נתניהו תוקף את הסכם הגרעין: "טעות בקנה-מידה היסטורי"

בישראל זועמים בעקבות ההודעה על ההסכם שגובש בין איראן למעצמות ■ סגנית שר החוץ חוטובלי אמרה כי ישראל תפעל כדי למנוע את אשרור ההסכם ■ רגב: "איראן קיבלה היום רישיון להרוג"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בישראל מיהרו לצאת נגד ההסכם הגרעין שגובש הבוקר (ג') ב-וינה בין 6 המעצמות לבין איראן. "הסכם הגרעין עם איראן הוא טעות בקנה-מידה היסטורי", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו.

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, אמרה כי מדובר ב"הסכם כניעה היסטורי של המערב לציר הרשע בראשות איראן". לדבריה, ההשלכות של ההסכם בעתיד הנראה לעין הן חמורות מאוד. "איראן תמשיך לפזר את גרורות הטרור שלה לכל עבר, תמשיך ללבות את המזרח התיכון, וחמור מכול תעשה צעד ענקי לכיוון היותה מדינת סף גרעינית".

סגנית שר החוץ הוסיפה כי ישראל תפעל בכל האמצעים הדיפלומטיים על מנת לנסות למנוע את אשרור ההסכם.

גם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, התייחסה להסכם ואמרה כי "איראן קיבלה היום רישיון להרוג וצריך לשלול אותו בטרם יהיה מאוחר מדי". לדבריה, העובדה שבטהראן חוגגים מלמדת על כך שההסכם רע לעולם החופשי ולאנושות. "עכשיו הזמן להתלכד כולם בתוך הבית ולצאת למתקפת הסברה על דעת הקהל האמריקאי", אמרה השרה רגב. "עוד לא נאמרה המילה האחרונה, והקונגרס האמריקאי אינו בשל לאישור הסכם כניעה של המערב עם מדינת הטרור".

שר החוץ לשעבר, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, הגיב אף הוא על ההסכם ואמר: "הסכמים שמתעלמים מניסיון העבר - מסכנים את העתיד". הוא הוסיף כי ההסכם עם איראן ייזכר בהיסטוריה באותה שורה עם הסכם מינכן ועם ההסכם עם צפון קוריאה. "מעל ההסכם הזה מתנוסס דגל שחור, והוא ייזכר בהיסטוריה כיום שחור לעולם החופשי כולו", הוא הוסיף. "ההסכם הזה שמתעלם מהסכנות הגדולות. הוא הסכם של כניעה מוחלטת לטרור ולאלימות בלתי-מרוסנת בזירה הבינלאומית. על מדינת ישראל לדאוג בכל עת ובכל מצב להגן על עצמה ולזכור שאם אין אני לי מי לי".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר כי ההסכם שגובש הוא מדאיג. לדבריו, הוא אמנם מסיג את תכנית הגרעיןהאיראנית לאחור, אבל התמורה בעייתית. כמו כן, הוא הטיל את האחריות על ראש הממשלה: "זוהי עדות לכישלון החרוץ של מדיניות ראש הממשלה בסוגיה שאותה ניכס לעצמו וניהל לבדו, תוך התעלמות מן הביקורת בישראל ובעולם, באמירה השחצנית שהוא ידע לעצור את הגרעין האיראני", אמר ח"כ שלח. "נתניהו בחר באסטרטגיה של עימות עם הממשל האמריקאי, תוך שהוא פוסע ברגל גסה לתוך הפוליטיקה בוושינגטון, וגרם לכך שישראל לא הייתה מיוצגת בלוזאן או בווינה ולא השפיעה על המשא ומתן ברגעיו הקריטיים ביותר".

הבוקר, יום לאחר המועד הסופי שנקבע לגיבוש הסכם גרעין בין איראן למעצמות, הודיעו דיפלומטים משני הצדדים כי הצליחו להגיע להסכם. בהמשך הבוקר צפויים נציגי הצדדים להיפגש פעם נוספת, ובתום הפגישה הם יכנסו מסיבת עיתונאים ובה ימסרו הצהרה משותפת בנושא ההסכם ההיסטורי.

על פי גורמים דיפלומטיים המעורים בהסכם, הסעיפים המרכזיים בו כוללים את הסרת הסנקציותהכלכליות מעל איראן בתחילת 2016. עם איראן תפר את ההסכם, הסנקציות יוחזרו בתוך 65 יום. עוד על פי ההסכם, אמברגו הנשק על איראן יוותר למשך תקופה של חמש שנים, המדינה תאפשר פיקוח על כל מתקני הגרעין והצבא, בתיאום עם גורמי המשטר האיראני, תחשוף את הניסויים הגרעיניים שביצעה עד היום ותאפשר תשאול מדעני גרעין. על פי הגורמים, במקרה של מחלוקת בנוגע להפרת ההסכם תכונס ועדה לדון בנושא, ובה ישתתפו נציגי המעצמות ואיראן.