סופית: הדוגמנית עמית מכטינגר לא תיכנס לכלא

מכטינגר הורשעה בנהיגה בשכרות, ורישיונה נפסל ל-3 שנים ■ הפרקליטות ביקשה מאסר בפועל - וערעורה נדחה ■ השופט: "לאחר שקראתי את תסקירי שירות המבחן, נראה כי הנאשמת שיתפה פעולה בהליך השיקומי"

עמית מכטינגר / צילום: שלומי יוסף
עמית מכטינגר / צילום: שלומי יוסף

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, רענן בן-יוסף, החליט היום (ה') בדיון בערעור המדינה כי עמית מכטינגר לא תיכנס לכלא.

כזכור, המדינה ערערה בחודש פברואר השנה על קולת העונש שנגזר על מכטינגר בגין הרשעתה בנהיגה בשכרות. לאחר שהוגש הערעור, השופט בן-יוסף לא דחה אותו על הסף, זאת כדי לאפשר למכטינגר להמשיך בהליך השיקומי שבו החלה עוד בטרם הגשת הערעור על-ידי המדינה.

"לאחר שקראתי את תסקירי שירות המבחן, נראה כי הנאשמת שיתפה פעולה במסגרת ההליך השיקומי, ואני מסכים עם שירות המבחן. לפיכך אני דוחה את הערעור ומקבל את תוצאות התסקיר", קבע השופט בפסק דינו.

מכטינגר נתפסה בשלהי חודש דצמבר 2013 בדרך השלום בתל-אביב, כשבדמה 470 מיקרוגרם אלכוהול. בהמשך התברר כי הייתה זו הפעם השנייה שבה היא נתפסה נוהגת תחת השפעת אלכוהול, לאחר שהפעם הקודמת הייתה ביולי 2013.

לבקשתה של מכטינגר, הדיון בשני התיקים אוחד במשותף. היא הועמדה לדין, ובתום ההליך גזר עליה בית המשפט לתעבורה, בתיק המאוחד המתייחס לשתי העבירות של נהיגה בשכרות, שנת מאסר על-תנאי למשך 3 שנים, 3 שנות פסילה מנהיגה, 6 חודשי פסילת רישיון על-תנאי, קנס של 4,000 שקל וצו מבחן לתקופה של שנה.

הפרקליטות טענה כי מדובר בעונש קל מדי, ולכן בחודש פברואר השנה הגישה ערעור על ההחלטה, כאמור.

בבדיקה מעמיקה שערך "גלובס" עלה כי הפרקליטות נטתה להחמיר עם עונשה של מכטינגר, ביחס למקרים דומים של נהיגה בשכרות של נהגים אנונימיים ולא מוכרים ומתוקשרים.

בתוך כך, השופט אמר במהלך הדיון כי אכן הפרקליטות מבקשת להטיל עונש מאסר על מכטינגר - רק משום שזו היא, שלא כפי שהיא מבקשת בערעורים אחרים במקרים דומים.

בא-כוחה של מכטינגר, עו"ד מוחמד דרוויש, ציין בפתח הדיון: "בסופו של יום ההליך הטיפולי הצליח ומצליח, על כן נבקש למחוק את הערעור".

מנגד, עו"ד ראאד ענוז מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) טען כי ההחלטה שלא לשלוח את מכטינגר למאסר - מוטעית. "אני מבקש להותיר את פסק הדין על כנו, זוהי פעם שלישית שהיא נתפסת תוך חצי שנה. נהגו איתה בחסד גדול מאוד. אני יודע שלתיקים דומים הייתה ענישה בפועל. יש צורך להעביר מסר לחברה, שעדיין היא צריכה לקבל עונש".

במהלך הדיון אמר השופט לנציג הפרקליטות: "אדוני מאמין כנראה שיצר האדם הוא רע מנעוריו, אין צ'אנס, העולם שחור. בדיוק בגלל זה אני דחיתי את ההכרעה בערעור, כדי לבדוק האם הגברת עובדת עלינו, או שיש לה מוטיבציה להשתפר, ואם החברה תרוויח מההליך השיקומי או שהיא תפסיד. בא קצין שירות מבחן אומר שהיא עשתה כל מה שאפשר לעשות, והיא הפסיקה לשתות, ובא לציון גואל".

עוד קבע השופט כי "לאור תסקירי שירות המבחן שהובאו בפניי ,בחרתי לעשות שימוש בחוק העונשין ולבחון את ההליך השיקומי של הנאשמת, כדי לבחון את הסיכויים לענישה השיקומית במצבה".

