קבינט הדיור אישר: דירות בהנחות של 200 אלף ש' בממוצע

(עדכון) - ויכוח בקבינט בין דרעי לכחלון: "דירות לפני קצבאות ילדים ולחם לרעבים? לא ראוי"

קבינט הדיור אישר היום (ב') שורה של החלטות הנוגעות לענף הנדל"ן ולתוכנית הממשלה לטיפול במשבר הדיור.

במסגרת הדיון בהצעת ההחלטה אודות הרחבת תוכנית מחיר למשתכן ומתן מענקים בפריפריה, אמר שר הפנים סילבן שלום כי הצעה זו תכלול אובדן הכנסות משמעותי מאוד למדינה אך ההצעה איננה כוללת אומדן כספי. בתגובה אמר שר האוצר משה כחלון כי מדובר בעלות מוערכת של כ-2 מיליארד שקל על פני שנתיים, כלומר תוספת של כ-300 מיליון שקל לאומדן בו נקב האוצר לגבי התוכנית המקורית שעמד על כ-1.7 מיליארד שקל. על כך אמר השר שלום: "השאלה האם יש חשיבה מאיפה משלימים את הסכומים האלה ממקום אחר".

גם שר הכלכלה אריה מכלוף דרעי התייחס במהלך הישיבה לתוכנית מחיר למשתכן ואמר: "אין ספק שהתוכנית טובה אבל לא יכול להיות שמביאים ערב הכנת התקציב החלטות גדולות כאלה. יש בתוכנית הוצאות כמו מע"מ והשקעה ישירה של כ-300 מיליון שקל ואני לא מקבל עליהם תשובה כאן. אני לא מתנגד לתוכנית אבל אני חושב שתוכנית הדיור צריכה להיות מכלול שלם והממשלה צריכה להחליט האם הדירות זה לפני קצבאות ילדים והאם זה לפני לחם לרעבים. זה לא נכון ולא ראוי. תביאו הכול עם התקציב".

כחלון ענה לדרעי ואמר: "300 מיליון שקל בשנתיים יפילו תקציב? זה לא המצב".

בנקודה זו הכניס דרעי את דיוני התקציב והדרישה לקצץ בהבנות של ההסכמים הקואליציוניים גם לדיון בקבינט הדיור ואמר: "לא הייתי מעלה את זה אם לא הייתי שומע לפני שבועיים שלא מתכוונים לקיים חלק ממה שהתחייבו... למה הדרישות שלכם זה מקצועי והדרישות שלנו כמו מע"מ אפס על מוצרי יסוד זה פוליטי? קצבאות ילדים זה פוליטי?".

לאחר ההתנגדות של דרעי התייחסו לנושא שני שרים נוספים בקבינט, שר החקלאות אורי אריאל והשר להגנת הסביבה אבי גבאי שהפצירו בו להסיר ההתנגדות כי לקדם את ההחלטה. השר אריאל אמר: "הבקשה של דרעי צודקת אבל שוק הנדל"ן הוא שוק של ציפיות והוא נמצא עכשיו בסחרחורת. למרות שאני מסכים עם הטענות של השר דרעי אני חושב שצריך לאשר את ההצעה עכשיו כי הציבור מכחה לזה. הציבור חייב להאמין לזה ואסור לדחות".

השר גבאי הוסיף לדבריו של השר אריאל ואמר: "חייבים להצביע היום אחרת הציבור יגיד שוב שהפוליטיקאים התחילו עם המשחק שלהם ואז נאבד את אמון הציבור". לאחר הדיון הקצב בתוכנית אושרה הצעת ההחלטה פה אחד על ידי שרי הקבינט.

גם הצעת ההחלטה להסרת חסמים במעבר תע"ש לנגב עברה פה אחד. ההחלטה, המתייחסת בעיקר למתחם תע"ש השרון הממוקם בין הערים רמת השרון והוד השרון משני צידי כביש מספר 4, מציעה להכשיר מבנים שנבנו מעבר בלא הליך אישור ורישוי רגילים מכח צרכי מערכת הביטחון וגם להסדיר את נושא חיוב הארנונה עד שיפונו המתחמים כולם.

