מנכ"ל מגה רביב ברוקמאייר: מצפה מהספקים לקחת סיכון

מנכ"ל מגה מבקש אמון בהנהלה, אבל גם הוא יודע שאם יאושר סופית הסדר החוב מחר בבית המשפט - הדרך של הרשת להבראה עוד ארוכה ■ "נצטרך לעבוד הרבה יותר קשה"

אחרי אסיפות הנושים שקיימה מגה, מנכ"ל הרשת, רביב ברוקמאייר, ממתין לדיון בבית המשפט מחר (ג') על אישור הסדר החוב, וכבר נערך להמשך הפעלת הרשת.

- איפה הבעיה הכי קשה שלך ביום שאחרי ההסדר?

ברוקמאייר: "אי-אפשר להצביע על בעיה אחת. יש כאן מכלול של מרכיבים שצריכים לקבל התייחסות".

- מה אתה רוצה לומר היום לספקים?

"שיטו שכם וכתף למגה, שיזכרו את הדרך הארוכה שהלכנו ביחד ויתנו אמון בהנהלה החדשה. בנוסף, שיעקבו אחרי הפעולות שלנו ויבחנו אותנו בקפידה, אבל בחודשים הקרובים, שהם קריטיים, יפנו משאבים - הן של מבצעים, הן של זמינות המוצרים והן של פרסום - הכול תחת חוק המזון, כדי שהרשת תחזור להיות פקטור משמעותי בשוק. הספקים צריכים מגה חזקה, והם יודעים את זה".

- מה יקרה אם ספקים לא יסכימו לפרוץ את מסגרות האשראי ולהגדיל את החשיפה שלהם? תהיה לכם בעיה באספקה. הספקים אומרים "נתנו אמון, וזה עלה ביוקר", ולכן הם אינם מוכנים להסתכן יותר.

"אני מבין שכל ספק בוחן את עצמו, ורוב הספקים היו בשנים האחרונות עם מגה, אבל נוצרה כאן סיטואציה חדשה, וקצת מעציב אותי שמנהלים מתחבאים אחרי חברות ביטוח. בסופו של דבר, המנהל צריך לקבל את ההחלטות שלו. גם כשמנהל חברה קונה קו מוצרים חדש, אין לו שום הבטחה שזה יצליח לו.

"יש את מגה, את השוק ואת הצרכן. יחליט המנהל - זה בטח לא אני אחליט - כמה סיכון הוא לוקח. אני מצפה ממנו שייקח סיכון. לפעמים, במקרים יוצאי דופן, מנהלים מקבלים החלטות של אנשים אמיצים.

"אני יכול להבטיח שאנחנו נעשה כל מאמץ, ואנחנו מבינים את האחריות - אני לא רוצה שאף אחד ייפול בגלל מגה. נוצרה כאן הזדמנות. צריך לנסות אותה בחודשים הקרובים, ואחר-כך לשפוט".

- מגה מפסידה כבר כמה שנים, והיא לא הצליחה לרכוש מחדש את אמון הצרכן. למה אתה חושב שתצליח במקום שקודמיך נכשלו?

"ברור לגמרי שאנחנו פועלים בשוק שנמצא בשנתיים האחרונות בקיטון, שוק שהטיקט המרכזי בו הוא מחיר ושוק של קמעונאים רזים ויעילים, שאין להם דואליות מותגית - הם לא מוכרים גם בעיר וגם בהארד דיסקאונט, ולכן הצעת הערך המותגית שלהם כלפי הצרכן הרבה יותר ברורה.

"אני מסתכל על המהלך שלנו כהזדמנות חד-פעמית לחזור לשוק הרבה יותר רזים והרבה יותר מכוונים. גם אנחנו יכולים לטעות, אבל ברגע שנצליח לבסס אסטרטגיה, שיוצאת מההארד דיסקאונט שגובה מחיר יקר ברווחיות - וברור לנו שיש בשוק עודף שטחי מכירה - אני רוצה להאמין שבהזדמנות הזאת אנחנו נישאר על הרגליים, ולא נהיה אלה שמפנים את המקום".

- היו לך הרבה שיחות עם ספקים בשבועיים האחרונים. מהם המשובים שקיבלת?

"אני מרגיש שיש אופטימיות זהירה. ברמה האישית, אני מרגיש אחריות עצומה עליי ועל הנהלת מגה. יש חשיבות עצומה לכך שהספקים יבינו שיש א-סימטריה ברווחיות התפעולית בין הרשתות הקמעונאיות לבין הספקים.

"אני גם מרגיש אחריות גדולה מאוד להגיד את האמת, גם אם היא כואבת, ואחריות לא להוביל במתק-שפתיים או בלצייר תמונה שלא קיימת מול הספקים. גם אני הייתי ספק בעברי, וחוויתי את חויית קלאבמרקט כשהייתי מנכ"ל בונז'ור. אני אעשה כל מאמץ כדי שהחברה תהיה שקופה וברורה בתהליך היציאה שלה מהמשבר".

- הרושם הוא שבעלי הבית לא עשו מספיק. הם יכולים היו, והיו צריכים, להביא מהבית כסף שהיה מחזק את הרשת בתקופה הקריטית הזאת.

"ברור לי שלבעלים יש אכזבה מהשנים האחרונות. הם עושים מאמצים גדולים להזרים כסף לחברה, אבל גם אני וגם הם צריכים להיות קשובים לספקים. כחלק מבניית האמון הזה, אני כמנכ"ל אשמח אם הם יעשו צעד אחד נוסף בתמיכה שלהם, בטח בחודשים הראשונים, כדי לחזק את מבנה ההון של מגה ולעזור לה להשתקם".

- מה יש לך לומר ל-1,000 העובדים, שבימים הקרובים יקבלו מכתבי פיטורים?

"במהלך שעשינו בחודש האחרון אנחנו משלמים מחיר יקר בצמצום העובדים, הן בסניפים והן במטה. העובדים שנשארים איתנו, יחד עם ההנהלה, חייבים להבין שנצטרך לתת שירות הרבה יותר טוב ללקוחות. נצטרך לעבוד הרבה יותר קשה, כי אנחנו מתמודדים מול קמעונאים טובים, ורמת השירות שנתנו עד עכשיו אינה מספיקה. אי-אפשר להתעלם מזה. זה חלק מהבעיה שהביאה את מגה למקום שבו היא נמצאת.

"נצטרך לעבור בסניפים אחד-אחד, יחד עם ועד העובדים, לדבר עם העובדים ולהסביר להם את חשיבות הרגע, תחת כותרת ברורה מאוד: אסור לתת לאף צרכן לעזוב את החנות כשהוא לא שבע-רצון".

עיקרי הסדר החוב עם הספקים
 עיקרי הסדר החוב עם הספקים

עיקרי הסדר החוב של מגהעם משכירי הנדלן
 עיקרי הסדר החוב של מגהעם משכירי הנדלן

ספקים
 ספקים