ייצוגית נגד הפלסטיקאי דב קליין: לא מבצע את הניתוחים בעצמו

היקף התביעה המבוקשת: 78 מיליון שקל ■ התובעים טוענים: מטופלות מגיעות לקליניקה בגלל ד"ר קליין - ומקבלות מנתחים אחרים ■ אזהרת צפייה: בכתבה משולבות תמונות מקטלוג הסלבס והדוגמניות של ד"ר קליין

(התמונות בכתבה - מתוך הקטלוג שפורסם באתר של ד"ר קליין)

מחדר הניתוח לאולם בית המשפט: אישה שעברה ניתוח הגדלת חזה הגישה תביעה, ובקשה לאישורה כייצוגית, בהיקף של כ-78 מיליון שקל, כנגד המנתח הפלסטי המפורסם, ד"ר דב קליין. זאת, בטענה כי הוא אינו מבצע את הניתוחים בעצמו ואינו מיידע את מטופליו על כך. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד יעקב דוידוביץ.

ד"ר דב קליין הוא מהרופאים הפלסטיים המובילים בישראל, והוא אף מוכר ומצליח ברחבי העולם. לקליניקה שלו "עולים לרגל" פוליטיקאים, שחקנים, דוגמנים ואנשי עסקים. בשנים האחרונות הוא אף הפך למעין "סלב", כאשר הוא מוזמן תדירות לתכניות אירוח כרופא מומחה מתחום הכירורגיה הפלסטית, השתתף בפרק של התכנית "הבורר" ששודרה בהוט והוא אף מככב בסדרת הדוקו-לייט "חלומות מפלסטיק", המשודרת בערוץ הוט בידור ישראלי, ועוסקת בעולם הניתוחים הפלסטיים ובכמיהה ליופי.

בתביעה ובבקשה לייצוגית, שהוגשו באמצעות עוה"ד דוידוביץ וחנה גוטמן, כנגד ד"ר קליין והמרכז הרפואי רמת אביב, נטען, כי המוניטין שצבר קליין כרופא מוביל בתחום הפלסטיקה הוא שהביא מטופלות רבות אל פתח הקליניקה שלו, ולרצון כי הוא יהיה זה שיאחוז בסכין בעת הטיפול בגופן. ואולם, נטען, למטופלות התברר כי מישהו אחר אחז בסכין המנתחים.

אור דניאל / צילום: דור מלכה. מתוך האתר של ד
 אור דניאל / צילום: דור מלכה. מתוך האתר של ד

בחודש שעבר פורסם בתחקיר חדשות ערוץ 10 מכתב תלונה ששיגרה אחת מהאחיות שעבדו במחיצת ד"ר קליין, לודמילה נמסטיק, למשרד הבריאות במסגרתו טענה, בין היתר, כי ד"ר קליין נותן לאח העובד עמו לבצע הליכים כירורגיים בחדר הניתוח.

בעקבות מכתב התלונה נערך בירור במשרד הבריאות ביחס לאח המבצע פעילות רפואית במחיצת ד"ר קליין, ובסיכומו נקבע, כי האח ביצע פעולות שחרגו מעבר לסמכותו כאח מעשי. בתגובה לתחקיר, אמר ד"ר קליין, כי מעולם לא נתן לאף אח או אחות לבצע ניתוחים במקומו, וטענותיה של האחות אינן קשורות אליו.

נעמי זילבר מ
 נעמי זילבר מ

התביעה מבוססת, בין היתר, על הטענות שנחשפו בתחקיר. "עסקינן בפרשה חמורה וחסרת תקדים אשר הקורא והמעיין בה לא יכול להאמין למקרא עיניו", נכתב בפתח התביעה. "קבוצה נכבדה של (בעיקר) נשים ביקשו להינתח בניתוח בתחום הכירורגיה הפלסטית ע"י ד"ר קליין. הן חתמו על הסכמה ניתוח שיעשה על ידו, הן חפצו וביקשו שהניתוח יבוצע על ידו כרופא מנתח ורק על בסיס הנחה זו הן פנו להינתח על ידו ושילמו לו ממיטב כספן. והנה בסופו של יום, הסתבר, כי הניתוח בוצע, ברובו או בחלקו, ע"י גורם שאינו רפואי וכי המנתח, ד"ר דב קליין, לא מצא לנכון לגלות את אוזנן של חברות הקבוצה בדבר האפשרות שהוא כלל לא ינתחן".

