהובים בקיץ שעבר בעסקה שחייבה את המועדון ב-900 אלף שקל. 470 אלף שולמו לעירוני רמה"ש, שהחזיקה בכרטיסו; 100 אלף קיבל רייכרט עצמו, ועוד 330 אלף שקל היה אמור לקבל בפריסה תלת-שנתית, תמורת מחצית הכרטיס שעוד נמצאת בבעלותו. רייכרט ידוע כאוהד הפועל ת"א, והשבוע אף פורסמה תמונה שלו מגיל צעיר, לבוש אדום ביציעי בלומפילד. דודו, ניר אגמון, איש מפתח בפרשה, אוהד שרוף יותר ממנו ולטענת מעורים בפרטים - הוא זה שמכתיב לו את דרכי הפעולה.

***

קבלת הפנים במכבי הייתה קשה. קומץ מהאוהדים קיללו אותו השכם וערב, והוא מיעט לשחק. בינואר נרשמה תפנית. מכבי רצתה את גילי ורמוט, ובאישון לילה רקמה עסקה בה הושאלו רייכרט ושון גולדברג להפועל ת"א לטובת ריכוך העברתו של ורמוט. רייכרט יטען בכתב הבוררות כי מי שהיה אמור לעבור היה בכלל דן איינבינדר, אך זה סירב, והוא אולץ לעבור ליריבה העירונית. לעומת זאת, במכבי יטענו כי בתמורה למעבר שלו, שודרג שכרו והיה אמור לעמוד בעונה הקרובה על 250 אלף דולר, מהרגע בו ישוחרר מצה"ל בעוד חודשיים.

רק שבינתיים התאקלם רייכרט בהפועל, היה דומיננטי מאוד במסע ההיחלצות שלה מסכנת הירידה, והוא מבוקש מאוד אצלה. זה הפך ל"סוד" הכי פחות שמור בכדורגל הישראלי, במיוחד לאחר שאפילו המאמן סזאר מנדיונדו ועוזרו וואליד באדיר לא הכחישו בראיונות לתקשורת כי הם רוצים לראות את רייכרט בסגל שלהם. בסביבת הפועל היה מי שאמר השבוע: "זוג גר באותו בית. יום אחד שולחת האישה את הגבר אל האקסית המיתולוגית שלו כדי לגור שם חצי שנה. היא צריכה לקחת בחשבון שהוא יתאהב בה מחדש. ואז, מה עושים?"

הבוררות עשויה לעסוק בנושא חופש העיסוק, נושא עקרוני. שפרלינג יטען כי זכותו של שחקן לשחק היכן שירצה וכי היו עשרות ומאות מקרים שבהן קבוצות הפסיקו חוזה באופן חד-צדדי מול שחקנים, ולכן איך יתכן שלא יהיה מקרה הפוך. משפטני ספורט איתם דיברנו, טוענים כי קיים סיכוי גדול שהבורר, שמייצג גם את תקנוני ההתאחדות שכפופים לפיפ"א - לא יאפשר פירצה שתגרום לעשרות כדורגלנים להפר חוזה באופן חד-צדדי, אם יהפוך מקרה רייכרט לתקדים.

אולם, שפרלינג יטען כי מכבי ת"א הפרה את החוזה, ולא להיפך. כי עצם העובדה שרייכרט הוכרח לעבור ליריבה המושבעת באמצע החוזה - היא זו שחסרת תקדים, בפרט שמכבי הייתה מודעת לעניין הרגיש שיש לרייכרט מול אוהדי מכבי, נוכח אהדתו מבית. שפרלינג יטען כי מכבי אפילו לא הגנה על רייכרט מהמצב שנכפה עליו, וכי הוא אוים על-ידי המנהל הספורטיבי של מכבי ת"א, ג'ורדי קרויף, עד כדי שימוש בטרימינולוגיה שמוגדרת בסביבתו של רייכרט ככזו "שלא ראויה לדפוס".

שפרלינג אמר השבוע: "אם מכבי ת"א, המועדון המודרני המפואר והמתקדם, היה רוצה לגמור את הסיפור בצורה מכובדת - אפשר לגמור את זה ב-10 דקות. בינתיים במקום זה מה שקיבלנו זה סרטים מבוימים וכל מיני הדלפות לעיתונים".

הטענה כשנגד היא כי הסרטון - בו טוען רייכרט כי שפרלינג אינו מייצג אותו אלא רק סוכנו אבי נמני - הגיע ביוזמת נמני, שסבר כי צריך להרגיע את הרוחות ולאפשר לרייכרט לפעול בדרכי נועם, על מנת לקבל את השיחרור לאחר מחנה האימונים, ללא הסלמה ביחסים, מתוך הנחה הגיונית כי שם יתברר שאינו חלק מהרוטציה המתוכננת של המאמן סלבישה יוקאנוביץ'.

