"תוכנית 5 הנקודות" של גלנט לפתרון משבר הדיור הציבורי

במסגרת התוכנית תרכוש המדינה עד 5% מיחידות הדיור החדשות שישווקו בפרויקטים של מחיר למשתכן ■ כמו כן, יוגמשו הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי באופן נקודתי ■ בנוסף, עמידר תבצע פרויקטים של התחדשות עירונית בהיקף רחב

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

בביקור שערך היום (ג') עם אנשי משרדו בדימונה ובירוחם, הודיע שר הבינוי יואב גלנט על קידום "תוכנית 5 הנקודות לפתרון משבר הדיור הציבורי", תוכנית רב-שנתית שמיועדת לתת מענה למחסור בדיור ציבורי.

במסגרת התוכנית תרכוש המדינה עד 5% מיחידות הדיור החדשות שישווקו בפרויקטים של מחיר למשתכן, צעד שכבר אושר עקרונית בישיבת קבינט הדיור האחרונה. כמו-כן, יוגמשו הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי באופן נקודתי, דבר שיאפשר אכלוס מידי של 500 דירות ריקות ברחבי הארץ.

כך, אם עד היום זכאים לדיור ציבורי היו נכים עם שני ילדים, או מקבלי הבטחת הכנסה עם 3 ילדים, במסגרת התוכנית החדשה יהיו זכאים לדיור ציבורי גם נכים עם ילד אחד בלבד, מקבלי הבטחת הכנסה עם ילד אחד, בעלי הכנסות נמוכות מעבודה, זוגות נכים וקשישים ועוד - הכול לפי מדרג זכאות שנקבע על-ידי משרד הבינוי.

בנוסף, במבנים בהם יש רוב לדיור ציבורי, תבצע חברת עמידר, החברה הממשלתית לדיור ציבורי, פרויקטים של התחדשות עירונית בהיקף רחב. הדירות החדשות או התמורה עבורן, כך לפי הודעתו של גלנט, יוקדשו לדיור ציבורי בהיקפים של מאות יחידות דיור.

עוד לפי התוכנית, חברת עמיגור, הזרוע הביצועית לבינוי של הסוכנות היהודית, תקים בשיתוף משרד הבינוי כ- 2,500 יחידות דיור קטנות, בשטח של 55 מ"ר, עבור זכאי דיור ציבורי באתרים של הסוכנות היהודית.

השלב החמישי והאחרון בתוכניתו של גלנט, היא שיפוץ שנתי של אלפי דירות לדיור ציבורי המצויות בבעלות המדינה. במשרד הבינוי אומרים, כי במסגרת התוכנית ארוכת-הטווח ישופצו רוב דירות הדיור הציבורי שמצבן מחייב זאת.

"לצד תוכנית 'מחיר למשתכן' הנותנת מענה לזוגות הצעירים, כולל באמצעות מענקים לפריפריה, לא שכחנו גם את האוכלוסיות שידן אינן משגת לרכוש דירה", אמר גלנט, והוסיף כי "תוכנית 5 הנקודות מביאה בשורה אמיתית לזכאי הדיור הציבורי, תוך הגדלת מלאי הדירות, שיפור התנאים בדירות הקיימות ואכלוס דירות פנויות".

לפי דיווח משרד הבינוי, נכון להיום עומדות לרשותו רק 576 דירות פנויות המיועדות לדיור ציבורי, כולן ביישובי הפריפריה, כאשר חלקן מחייבות שיפוץ מקיף כתנאי לאכלוס וחלקן כבר בתהליך של שיבוץ דיירים.