"חברתיים", נמאסתם

כחלון, דרעי וניסנקורן בסך-הכול גוזרים קופון על האוכלוסייה החלשה

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

בכל פעם שאני שומעת נושא משרה בכיר משתמש במילה "חברתי", אני חוטפת בחילה. מאז המחאה החברתית הפך כל דבר ל"חברתי", והמונח שמהותו הראשונית היתה התחשבות בשכבות הציבור החלשות, הפך לסיסמא ריקה מתוכן, לחש קסמים מלטף שבא להונות את הציבור.

מפלגת יש עתיד עשתה ראשונה סיבוב על "החברתיות", שהביאה אותה להישג יוצא דופן של 19 מושבים בכנסת הקודמת. לזכותו של יאיר לפיד יאמר שהוא הודיע מראש שיתמקד בדאגה למעמד הביניים ולא לעשירונים התחתונים. בבחירות האחרונות, דהר שר האוצר משה כחלון על גב החברתיות, כשבכל הזדמנות הזכיר את רפורמת הסלולר שלו, שחסכה הרבה כסף לציבור, אבל הקשר בינה לבין חברתיות הוא מקרי בהחלט - עד לא קיים.

זה שכחלון שינה את שוק התקשורת והיטיב עם חשבון הבנק של העם, לא עושה אותו חברתי. המהלך הכלכלי שהוא חתום עליו מרשים, אבל כדי לקרוא לעצמו "חברתי" כחלון היה צריך לעשות משהו בשביל השכבות הבאמת חלשות, ולא עבור אלה ששילמו 1,000 שקלים בחודש על חשבון הטלפון הנייד שלהם.

כשהיתה לשר האוצר הזדמנות לדאוג לעניים באמת - שאין להם איפה לגור, לא מצליחים להאכיל את ילדיהם ולשלם חשבונות - כשכיהן כשר הרווחה, הוא היה עסוק במהלכים חברתיים-בכאילו במשרד התקשורת, עליהם יכול היה לגזור קופון אלקטורלי. כשר הרווחה כמעט ולא עשה דבר. אבל ההתניה בציבור נשארה: כחלון פירושו חברתי.

אריה דרעי השתמש בשקופים, זאת אומרת במוחלשים, כדי להגיע לכנסת ובינתיים לא עשה בשבילם שום דבר, חוץ מלהשמיע נהמות מדי פעם על מע"מ אפס על מוצרי מזון, שייטיב עם העשירים ולא איתם.

עכשיו חוגג עליהם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. ממשיך דרכו של עופר עיני שומר באדיקות, כמו קודמו בתפקיד, על מצג שווא של דאגה לחלשים, בעודו מפנק היטב את הוועדים החזקים, המקושרים, כדי שיבחרו בו לקדנציה נוספת.

ניסנקורן הכריז על שביתה כללית במשק בשם הדאגה לעובדי הקבלן. פקידי האוצר מספרים על הלהט האידיאולוגי שבו הוא מנהל את המו"מ מולם, ששזור בצרחות וטונים גבוהים במיוחד. לכאורה, ניתן להניח שמצבם של עובדי הקבלן נוגע לליבו של יו"ר ההסתדרות עד כדי כך, שמיתרי קולו עומדים להתפקע. מי שבקי ברזי המו"מ מבין שניסנקורן משתמש בעובדים המוחלשים האלה לצרכי יח"צ, בעודו נלחם באמת למען העלאת שכרם של עובדי המגזר הציבורי בעוד 5%-7%, וזאת למרות שהועלה ב-7.25% בינואר האחרון. כל העלאת שכר של אחוז, פירושה עוד מיליארד שקלים מתקציב המדינה בשנה. סכום גבוה בהרבה מאוד מזה שיידרש להעסקת הישירה של עובדי הקבלן.

אני בטוחה שליבם של ניסנקורן, כחלון ואריה דרעי נשבר כשהם שומעים על משפחות שסופרות שקל לשקל. אבל הכאב האותנטי לא הופך אותם לחברתיים. חברתי הוא מי שפועל למען החלש, שנלחם ומשיג עבורו הישגים ולא רק מנצל אותו לטובתו האישית.