בצד השני ממתינים. מכבי ת"א פועלת באסטרטגיה ברורה שלא לאפשר לשפרלינג אפילו קצה של עילה להוסיף לטעון להפרת חוזה. רייכרט לא קיבל מכתב ממכבי ת"א, לא זימון לוועדת משמעת, לא הוגשה תלונה להתאחדות וגם לא לבתי הדין של פיפ"א, שם קיימים תקדימים בהם ספגו שחקנים הרחקה למספר חודשים בגין הפרת חוזה (על כך נרחיב מייד). במכבי החליטו לתת לרייכרט להתבשל בעצמו. האג'נדה של מכבי פשוטה: בתחילת ספטמבר ייסגר חלון ההעברות ועד אז לא יהיה פתרון קבע. ייתכן ושפרלינג יבקש פסיקת ביניים שתאפשר לרייכרט לעבור לקבוצה אחרת, בטרם ייפסק גובה הפיצוי, אבל במכבי מעריכים שזה לא מה שיקרה. שם מחכים בכיליון עיניים לכתב התביעה - שמוגדר מראש כ"דמיוני" - כדי לגבש כתב הגנה. ראשי הפרקים שבו: לא הייתה הפרת חוזה מצד מכבי, אלא מצד השחקן. מכבי תטען כי בוקר אחד החליט רייכרט שלא להגיע יותר לאימונים, ובכך הפר את החוזה בצורה בוטה. במכבי אמרו השבוע: "אף אחד לא כפה עליו כלום, הוא חתם על הסכם מרצונו החופשי. עסקת ורמוט הייתה יוצאת אל הפועל בין אם היה עובר להפועל או לא. הוא קיבל העלאה בשכר לעוד עונה והיינו משוכנעים שמקצועית, עדיף שישחק בהפועל כי שם ישחק יותר - וכך אכן היה" . יש סיכוי סביר כי מכבי כן תנקוב במחיר הפיצוי, והוא עשוי לנוע סביב 2 מיליון אירו (כ-8.4 מיליון שקל).

***

ביקשנו את פרשנותו של עו"ד רועי רוזן, אחד מעורכי הדין היותר מוצלחים בתחום דיני הספורט בישראל, ומי שייצג את אריאל הרוש (נגד בית"ר ירושלים), איתן טיבי (נגד קרית שמונה) ואביחי ידין (נגד מכבי חיפה). רוזן רואה שלושה תרחישים אפשריים: "כיוון אחד, שהוא כיוון קצת פחות ריאלי, הוא שהבורר יחייב את השחקן לשחק במכבי ת"א. היו תקדימים כאלה בעבר, כמו במקרה תמיר כחלון שהושאל לבני יהודה, רצה להישאר, אבל הבורר חייב אותו לחזור. זה מנוגד לרוח הפסיקה של פיפ"א שקובעת בצורה די ברורה ושיטתית שלא מחייבים שחקן לשחק איפה שהוא לא רוצה.

"הכיוון השני - יש מחיר לדברים האלה: מכבי יכולה לתבוע תג מחיר שלא רק משקף את השווי של השחקן אלא גם קובע רכיב עונשי. מאוד יכול להיות שזה יקרה. הסכום מאוד תלוי בבורר. הייתה כבר פסיקה בעניין אריאל אורטגה, שלא חזר לאימוני פנרבחצ'ה ממחנה האימונים של נבחרת ארגנטינה, נקנס ב-11 מיליון אירו וגם הורחק לארבעה חודשים. התרחיש הזה יותר ריאלי לאור פסיקת פיפ"א וגם לאור פסיקות הבוררות שאנחנו מכירים. זה מתיישב עם כללי דיני עבודה ודיני החוזים שלא כופים שירות אישי.

"התרחיש השלישי הוא שהשחקן יבוא ויעלה טענות לגבי דברים שעבר במכבי - מסעות ייסורים, איומים שקיבל או דברים שאנחנו לא מכירים - ואז בורר יכול להשתכנע שנוצרו נסיבות שלא מאפשרות לעבוד במקום העבודה הזה, ישחרר אותו, ואולי לא יקבע פיצוי בכלל".

***

כמה הערות בשולי הדברים. במקרה וייפסק סכום לשיחרור על-ידי הבורר, יכול רייכרט עצמו לפדות את כרטיסו, או שתעשה זאת קבוצה, אך לא גורם שלישי - זה אסור.

צריך לזכור כי בשל סכסוך כספי בין האב, ערן רייכרט, לשותפים עסקיים, וטענה של חובות, אוים השחקן ונעצרו אנשים שהשיתו את החוב על ראשו, עניין שלא מוסיף שקט לקשר בפרשה הנוכחית, וייתכן כי יצוץ במהלך הבוררות כגורם שיטלטל אותו וישבש את החלטותיו.

שפרלינג, אגב, שקל בצורה כזו או אחרת להעביר את התיק לעורך דין אחר, אבל השתכנע להישאר: "אני לא מפקיר אנשים, הוא קורבן. אין לי אינטרס אישי או אחר חוץ מצו מצפוני ובשלב זה אני מייצג אותו ומטפל בו למרות הסרטונים המבוימים".

הבוררות הזו עשויה להימשך חודשים ובינתיים צפוי רייכרט להישאר בבית, בלי להתאמן במסגרת קבוצתית. האופציה שעומדת על הפרק: מעבר חד-צדדי לקבוצה בחו"ל. בסביבת השחקן טוענים כי פיפ"א יכולה, במקרה כזה, לשחרר את רייכרט בתוך חודש, ותהליך קביעת הפיצוי יימשך שנים. ולא שאין על מה להסתמך: ב-1998 עזב אישטוון פישונט את בית"ר ירושלים לאיינטרכט פרנקפורט, למרות שבית"ר הציגה חוזה. פיפ"א אפשרה את רישומו של הקשר ההונגרי בגרמניה, אך תהליך הפיצוי ארך שנים, וזאת למרות שפישונט שב לארץ וחתם בהפועל ת"א.