הותר לפרסום: 3 ישראלים נעצרו בפרשת סייבר עולמית

חקירה בינ"ל בהובלת ה-FBI הביאה למעצר עשרות חשודים בו-זמנית ברחבי העולם, בהם שלושה בישראל, בחשד למעורבות בפורום האקרים מחתרתי שפעל בדארק-נט ■ אחד העצורים בארץ חשוד גם בעבירת מימון טרור

האקרים / צילום: שאטרסטוק
האקרים / צילום: שאטרסטוק

הותר לפרסום: 3 ישראלים נעצרו במסגרת פרשת סייבר חובקת-עולם, המתפרשת על כ-18 מדינות וכוללת עשרות עצורים.

אתמול (ג') פשטו חוקרי משטרה בכמה מדינות בעולם, כולל בישראל, על בתיהם של עשרות חשודים, שפעלו לפי החשד בדארק-נט וניהלו פורום האקרים שבמסגרתו בוצעו עבירות פליליות.

החקירה התבצעה באופן סמוי במשך תקופה ארוכה, ואתמול עם פשיטת הרשויות הושבת האתר. במסגרת החקירה נחקרו כ-70 חברי פורום מרחבי העולם, ונעצרו 28 חשודים מ-18 מדינות.

החקירה נוהלה על-ידי ה-FBI ונוהלה בישראל על-ידי יחידת הסייבר הארצית בלהב 433. צו איסור פרסום גורף שהוטל במסגרת החקירה הוסר היום במקביל בכל העולם.

במרכז החקירה עמד פורום בשם "דארק-קוד", פורום אינטרנטי הפועל ברשת הדארק-נט (הרשת השחורה). מהחקירה עלה כי מדובר בפורום שפעיל משנת 2008, ובמסגרתו מתאמים האקרים פעילויות שונות, חלקן פליליות. הפורום מאגד האקרים בכירים מכל העולם ומשמש פלטפורמה נרחבת של ידע בתחום בסייבר.

מדובר באתר מחתרתי שלא ניתן להצטרף אליו, אלא אם כן לפחות שניים מחברי הפורום ממליצים עליך. לאחר קבלת ההמלצות על המועמד לפורום יש לצרף תיק עבודות של פריצות ופעולות סייבר שביצע והוכחות לכך.

בשלב חקירה זה מנסים החוקרים לאתר אילו פריצות או מתקפות ביצעו חברי הפורום. במקרה אחד שנחשף בחקירה, נחשפה פנייתו של אחד ההאקרים בפורום לשאר החברים בו בבקשה לסיוע בסחיטת אתר אינטרנט מסוים. מהחקירה עלה כי לאחר שקיבל סיוע מאחד המשתתפים תמורת סכום כסף, הותקף האתר ובהמשך נסחט על-ידי חברי הפורום, תוך איום בהשבתתו.

במקרה אחר, לפי החשד, נכנסו חברי הפורום לאתר קניות אינטרנטי, הורידו ממנו את פרטי כרטיסי האשראי של הלקוחות וסחרו בו.

אתמול, בו-זמנית ברחבי העולם, בוצעו כאמור יותר מ-28 מעצרים. בישראל נעצרו 3 צעירים, שניים מהם שני אחים מחולון ועוד צעיר מאום אל-פאחם.

החשדות כנגדם הם: פרסום או מסירה של דבר שהושג במירמה, פגיעה בפרטיות, קבלת נכסים שהושגו בפשע, שיבוש פעולת מחשב, מחיקה או שינוי חומר מחשב, חדירה למחשב כדי לעבור עבירה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, איסור פעולה ברכוש למטרות טרור, שיבוש פעולת מחשב, מחיקה או שינוי חומר מחשב, העברת מידע כוזב במחשב וחדירה לחומר מחשב.

לפי החשד, שני האחים העצורים תקפו אתרי אינטרנט, ואילו החשוד הנוסף סחט אנשים לאחר שהשיג לגביהם פרטים פיננסיים.

החשד בנוגע לעבירת מימון טרור מיוחס רק לחשוד השלישי, וסובב סביב החשדות כי חלק מהכספים שהושגו על-ידו בעבירות המיוחסות לו בפרשה הועברו לגורמים שמזוהים עם פעילות טרור.

ההיבט הישראלי של הפרשה נוהל על-ידי יחידת הסייבר הארצית בלהב 433, בליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ובשיתוף-פעולה עם נציגי ה-FBI בישראל. הפעילות המבצעית נוהלה בחדר המצב של יחידת הסייבר הארצית בלהב 433, תוך סנכרון עם מערכות של כלל רשויות האכיפה אשר השתתפו במבצע.

במבצע הבינלאומי, שהינו המאמץ הבינלאומי המתואם הגדול ביותר עד כה של רשויות האכיפה בתחום הפורומים האינטרנטיים הפליליים, נטלו חלק, לצד יחידת הסייבר הארצית בלהב 433, רשויות אכיפה בארה"ב, ברזיל, הודו, דנמרק, קרואטיה, לטביה, מקדוניה, רומניה, סרביה, שבדיה, בריטניה, פינלנד, קנדה, אוסטרליה, קוסטה ריקה, קפריסין וניגריה, והתיאום הכולל בוצע כאמור על-ידי ה-FBI.

בית משפט השלום בראשון-לציון האריך אתמול את מעצרם של החשודים עד יום ראשון, ואסר את פרסום שמם ופרסום פרטיהם המזהים.