"צריך בעל בית"

כל הכבוד לבג"ץ. אסור לאפשר בניית קואליציה על פיקציות כמו "סגן שר הבריאות"

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

היום (ג') החליט בג"ץ כי "ראש הממשלה לא יכול לשמש כשר במשרד אחר כלשהו". את העתירה בענין זה הגישה סיעת יש עתיד, והיא מכוונת למשרד הבריאות, שבראשו עומד בפועל יעקב ליצמן מיהדות התורה, אבל בתואר של סגן שר. ראש הממשלה בנימין נתניהו לקח על עצמו את התואר שר הבריאות. לכולם ברור וידוע שזו פיקציה.

הסידור הזה עובד שנים רבות מאד, כמעט כשנות קיום המדינה. לא כולם יודעים או מבינים למה. גם לא השופטים שביקשו להבין למה ליצמן אינו רוצה, או יכול, להיות שר. נציגת המדינה השיבה לשופטים: "מי שיכול לספק הסבר לעניין הזה הוא סיעת יהדות התורה, שאינה מיוצגת על-ידנו".

מדינה לא ראויה

אבל השופטים, וגם הפרקליטות, לא באמת לא יודעים. הסיבה ידועה, ולמעשה ראשי יהדות התורה אמרו אותה פעמים רבות בפומבי. הם לא נטורי קרתא שכופרים בקיום המדינה, אבל המדינה כמות שהיא אינה נראית להם. הם יהיו שלמים אתה רק כאשר ישלטו כאן דיני ההלכה וכאלה. עד שזה יקרה, הם לא רוצים לשבת בממשלה שלטעמם אינה מספיק יהודית (להבדיל מישראלית). סגן שר, כידוע, אינו חבר הממשלה.

אז למה בכנסת אנשי יהדות התורה כן יושבים? שאלה טובה. אבל גם לשאלה הכי טובה לפעמים אין תשובה אינטליגנטית, או בכלל. הדת ועסקניה בנויים על פיקציות רבות המאפשרות להיות שייכים - ולא שייכים; לעשות - ולטעון שלא עשו. למזלם דת, כל דת, היא משהו שאפשר לפרשו כך או אחרת, ולכופף אותה לאינטרסים הרצויים. ומה עם אלוהים? הוא גדול, כמובן, אבל שתקן. מאפשר לכולם לעשות מה שהם רוצים בחסות שמו. העניק בתורתו די ציטוטים היכולים לשמש כמעט כל מטרה, וגם את היפוכה.

"דברו אמת"

באים שופטי העליון ואומרים די, מספיק. ראש הממשלה, הם קבעו, אינו יכול לכהן כשר - על-פי החוק. האם נתניהו ואנשיו לא ידעו על כך כאשר יזמו את ההסדר עם ליצמן? או שהקמת קואליציה עומדת מעל לחוק?

מכל מקום, בא העליון ואמר גם על זה: די, מספיק. זו פסיקה חשובה מאין כמותה. היא אומרת, למי שמוכן לשמוע, שאסור לאפשר בניית מדינה, או קואליציה, על פיקציות ושקרים.

ראויים מאד דבריו של השופט אליקים רובינשטיין: "הבריאות נוגעת לכל אחד מאיתנו. מי באמת אחראי לבריאות? לראש הממשלה יש איראן, ביטחון, חוץ, שלא לדבר על תקשורת, וצריך בעל בית. מי בעל הבית? כמו שאמר השופט חשין בזמנו: 'דברו אמת'".

את מבינה עכשיו, איילת שקד, למה אסור לנגוע לרעה בבית המשפט העליון?