בבקשה הייצוגית נטען, כי ד"ר קליין עבד יום אחד בשבוע במרכז הרפואי ברמת אביב (בד"כ ביום ראשון), במסגרתו ניתח, החל מ-7:00 בבוקר ובד"כ עד 19:00, בערב לפחות 30 מנותחים. בחלק ניכר מהתקופה, נטען, ניתח ד"ר קליין יחד עם האח שלגביו הוגשה התלונה למשרד הבריאות בלבד. בנוסף, צוין, עבד ד"ר קליין גם בבי"ח אסף הרופא באופן פרטי פעמיים בשבוע.

לטענת המבקשת הייצוגית, אורנה יוסטר, היא עברה ניתוח להשתלת שתלים בשדיים אצל ד"ר קליין במרפאה של המרכז הרפואי ברמת אביב, ובתמורה שילמה לד"ר קליין כ-19 אלף שקל. "היא ביקשה והניחה, לתומה, כי הניתוח יבוצע ע"י ד"ר קליין, ורק על בסיס הנחה זו היא עברה הניתוח לאחר שחתמה על כתב הסכמה, לפיו הוא זה שיבצע הניתוח", נכתב בבקשה.

פאולינה אלברשטיין / צילום: דור מלכה. מתוך האתר של ד
 פאולינה אלברשטיין / צילום: דור מלכה. מתוך האתר של ד

לטענתה, לאחר הניתוח נוצר לה זיהום, והיא פנתה למרפאתו של ד"ר קליין מספר פעמים והופנתה על ידו לבית חולים אסף הרופא. בהמשך, נטען, השתלים לא הוצאו על ידי ד"ר קליין, אלא על ידי רופא אחר מבית החולים. לטענתה, היא הוטעתה ולא ניתן לה גילוי מלא ביחס לזהות המנתח שלה, וכי חרף בקשתה להינתח אצל ד"ר קליין הוא כלל לא נכח בחדר הניתוח והיא נותחה, ברמת סבירות גבוהה, על ידי אדם אחר, ככל הנראה האח שנכח בניתוח.

כן, נטען בבקשה הייצוגית, "חרף הבטחות ההסכמים והציפיות של המטופלים, ד"ר קליין מאפשר לאדם אחר בלתי מוסמך, שהינו אח במקצועו, לבצע את הניתוחים בעצמו בחלק מסוים, ואת מכלול הניתוחים בחלק אחר, ולבצע פרוצדורות רפואיות שהינן מנת חלקם של רופאים בלבד ואינו מיידע כלל את המטופלים".

נלה מ
 נלה מ

בחלק נכבד מן המקרים, נטען, מדובר בניתוחים מורכבים, ובין היתר, מתיחת בטן היקפית, הגדלת או הקטנת חזה, מתיחת ירכיים וזרועות, מתיחות פנים, ניתוח אף אוזן וגרון ועוד. ד"ר קליין עושה זאת, נטען, על מנת לחסוך בזמן חדר ניתוח, לבצע ניתוחים נוספים במקביל ולהגדיל את פרנסתו.

עוד לטענת המבקשת הייצוגית, במסגרת הפרסום של הפרשה, אישר ד"ר קליין (על פי הטענה) שהוא משתמש בניתוחים בשירותי אחים מומחים. "ד"ר קליין רואיין בראיון מתועד במסגרת הכתבה, ונשאל בין היתר: 'למה אתם לא מיידעים את המטופלים?', והשיב, כי 'המטופלים גם לא יודעים מי מרדים אותם ומי משמש בפונקציות האחרות בחדר הניתוח, הם לא יודעים מה כל אחד מאנשי הצוות עושה בחדר הניתוח. אין בזה שום בעייתיות, עובדה שכל הניתוחים יוצאים בסדר'".

מדברים אלה מסיקה המבקשת, כי ד"ר קליין מודה בעובדות המתוארות בתביעה. "מכאן עולה בבירור, כי ד"ר קליין הודה ואישר, כי, הלכה למעשה, הוא לא מיידע את המטופלים בכך שהניתוחים או חלקם מבוצעים ע"י אחים שאסורה עליהם פעילות כירורגית רפואית".

השחקנית חלי חזן / צילום: דור מלכה. מתוך האתר של ד
 השחקנית חלי חזן / צילום: דור מלכה. מתוך האתר של ד