האוצר בודק העברת שידורי ליגת העל בכדורגל מערוץ 1

בשל המשבר ברשות השידור: האוצר בוחן את העברת "המשחק המרכזי" לערוצי ברודקאסט אחרים; החל לבדוק מהו "השווי הריאלי" של הזכויות ■ רשות השידור אמורה לשלם 15 מיליון שקל על הזיכיון של ליגת העל לעונה הקרובה

מצלמת טלוויזיה במשחק ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף
מצלמת טלוויזיה במשחק ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף

במשרד האוצר מנסים בימים האחרונים לבחון אפשרות להעברת שידורי הכדורגל מערוץ 1 לערוצי ברודקאסט אחרים, זאת בעקבות המשבר ברשות השידור.

כזכור, בשבועות האחרונים התעורר חשש כי ליגת העל בכדורגל לא תיפתח במועדה המתוכנן, 22 באוגוסט, בעקבות מצבה של רשות השידור, שמעמיד בספק גדול את יכולתה לעמוד בהסכם מול ההתאחדות לכדורגל ומינהלת הליגה לעונת 2015/16.

על-פי ההסכם התלת-שנתי שיסתיים בתום עונת המשחקים הבאה, ערוץ 1 אמור להעביר להתאחדות ולמינהלת סכום כולל של 15 מיליון שקל בעבור הזיכיון לשידור "המשחק המרכזי" - המהווה כשליש מכלל הסכמי הזכויות של הליגה.

מלבד הפתרון של הפלטפורמה שתשדר את המשחקים, נציגי האוצר ביקשו לבחון עם ערוצי הברודקאסט מהו הערך הריאלי המסחרי של "המשחק המרכזי".

אחת האפשרויות שעשויות לבוא בחשבון היא שאחד מערוצי הברודקאסט ייקח על עצמו את ההתחייבות של "המשחק המרכזי", אבל לא במחיר שערוץ 1 אמור לשלם אלא בסכום הריאלי מבחינתו, והאוצר יהיה זה שייאלץ לקחת על עצמו את השלמת הסכום.

בכל מקרה, במינהלת הליגה בכדורגל כבר הבהירו כי ההסכם החתום עם ערוץ 1, על סך 15 מיליון שקל, הוא ההסכם המחייב מבחינת הסכום אותו דורשת המינהלת בעבור הזיכיון.

המבחן הראשון לקיום ההסכם של ערוץ 1 יהיה בחודש הקרוב, אז אמור הערוץ להעביר את התשלום הראשון עבור דמי הזיכיון לעונת 2015/16.

מינהלת הליגה בכדורגל פנתה כבר לפני כשבועיים לקבוצות ליגת העל והתריעה בפניהן על בעיה מול רשות השידור. במייל ששלח אז מנכ"ל המינהלת, אורן חסון, לקבוצות, נכתב: "כידוע לכם, רשות השידור, החתומה בהסכם עם ההתאחדות לכדורגל לעניין זכויות השידור של המשחק המרכזי בליגת העל, נמצאת בשנה האחרונה תחת מפרק. במקביל להליך הפירוק אמורה הייתה לקום רשות שידור חדשה, שעד עתה לא הוקמה. הסכם ההתקשרות עם רשות השידור עומד על 15 מיליון שקל לשנה, ועונת 2015/16 היא השנה האחרונה לקיום ההסכם".

חסון הוסיף במכתבו כי "לאחר קיום פגישות עם ראשי ערוץ 1, נמסר לנו מפורשות כי הם צופים בעיה בקיום ההסכם לעונה הקרובה. משמעות הדבר היא קריטית עבור הקבוצות, ואנו מבקשים להתריע בפניכם כי קיום ההסכם וקבלת התמורות לקבוצות בהתאמה - מוטלים בספק רב. מיותר לציין כי אי-קיום ההסכם על-ידי המדינה יוביל למצב בו מרבית הקבוצות לא יוכלו לעבור בבקרה התקציבית, והעונה עשויה שלא להיפתח במועד שנקבע".

התמלוגים שמקבלות קבוצות ליגת העל בכדורגל מכלל זכייני השידור עמדו בעונה האחרונה על כ-1.8 מיליון שקל לקבוצה.

יש לציין כי גם מינהלת הליגה בכדורסל נשענת באופן משמעותי על כספי רשות השידור, ממנה היא אמורה לקבל 6 מיליון שקל בעבור שידור המשחק המרכזי בליגה. גם ההסכם של רשות השידור עם הכדורסל אמור להסתיים בתום עונת 2015/16.