הצעה נוספת שאושרה בקבינט הדיור מתייחסת לסוגיית העבודים הזרים והפלסטינים בענף הבנייה. הצעה זו שהוגשה על ידי שרי הבינוי והאוצר עוסקת בהגדלת היתרי ההעסקה לפועלים זרים ופועלים פלשתינאים כאשר מוצע להגדיל את מספר העובדים הזרים עד ב-20 אלף ואת מספר העובדים הפלסטינים ב-8,000.

ההצעה כוללת גם תקצוב בגובה מיליוני שקלים לשיפור המצב הקיים בנקודות המעבר של העובדים הפלסטינים והקמת צוות בין משרדי שיטפל בשינוי המצב הקיים בכל הנוגע להעסקת העובדים הפלסטינים, ידאג להעסקתם באופן מלא ומתן תנאים הוגנים. על פי ההחלטה שאושרה, הצוות הבין משרדי יגיש המלצות לשינוי מודל ההקצאה של עובדים פלסטינים בתוך 90 יום. ההחלטה קובעת גם מנגנון שיווסת את מספר העובדים הזרים על פי מצב התעסוקתי של המשק בישראל.

נושא נוסף שהיה אמור להיכלל בהחלטה אך ירד בסופו של דבר בעקבות התנגדות שרים בקבינט היה הסדרת נושא הלינה של העובדים הפלשתינאים בישראל.

אושרה תוכנית האוצר להגדלת ההיצע

קבינט הדיור אישר גם את תוכנית האוצר להגדלת ההיצע על ידי מתן זכויות נוספות של עד 20% בבנייני מגורים בבנייה רוויה בערים. מדובר בהצעה תחת הכותרת "הוספת יחידות דיור בקרקע מתוכננת באמצעות מסלול מהיר" המבקשת לקבוע הוראת שעה לחמש שנים במסגרתה יוכלו קבלנים ויזמים להוסיף לבניין מתוכנן או כזה שכבר החל להיבנות זכויות וזאת ללא הצורך לקבל אישור מהוועדה המחוזית.

עד היום, חוק התכנון והבנייה הגדיר כל בקשה בפרויקט בנייה שתכליתה הגדלת השטח הבנוי מעבר למה שמאפשרת התב"ע התקפה במקום כסטייה ניכרת מתוכנית ולכן חייב את המגיש הבקשה לעבור דרך הועדה המחוזית. מדובר בתהליך של חודשים ואף שנים. הצעת ההחלטה האמורה מבקשת לבטל חובה זו ולאפשר לקבלנים וליזמים להוסיף שטח בנייה נוסף לפרויקט בהיקף של עד 20% מהשטח המותר לבנייה.

הצעת החוק קובעת כי מדובר רק בתוכנית שאושרו לפני חודש אוגוסט 2015 ורק ביישובים עירוניים ובבנייה רוויה. במקביל תוספת הבנייה האמורה תתייחס לבניין שטרם החלה בנייתו אך גם לבניין שנמצא כבר בבנייה בשלב השלד.

עוד קובעת ההצעה כי לפחות מחצית מהדירות שיתווספו יהיו רק דירות קטנות בשטח של עד 75 מ"ר כאשר הדירות הנוספות לא יעלו כל שטח 150 מ"ר. נדגיש כי תוספת בנייה מוצעת זו עדיין כפופה למגבלות שונות בתב"ע הקיימת כמו מגבלת גובה למשל, אך במסגרת הצעת ההחלטה מוצע גם להעניק לרשות המקומית סמכות לשינוי קווי בניין או אף חריגה של קומה אחת מעבר למגבלת גובה באם קיימת. עוד שתי נקודות חשובות בהצעה זו - התוספת האמורה לא תחול על בניינים במסגרת תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה והיא תהיה חייבת בתשלום דמי השבחה אך לא בדמי היתר לרשות מקרקעי ישראל.

ממשרד האוצר נמסר לאחר אישור התוכנית כי "ההצעה נשענת על תשתיות התכנון הקיימות אך תאפשר הוספה של כמה אלפי יחידות מגורים קטנות ובינוניות בחמש השנים הקרובות לטובת זוגות צעירים ורוכשי דירה ראשונה".