הליגה הספרדית תכניס 1.2 מיליארד אירו מזכויות שידור ב-15/16

היסטוריה בכדורגל הספרדי: הסכם השידורים הקולקטיבי המיוחל, כמקובל בכל הליגות הבכירות באירופה - ייכנס בעונה הקרובה לתוקף ■ חברת התקשורת טלפוניקה כבר רכשה את הזכויות המקומיות של שתי הליגות הראשונות עבור 600 מיליון אירו, כאשר סכום דומה צפוי להתקבל מהזכייניות בחו"ל ■ המרחק מהפרמיירליג? עדיין שנות אור

ריאל מדריד-ברצלונה / צלם: רויטרס
ריאל מדריד-ברצלונה / צלם: רויטרס

היסטוריה בכדורגל הספרדי: שתי ליגות הכדורגל העליונות במדינה החלו למכור, לראשונה בהיסטוריה - את זכויות השידור שלהן באופן קולקטיבי, עבור עונת המשחקים הבאים (2015/16). בכך הן מצטרפות למודל השיווקי המקובל ביתר הליגות הבכירות באירופה. ביום שישי, הודיעה מינהלת הליגות הספרדיות כי את הזכויות המקומיות (שידורים בטלוויזיה הספרדית) רכשה חברת התקשורת טלפוניקה תמורת 600 מיליון אירו.

מדובר על עלייה קטנה בלבד לעומת הסכום הכולל שהשיגו המועדונים בעונת 2013/14, כאשר מכרו את הזכויות באופן אינדיבידואלי - 588 מיליון אירו. בנוסף, כעת המינהלת תגרוף עמלת מכירה מסוימת, כך שלא כל הסכום יישאר בידי הקבוצות.

עם זאת, על-פי ה"פייננשל טיימס", במינהלת הספרדית בונים על הכפלה פי שלושה בהיקף מכירות זכויות השידור הבינלאומיות, שטרם הושלמו - והיו שוות 200 מיליון אירו בלבד בשנה. חבייאר טבאס, נשיא המינהלת, טען כי מהאפיק הזה יושגו כעת 600 מיליון אירו - ובכך יגיעו שתי הליגות הראשונות בספרד להכנסות טלוויזיה בסך של כ-1.2 מיליארד אירו בעונה (כאשר רוב הסכום יגיע למועדוני הליגה העליונה), קפיצה של יותר מ-50% לעומת השווי הנוכחי של כלל ההסכמים.

הסכם הזכויות הקולקטיבי הזה יציב את הליגה הספרדית לפני הבונדסליגה הגרמנית, ובשורה אחת עם הסרייה A האיטלקית (שתקבל בעונה הבאה סכום שנתי דומה מזכייניות השידור שלה באיטליה וברחבי העולם). אבל הרחק מאחורי הפרמיירליג האנגלית - שההסכמים המקומיים שלה, לפני הזכויות של חו"ל, יהיו שווים כ-6.9 מיליארד אירו בשלוש העונות 2016/17-2018/19 (ויחד עם חו"ל עשויות להאמיר לכ-8.5 מיליארד).

מטרת ההסכם הקולקטיבי, שיכלול גם את ברצלונה וריאל מדריד, הוא להוריד מעט את הפערים הכלכליים בין שתי הענקיות של הכדורגל הספרדי - ליתר הקבוצות.