בוטלה השביתה הגדולה; 16 אלף עובדי קבלן ייקלטו

(עדכון) - ההסכם שהביא לביטול השביתה: 10,000 עובדי קבלן ייקלטו בשירות המדינה תוך 4 שנים - ללא גמישות ניהולית; 6,000 עובדים סוציאליים ייקלטו

משה כחלון אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור ותמר מצפי
משה כחלון אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור ותמר מצפי

השביתה הגדולה מבוטלת: שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הגיעו להבנות שיסיימו את סכסוך העבודה במשק בסוגיית עובדי הקבלן. בעקבות כך, השביתה הגדולה במשק שתוכננה ליום רביעי תבוטל.

השניים סיכמו כי 10,000 עובדי קבלן ייקלטו בשירות המדינה בתוך ארבע שנים. בין העובדים שייקלטו: עובדים סוציאליים, עובדים בקרנות מחקר ואחיות בתי הספר. קליטת העובדים תהיה בהתאם להסכמים הקיבוציים הקיימים ללא הכנסת גמישות ניהולית, כפי שביקשו באוצר. בשלב זה לא ברור מה תהיה העלות של המהלך לתקציב המדינה.

הסיכום, הכולל גם שיפור בתנאי העסקתם של עשרות אלפי עובדי קבלן נוספים וקליטת כ-6,000 עובדי קבלן על-ידי המגזר הפרטי, הביא כאמור להסרת איום ההסתדרות לשביתה מלאה במשק מחרתיים. המו"מ על חידוש הסכם השכר של עובדי המגזר הציבורי יימשך בנפרד.

אלה הסעיפים שנכללים בהסכם:

■ כ-5,000 עובדי קרנות מחקרים במקצועות הפרא-רפואיים ייקלטו להעסקה ישירה בתהליך שייפרש על פני 4 שנים (כ-4,200 תקנים).

■ כ-600 אחיות בתי ספר ייקלטו להעסקה ישירה בשנת 2016 (כ-550 תקנים).

■ 1,500 עובדי ניקיון בבתי החולים הממשלתיים ייקלטו להעסקה ישירה בשנת 2016. סיכום דומה הושג גם עם אלי דפס, מנכ"ל קופת חולים כללית, בנוגע לקליטתם להעסקה ישירה של עובדי בתי החולים הנמצאים בבעלות הקופה.

■ כ-5,000 סייעות מתוקצבות ייקלטו להעסקה ישירה.

■ כ-1,700 עובדים סוציאליים ברשויות מקומיות ועוד כ-300 עובדים סוציאליים המועסקים כיום דרך קרנות המחקר, ייקלטו להעסקה ישירה.

■ בשנת 2016 ייחתם צו הרחבה שיחול על כל העובדים הסוציאליים המתוקצבים (כ-6,000 עובדים) וישווה את תנאי העסקתם לתנאיהם של עובדי עירייה ומדינה.

■ כ-3,000 עובדי תכנית קרב יעברו לעבוד 12 חודשים בשנה, ותנאי העסקתם החדשים יכללו קרן השתלמות, הפרשות לפנסיה ודמי הבראה על פי התנאים המקובלים בשירות המדינה. עובדי תכנית קרב שהיקף משרתם גבוה מ-25%, יעברו ממתכונת העסקה של שכר שעתי למתכונת העסקה של שכר חודשי.

■ עובדים המועסקים בתחומי השמירה והניקיון במוסדות החינוך יועסקו החל משנת 2016 - 12 חודשים בשנה. (כ-20 אלף עובדים).

■ עובדים של מוקדי הקליטה ליוצאי אתיופיה ייקלטו להעסקה ישירה ברשויות המקומיות.

■ המשפטנים ביחידת האפוטרופוס הכללי ייקלטו להעסקה ישירה בתהליך שייפרש על פני שנתיים (2016-2017).

■ במהלך שנת 2016 מרכז המידע בשירות התעסוקה יעבור למתכונת של העסקה ישירה. במסגרת הפעלת המרכז תינתן עדיפות להעסקת סטודנטים ואנשים שחיים עם מוגבלות.

■ בנושא עובדי 'כתף אל כתף' - הוחלט על הקמת צוות מיוחד בראשות יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ושר האוצר משה כחלון.

■ במסגרת ההסכמות בין האוצר לבין ההסתדרות בנושא עובדי הקבלן, יישמר "שקט תעשייתי" ולא תהיה שביתה בנושא עובדי הקבלן עד סוף שנת 2016.

כחלון וניסנקורן כינסו היום מסיבת עיתונאים בלשכת שר האוצר בירושלים על-מנת להציג את פרטי הסיכום ביניהם.

גורם שהיה מקורב למו"מ אמר כי הסיכומים שהושגו הם פרי פגישות מרתוניות שנערכו בין כחלון וניסנקורן בימים האחרונים. השניים נפגשו ביניהם קרוב לעשר פעמים, כשמרבית הפגישות התנהלו בארבע עיניים, כשחלון וניסנקורן יוצאים מדי פעם להתייעץ עם עוזריהם.

"זה לא היה מו"מ רגיל", אמרו הגורמים. "כחלון לא הסתיר מהרגע הראשון את תמיכתו בקליטתם של עובדי קבלן כמו העובדים הסוציאליים ומחלקי התה".

"גלובס" דיווח כי כבר במהלך אירוע כניסתו לתפקיד אמר כחלון לממונה על השכר באוצר קובי אמסלם "תתחיל לעבוד על קליטת עובדי הקבלן", למרות שאז טענו בסביבתו ששר האוצר רק התלוצץ.

ח"כ אלי אלאלוף מסיעת כולנו של שר האוצר משה כחלון בירך על הסיכום אך אמר כי "זו רק ההתחלה". לדבריו, "מה שחשבו הוא שיצרנו תהליך והיום גם האוצר מסכים שזה טוב למדינה שהעובדים האלה ייקלטו. מה שאנחנו טוענים הוא שבמצב של עובד קבלן יש רבים מתרוששים ומעטים שמתעשרים והיום כולם מקבלים את זה".

אלאלוף אמר כי תהליך קליטתם של עובדי הקבלן נמצא רק בראשיתו ולהערכתו יקיף בסופו של דבר "מאות אלפי עובדים".

עיקרי ההסכם שימנע את השבתת המשק
 עיקרי ההסכם שימנע את השבתת המשק