למה לשקם את עזה?

אני לא מרגיש צורך לגלות הומאניות לעזתים כאשר השליטים הנבחרים שלהם לא עושים זאת

בנקסי בעזה, פברואר 2015 / צילום: מאתר  banksy.co.uk
בנקסי בעזה, פברואר 2015 / צילום: מאתר banksy.co.uk

אחיו של הדר גולדין ז"ל, צור גולדין, מנהל קמפיין תקשורתי בארץ ובחו"ל שכותרתו: "למנוע שיקום עזה עד החזרת גופת אחי". הבחור הכואב והתמים מאמין, כך נראה, שהוא יכול להניע את הפוליטיקאים אצלנו ואצלם, עם הגיון בריא ולב דואב. הלוואי. בכל מקרה, בעיה זו מהווה אצלנו סלע מחלוקת.

אחד הקולות הבולטים בסוגיה זו הוא של נשיא המדינה ריבלין: "שיקומה של עזה הוא אינטרס ישראלי", אמר לאחרונה. את זה אני לא כל כך מבין. למה זה האינטרס שלנו? למה בכלל אנחנו חייבים להם משהו? קודם הם הורגים בנו, אנחנו יוצאים למלחמה כדי להגן על עצמנו, ואחר כך אנחנו משקמים את ההריסות שכוחותינו נאלצו לגרום?

מוגזם לצפות

אני כמובן מכיר ומבין את הטענות הנגדיות. רובן מסתובבות סביב המילה הומאניות. בעצם מדובר בסוג של מחווה, לא בהכרח לפלשתינים אלא ל"עולם". קשה לי לקבל את הארגומנט הזה. אני לא מרגיש שום צורך בגילויי הומניות כלפי תושבי עזה, כאשר אני לא רואה שהשליטים שלהם, בהם הם תומכים, אין בהם שמץ מהזן הזה הקרוי הומאניות. לא רק כלפינו, את זה מוגזם לצפות מהם. אבל גם לא כלפי אנשיהם שלהם, תושבי עזה.

לו האלמנט ההומאני היה משחק תפקיד אצל ראשי החמאס הם היו נמנעים מליצור מצב שחייב מלחמה. אבל הם כל הזמן מתגרים בנו, ללא כל התחשבות בתוצאות האפשריות מכך כלפי האוכלוסייה שלהם. אנחנו יודעים שאין להם בעיה להסתתר מאחורי העזתים ולהניח להם לספוג אש כדי להגן על עצמם. הכל באופן הומאני, כמובן.

מי צריך להיות הומאני?

בסוף באים אלינו בדרישה שנהיה הומאניים ונסייע בשיקום העזתים שמנהיגיהם גרמו להרס ממנו הם סובלים. ומה יקרה לאחר שישוקמו? אם לפחות היינו יכולים לקוות שישנו את דרכיהם ואת עמדותיהם המיליטנטיות - הייתי אומר שזה שווה את האנרגיות וההוצאות של השיקום. אבל אנחנו הרי יודעים שזה לא יקרה. אנחנו הרי יודעים כי רגע לאחר שישוקמו הם שוב יתחילו (ימשיכו, בעצם) להרוג בנו ולהרוס את בתינו. ואנחנו בוודאות יודעים שאיש לא ידרוש מהם לשקם את מה שהרסו.

אפילו נבנה מחדש את כל עזה - אף אחד לא יודה לנו. בטח לא הפלשתינים, אבל גם לא מה שקרוי "אומות העולם". אז למה אנחנו צריכים את זה? יש לנו מספיק דברים שאנחנו צריכים לשפץ ולשקם בבית. בואו נגיד לעולם כולו שבלי הסדר שלום אנחנו לא משחקים את "משחק ההומאניות". מי שרוצה להיות הומאני שידאג להפסיק את ההרג שזורעים מחבלים וקנאים מוסלמים. אם זה נשמע פשטני אני מצטער, אבל כך לפעמים נשמעת האמת.