השקל נחלש ב-0.9% מול האירו; "אופטימיות זהירה לגבי יוון"

הדולר התחזק בכ-0.45% ל-3.797 שקלים ■ נפילות חדות בבורסות אסיה ■ בארה"ב תיפתח עונת הדוחות ■ הסאגה היוונית: מנהיגי גוש האירו נתנו ליוון אולטימטום להציג תכנית חדשה

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

שוק המט"ח מתאפיין היום (ד') בהחלשות השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר התחזק מול השקל בכ-0.45% ושערו היציג נקבע על 3.797 שקלים. האירו, שנחלש בימים האחרונים לשפל כל הזמנים מול השקל, התאושש היום והתחזק בכ-0.87% לרמה של 4.181 שקלים. בעולם, האירו מתחזק בכ-0.2% מול הדולר לרמה של 1.103 דולרים לאירו.

בנק ישראל דיווח אתמול כי רכש כ-2 מיליארד דולר בחודש יוני, כחלק מהאסטרטגיה שנועדה לקזז את השפעה הזרמת הגז מ"תמר".

היום נרשמו ירידות חדות בבורסות אסיה, בהובלת הבורסה בסין. מדד ה-CSI 500 הסיני איבד מערכו בתוך פחות מחודש יותר מ-37% והפעולות הרבות שנקט הממשל הסיני לא הצליחו לבלום את המפולת. החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בירידות כאשר המשקיעים מתמקדים היום בהמשך הסאגה היוונית וכן בפתיחת עונת הדוחות לרבעון השני בארה"ב ובהחלטת הריבית והמדיניות המוניטארית. בבורסות אירופה מתנהל המסחר בעליות.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הגיע אתמול לפסגת החירום של מנהיגי גוש האירו ללא תכנית מהותית וניסה למשוך זמן כאשר הציע לנושים לספק ליוון מימון זמני עד סוף החודש בתמורה לביצוע חלק מהרפורמות. הנושים בראשות קאנלצרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעו כי הם מעניקים ליוון אולטימטום: להציע תכנית חדשה בתוך 48 שעות ולהגיע להסכם עד יום ראשון. ציפראס נענה לאולטימטום והודיע כי בימים הקרובים יציג לנושים תכנית חדשה. במקביל יוון הגישה בקשה לסיוע ממנגנון הייצוב האירופי (ESM).

ב-FXCM ישראל מציינים הבוקר: "אחרי הדרמה של סוף השבוע, ביממה האחרונה לא נרשמו התפתחויות משמעותיות ובשוק ממתינים לתוצאות הפסגה בבריסל. נראה שבשוק קיימת אופטימיות זהירה לגבי האפשרות שהצדדים יוכלו במצב החירום הנוכחי לגשר על המחלוקות ולמצוא נוסחת פשרה שתאפשר מחדש את הזרמת החמצן ליוון ותמנע את פרישתה של המדינה מגוש האירו. הזמן אינו משחק לטובת הצדדים, וזאת לאור המחסור בנזילות שממנו סובלים הבנקים היוונים כבר ימים רבים. הגבלת הנזילות מצד ה-ECB הינה אמצעי להפעלת לחץ. המשך המחנק הזה עשוי בסופו של דבר למוטט את המגזר הבנקאי היווני ורק להעצים את הסכנה לזליגה של המשבר למערכת הפיננסית הכלל-אירופית. היממות הקרובות יהיו מכריעות עבור המשך התפתחות המשבר".