סלקום ופרטנר טסו 30% השבוע; איך זה קשור לגולן טלקום?

המשקיעים חושבים כנראה ששוק הסלולר הולך להתכנס מבחינת מספר השחקנים ועליית מחירים תביא לעלייה ברווחים וחזרה לחלוקת דיבידנדים - זו טעות ■ הסכם גולן טלקום-סלקום הוא הדבר שהכי מפחדים ממנו כרגע בשוק

מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב
מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב

העלייה בשערי המניות של חברות התקשורת סלקום ופרטנר בשבועיים האחרונים מבטאת געגוע לימי הזוהר של השוק הסלולרי, וזאת בהסתמך על מספר אינדיקציות שגורמות למשקיעים לחשוב שהשוק הולך להתכנס מבחינת מספר השחקנים, ועליית מחירים תביא לעלייה ברווחים וחזרה לחלוקת דיבידנדים. ובכן, הסיכוי שזה יקרה מאד נמוך ולכן הריצה המטורפת חזרה לשוק אינה מובנת.

ארבעה סימנים שגורמים למשקיעים לחשוב שימי הזוהר חוזרים: ראשית, הסגירה של פעילות שני המפעילים הוירטואליים יופון והום סלולר. העובדה ששני האחרונים יצאו מהמשחק גורמת למשקיעים לחשוב שאנחנו ניצבים בפני עידן חדש. זו שגיאה. מי שמחולל את התחרות בשוק ומי שמוריד את המחירים זה גולן טלקום והוט מובייל. שניהם כאן כדי להישאר ולכן ההתראה מצד הווירטואליים היא התראת שווא.

הדבר השני מתייחס לגולן. כפי שכבר דווח ב"גלובס", בחודשים האחרונים שומר גולן על פרופיל מאד נמוך. לכאורה הוא מתכנס כדי לארגן את שורותיו לקראת כניסתו לתחום הטלוויזיה. אך בואו לא נתבלבל לרגע. אחת הסיבות המרכזיות לשמירה על השקט מצד גולן, היא העובדה שכל דאגתו נתונה כרגע לדבר אחד בלבד: להסכם איחוד הרשתות שלו עם סלקום.

הוא עוצר את נשימתו מלכת כדי לא לעורר קולות ורעשים מתוך מטרה להעביר את ההסכם במשרד התקשורת. מי שמצוי בשוק מבין שאישור ההסכם במתכונת שגולן מבקש היא יותר מאשר זכייה בפיס. ההסכם עבורו הוא מתנה שתאפשר לו במינימום השקעה להמשיך ולכרסם לכל השחקנים בשוק את הרגליים. בדומה לעבר הקרוב, מינימום הוצאות, מחירים טורפניים, והשגת נתחי שוק הולכים וגדלים כדי להפיל שחקן קיים.

אם ההסכם יעבור, ייתכן ולגולן לא יהיה כדאי לרכוש את סלקום לפחות בטווח הנראה לעין. הרבה יותר הגיוני יהיה לו להמשיך ולפעול עצמאית במקום להיכנס עכשיו להרפתקה של השקעות כבדות והפיכת סלקום לחברה תואמת גולן על כל המשמעויות הכרוכות בכך.

כאן כאמור, קבור הכלב. או יותר נכון מזה חוששים כל המפעילים בשוק שמבינים את האסטרטגיה של גולן אבל לא בדיוק מבינים את האסטרטגיה של שלמה פילבר מנכ״ל משרד התקשורת, שבגישתו המתונה עשוי להביא לכך שגולן יקבל את אישור ההסכם כמו שהוא רוצה ולא כמו שהדרג המקצועי במשרד חשב, קרי, לא לאשר את ההסכם אלא אם יוכנסו בו תיקונים משמעותיים שיאלצו את גולן להשקיע ברשתות דור שלישי ורביעי גם יחד כדי שיפעל כשחקן שווה בין שווים. ולא כמו מי שהסירו מעליו כל מגבלה ואמרו לו לך תקרע את השוק.

הדבר השלישי קשור לשלב השני והוא שמגמת הירידה במחירים נעצרה בחודשים האחרונים אבל צריך לזכור שהיא נעצרה בגלל גולן. הוא לא יכול להשתולל במבצעים עכשיו כאשר אין לו את ההסכם ביד. הוא יקים עליו את המפעילים שכבר עכשיו תוקפים אותו על הגנת הינוקא שהוא מקבל ממשרד התקשורת ומזכירים לפילבר כל פעם מחדש שלינוקא הזה כבר יש מעל ל-800 אלף מנויים. ההסכם לאיחוד רשתות בתנאים המקלים שהוא רוצה יאפשר לו לחזור לשוק ולהמשיך את מסע הציד במטרה להפיל את אחד השחקנים.

הסימן הרביעי שהביא לשינוי המגמה בשוק קשורה לפילבר שבפעם הראשונה התבטא אתמול בוועידת MAD של "גלובס" באופן שאף מנכ"ל לא העז להתבטא ואמר דברים באומץ רב כפי שהוא מאמין. פילבר הביע דאגה למה שקורה בשוק הסלולרי משום שהבין שמבנה השוק הוא לא הגיוני והדבר מוביל לכך שהחברות מצמצמות השקעות וזה סימן מדאיג. לגיטימי בהחלט. זה הספיק כדי להצית מחדש את דמיונם של המשקיעים שחושבים שמה שפילבר אמר יוביל לכך שהוא ימליץ על מיזוגים בשוק.

פילבר אמר מה שאמר, אבל הכדור נמצא במגרש אחר לחלוטין, אצל רשות ההגבלים העסקיים. ושם לא רואים כלום חוץ מאשר את המשך התחרות בשוק הסלולרי במתכונת הקיימת. בעברית זה נקרא תשכחו ממיזוגים. אין סיכוי שבמצב הקיים היום הרשות תאשר מיזוג בין מפעילים מהסיבה הפשוטה שאף אחד מהשחקנים לא עומד בפני קריסה.

כאשר אחד השחקנים ייפול הסיפור יהיה שונה, אבל גם אז לא הולך להיות קל לאשר מיזוגים בתוך השוק והרשות תעדיף ששחקן שיבוא מבחוץ יקנה מפעיל שנפל, בטרם תשקול האם לאפשר מיזוג בין מפעילים קיימים, והרשות כידוע אוטונומית בהחלטותיה ושוקלת שיקולים שונים ממשרד התקשורת.

למה שהרשות תסכים לצמצם את התחרות בשוק אם הצרכנים נהנים ממחירים נמוכים והשירות סביר? זה מזכיר סיטואציה דומה אבל הפוכה, כאשר משרד התקשורת רצה לאשר את מיזוג בזק-yes ולא ראה בו בעיה, ורשות ההגבלים התנגדה. לאחר מכן הרשות שינתה את גישתה והסכימה למיזוג אבל משרד התקשורת התנגד. מה שאומר שלרגולטורים במדינת ישראל יש אינטרסים שונים וזה לא תמיד פועל לטובת הציבור, וודאי שלא לטובת ציבור המשקיעים.

וכאן, ככה בשביל הפינאלה, המקום להזכיר לכולם את רצונו של חזי בצלאל להיכנס לשוק הסלולרי. בצלאל, למי ששכח, רכש תדרים לדור הרביעי והוא מתכוון להיכנס לשוק. באיזה מחירים זה יקרה ואיך, עדיין לא ידוע.