הכנסת לטובת הרדיו האזורי: הצעת חוק למיסוד פיצולי התדרים

הצעת החוק, שהוגשה ע"י ח"כים מכל הסיעות, מבקשת לעגן את סמכות מועצת הרשות השנייה להתיר שידורים מפוצלים באזור זיכיון, שהוקצה יותר מתדר אחד לכיסויו

חברי כנסת מכל סיעות הבית הניחו באופן רשמי על שולחן הכנסת הצעת חוק שאמורה להכשיר את פיצולי התדרים של תחנות הרדיו האזורי, לאחר שבית המשפט העליון קיבל את עמדת הרשות השנייה, אשר לפיה יש להשהות בשנתיים את האיסור על פיצול התדרים, כאשר בתקופה זו אמור העניין להיות מוסדר בחוק.

כעת נועדה הצעת החוק לעגן סמכות ברורה ומפורשת למועצת הרשות השנייה להתיר שידורים מפוצלים באזור זיכיון, שהוקצה יותר מתדר אחד לכיסויו.

לקבוצה של תחנות אזוריות יש תדר נוסף בתוך אזור הזיכיון שהוקצה להן, ובו הן משדרות תכנים אחרים לגמרי. בין התחנות המדוברות, הרדיו ברוסית "פרוויו", שפוצל מתוך רדיו לב המדינה; רדיו דרום 101.5, שמשדר לאיזור אשדוד ואשקלון, ופוצל מרדיו דרום; ורדיו חם אש, שפוצל מתוך רדיו חיפה.

חוות-דעת מפתיעה

בעקבות תלונות של תחנות, שלא זכו לפיצול שכזה, פתחה הרשות השנייה בבדיקה של הנושא, ולמרות שבמשך שנים אישרה הרשות את הפיצול, הנפיקה לפתע היועצת המשפטית של הרשות השנייה, עו"ד הילה שמיר, חוות-דעת אשר לפיה הוא אינו חוקי יותר.

בעקבות קבילת התחנות הגיע הנושא לוועדת הרדיו של הרשות השנייה, בראשות ד"ר מיכל שפירא, והיא נתנה ארכה של שנתיים להסדרת הנושא בחקיקה.

הנושא הגיע לבג"ץ בעקבות עתירת התחנות, שם קיבלה ההחלטה תמיכה של בית המשפט, אשר החליט לא לעסוק כלל בסוגיית חוקיות פיצולי התדרים.

על-פי הצעת החוק, אשר עליה חתומים בין היתר ח"כ נאווה בוקר (ליכוד), ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני), יעקב מרגי (ש"ס) וטלי פלסקוב (כולנו), "היתר לשידורים מפוצלים הוא אמצעי חשוב, המאפשר לרשות השנייה לממש את מטרותיה בדבר מתן מענה תוכני לקהלים מצומצמים ומוגדרים, אשר לא ניתן להם פתרון חלופי ואשר הענקת זיכיון ביחס לשידורים לקהלים אלה אינה בת היתכנות כלכלית או טכנית, בפרט בהתחשב בעובדה כי השימוש בתדרי FM הולך ופוחת בעולם כולו".

עוד נכתב בהסבר לחוק כי "השידורים המפוצלים גם נותנים מענה בשעת חירום, על-ידי שימוש בתדר הנוסף כ'גל שקט' בשעות הלילה ובסופי שבוע, המשמש בשעת הצורך להשמעת אזעקות והעברת נתונים ומידע מפיקוד העורף".

החוק מציע כי מועצת הרשות השנייה תהיה בעלת הסמכות להתיר שידורים מפוצלים גם לתחנות רדיו שבאזורן הוקצה תדר אחד בלבד. "מועצת הרשות השנייה תקבע כללים לעניין מתכונת השידורים המפוצלים בתוך 60 ימים מיום תחילתו של חוק זה", נכתב.