לדברי השופט, "מצאתי לנכון לקבל תסקיר עונשי כדי לבחון את טענת המדינה, לפיה אין מדובר בהליך שיקומי אלא בהליך שנחזה להיות הליך שיקומי, ולא הליך אמיתי, כסות כדי להתחמק מענישה. והנה תסקירי השירות מאשר את ההליך על שיתוף-הפעולה של הנאשמת בהליך השיקומי".

השופט הקריא מתוך התסקיר: "מהיכרותנו עם עמית התרשמנו מהיענותה להליך הטיפולי, כאשר המרחב הטיפולי הנוכחי מאפשר לה לקבל ביטחון, שהוא בסיס חשוב להתמסרותה להליך שהיא עוברת... התרשמנו שחל שינוי משמעותי בעמדותיה, וכיום היא מביעה יכולת לקבלת אחריות מלאה, הכוללת מודעות לשימוש לרעה על דפוסי העבירה שעמדו על רקע העבירות".

בסיום הדיון התלוצץ השופט ואמר: "אני דוחה את הערעור ומקווה שיותר מכטינגר לא תשלב שתיית אלכוהול עם נהיגה. לא צריך לשתות, מה רע בכוס בירה שחורה?" - ומכטינגר השיבה: "כן, ברור, אפילו כוס מים".

פרשנות: מסר שיקומי ואנושי / חן מענית

מחקרים מראים כי שיקום של עבריין הוא יעיל הרבה יותר מאשר הטלת ענישה מחמירה עליו, כדי למנוע ממנו לחזור ולבצע עבירות.

חוות-דעת שפרסם לפני מספר שנים מרכז המחקר של הכנסת הראתה, למשל, כי רק כ-10% מהאסירים שעברו שיקום על-ידי הרשות לשיקום האסיר, נשפטו והורשעו שוב במשך 5 השנים שלאחר שחרורם. זאת, לעומת אסירים שלא עברו תהליכי שיקום, ו-43.5% מהם הורשעו שוב בשנים שלאחר שחרורם.

למרות הנתונים הברורים על השיקום המיטבי לנאשמים, שאומצו לא אחת בפסיקת בתי המשפט - במקרה של הדוגמנית לשעבר עמית מכטינגר, התעקשה התביעה משום מה לדבוק בעמדתה כי יש להענישה בחומרה על עבירת הנהיגה בשכרות שביצעה.

בטיעוניה הטילה התביעה דופי נוסף במכטינגר, וטענה כי ההליך השיקומי שהיא עוברת אינו אמיתי, אלא 'פסאודו הליך' שמהווה כסות כדי להתחמק מענישה. כלומר, לטענת התביעה, נוסף לכך שמכטינגר היא נהגת חסרת אחריות שמסכנת את הציבור - היא גם שקרנית מועדת ומתחזה.

למרבה מזלה, יש שופטים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. השופט רענן בן-יוסף לא ממש התרשם מדברי הקטגוריה, והעיר לתובע במהלך הדיון: "אדוני מאמין כנראה שיצר האדם הוא רע מנעוריו, אין צ'אנס, העולם שחור", אך לשם הזהירות שלח את מכטינגר לתסקיר מבחן משלים.

התברר כי תסקיר שירות המבחן דחה את טענות המדינה שמכטינגר היא מתחזה, והוא גמר את ההלל על שיתוף-הפעולה שלה בהליך הטיפולי.

וכך כתבו בדוח אנשי שירות המבחן: "מהיכרותנו עם עמית, התרשמנו מהיענותה להליך הטיפולי, כאשר המרחב הטיפולי הנוכחי מאפשר לה לייחס אמון וביטחון, שהינם בסיס משמעותי להתמסרותה להליך השיקומי שהיא עוברת", והוסיפו כי הם התרשמו כי חל שינוי משמעותי בגישתה של הדוגמנית. "כיום מכטינגר מביעה יכולת לקבלת אחריות מלאה... ההליך הטיפולי כבר הביא לשינוי בחייה ומסייע בהפחתת הסיכון להישנות".

יש לקוות כי המסר השיקומי והאנושי שהעביר בית המשפט בהחלטתו לגבי מכטינגר, יחלחל בעתיד גם למסדרונות התביעה. נקווה גם שמכטינגר עצמה לא תכזיב את בית המשפט ואותנו, ושמעתה היא תנהג בזהירות יתר - תרת- משמע.