מהיום: יקר ומסובך לחדש דרכון; אין חידוש תעודת זהות

עובדי רשות האוכלוסין הודיעו על עיצומים בשיא עונת הנסיעות ■ במקרים דחופים ניתן לחדש דרכון בעמדת רשות האוכלוסין בנתב"ג, ואולם השירות הזה יקר פי ארבעה - 1,120 שקל לעומת 280 שקל

 ויזה פספורט דרכון / צלם:  thinkstock
ויזה פספורט דרכון / צלם: thinkstock

צריכים לחדש דרכון בימים אלה? סעו לשדה התעופה ושלמו פי ארבעה - זאת לאור שביתת עובדי רשות ההגירה והאוכלוסין שהחלה היום (א'), שבעקבותיה לא ניתן לחדש דרכון או תעודת זהות במשרדי הרשות.

נדמה כי השירות הנפוץ בימים אלה בלשכות רשות ההגירה והאוכלוסין במשרד הפנים הוא חידוש או הנפקת דרכון. מאות אלפי ישראלים מתעתדים לצאת בחופשת הקיץ מישראל, ורבים מהם מגלים ברגע האחרון כי הדרכון שלהם או של ילדיהם אינו בתוקף.

רצוי כמובן לברר את תוקף הדרכון זמן סביר מראש, כזה המאפשר התארגנות נינוחה (כלומר שבועיים לפחות) - אלא שהמציאות והחזון לא תמיד תואמים.

כבר כעת יש מי שהשביתה היום של עובדי רשות האוכלוסין בשל העומס הכבד בלשכות מדירה שינה מעיניו, בעיקר לאור העובדה שהעיצומים הם ללא הגבלת זמן.

לטובת מי שחייב להוציא דרכון קיימת אלטרנטיבה שממשיכה לפעול גם במהלך השביתה, והיא של הוצאת דרכון בעמדת רשות ההגירה והאוכלוסין הממוקמת בנתב"ג. השירות הזה יקר פי ארבעה מהמחיר הרגיל לחידוש דרכון, ומחירו 1,120 שקל - לעומת 280 שקל המחיר לבגיר מחדש דרכון.

נציין, אגב, כי מי שייערך מראש יוכל גם להפחית את המחיר הזה: בין החודשים נובמבר לפברואר המחדשים דרכון דרך האינטרנט ישלמו 195 שקל.

גם הצעירים משלמים פי ארבעה: חידוש דרכון למי שטרם מלאו לו 18 יעלה באופן רגיל 140 שקל, ובעמדות חידוש הדרכון שבשדה התעופה המחיר יהיה 560 שקל.

שירות הנפקת דרכונים דחופים ניתן רק למי שטיסתו ממריאה בתוך 24 שעות - שימו לב כי בסופי שבוע השירות אינו פעיל.

עוד יצוין כי אם תהיה שביתה כללית של המשק על-ידי ההסתדרות, ייתכן מצב שבו גם עמדות הוצאת הדרכונים בנתב"ג לא יופעלו, והנוסעים עלולים למצוא את עצמם בסיטואציה מביכה בהחלט.

ברשות האוכלוסין מונים שורת צעדים שננקטו במטרה להקל על העומסים בלשכות, ותוהים בדבר עיתוי השביתה.

מהרשות נמסר בתגובה כי "בשנה האחרונה ננקטה שורת צעדים משמעותיים במטרה להקל ככל שניתן על העובדים ולשפר את השירות הניתן לציבור. בין הצעדים: אושרה תוספת של 50 תקנים - חלקם כבר גויסו, וחלקם בשלבי גיוס; הוצאו שירותים רבים מהלשכות, וכיום ניתן לקבלם מרחוק; נפתחו 3 לשכות חדשות ומתוכננות לשכות נוספות; והוגשה לאוצר תןכנית עבודה מקיפה וסדורה לתוספות שונות עבור הלשכות. מעבר לכך, אושר מענק נוסף בסך 10,000 שקל לעובדי מינהל האוכלוסין בעקבות ההחלטה להאריך את פיילוט הביומטרי.

"לאור כל הפעולות המתוארות לעיל, עולה השאלה והתמיהה מהי הסיבה האמיתית להכרזה על עיצומים ועל הפסקת קבלת קהל באמצע תקופת הקיץ הקריטית".