הועדה לרפורמות דנה בהקמת רשות להתחדשות עירונית

על פי נתוני האוצר שהוצגו בישיבה, מתוך 95 מתחמי פינוי בינוי מוכרזים רק 28 מומשו בפועל

ח"כ אלי כהן/ קרדיט: רובי קסטרו
ח"כ אלי כהן/ קרדיט: רובי קסטרו

היום התכנסה לראשונה ועדת הרפורמות, הוועדה המיוחדת החדשה שיזם שר האוצר משה כחלון כדי להעביר בהליך מזורז רפורמות בתחומים שונים. הדיון הראשון בישיבה עסק בהצעת חוק הקמת רשות ממשלתית להתחדשות עירונית.

ח"כ אלי כהן (כולנו), יו"ר הועדה, יחד עם נציגי האוצר המקדמים את הצעת החוק, הציגו בפני הוועדה את עיקרי התוכנית להקמת הרשות להתחדשות עירונית. במסגרת הסקירה הודגשה חשיבות פעילות תחום הפינוי בינוי ברחבי הארץ והוצג מידע אודות מספר הפרויקטים שמומשו יחסית למספר המתחמים שהוכרזו כמתחמים של פינוי בינוי. עוד קיבלו חברי הועדה הסבר אודות התפקידים והסמכויות של הרשות.

נתוני האוצר שהוצגו בישיבה חשפו את המציאות העגומה של יישום תוכניות פינוי בינוי ברחבי הארץ. כך, החל משנת 1998, הוכרזו 95 מתחמים, מתוכם מומשו 28 פרויקטים בלבד.

לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יהיו מספר תפקידים המעוגנים בחוק, ביניהם: הגדלת קצב ביצוע הפרויקטים, יצירת מוקד ידע בתחום ההתחדשות העירונית, ניהול הקרן להתחדשות עירונית, גיבוש תיקוני חקיקה בתחום ההתחדשות העירונית, שכלול הליכי התכנון לטובת קידום ההתחדשות העירונית, וייזום וקידום פרויקטים באזורי מצוקה בערים. במקביל, הרשות תהיה מוסמכת גם להכריז על מתחמים לפינוי בינוי לצורך מתן הטבות מס וגם תוכל להמליץ על הקצאת קרקע משלימה לצורך פרויקטים של בינוי-פינוי-בינוי.

ח"כ אלי כהן אמר היום בדיון: "נושא ההתחדשות העירונית לא מתקדם כמצופה, על אף הפוטנציאל הרב הגלום בו. הרשות שתוקם, תהא זרוע מרכזית במשרד הבינוי , תאיץ את תהליכי מימושם של מיזמי פינוי בינוי ותמ"א 38 לסוגיהן, תאתר אזורים עירוניים שבהם ניתן לקדם תכנון שיחדש את פניהם, תהיה המקור להנגשת המידע בגין הזכויות לדיירם וכן תיתן כלים מקצועיים וכלכליים לרשויות המקומיות. המשמעות היא שבניינים חדשים יחליפו בניינים ישנים, יהיו אפשרויות דיור חדשות, בעיקר באזורי הביקוש מה שמהווה הזדמנות חברתית לשדרוג ופיתוח השכונות שהוקמו בעבר ע"י המדינה והוזנחו. הוועדה החדשה היא המשך ישיר להתמקדותנו בטיפול במשבר הדיור ובהגברת התחרות במערכת הפיננסית. אנו סמוך ובטוח שנעבוד בשיתוף פעולה עם כל הסיעות והחברים בוועדה לקידום נושאים חשובים אלו".

שר השיכון, יואב גלנט, שנכח גם הוא בדיון אמר: "תחום ההתחדשות העירונית היא הפלטפורמה המרכזית לשדרוג מרכזי הערים והשכונות הוותיקות, בכל רחבי הארץ ובמיוחד בערים הגדולות. זהו תחום שבשנים האחרונות נתקל בחסמים וקשיים מסוגים שונים. הקמת הרשות צפויה ליצור איגום סמכויות ומשאבים ומיקוד מאמץ אשר יביאו בהמשך להתחדשות ולייצור של עשרות אלפי דירות חדשות בשנים הקרובות במרקמים הוותיקים של הערים. הקמת הרשות תאפשר יצירת איזון בין הבניה החדשה שנועדה ברובה לחסרי דיור ואוכלוסיות צעירות לבין אוכלוסיות ותיקות. התחדשות עירונית בהיקף נרחב (שכונות), תאפשר שימוש חוזר בקרקע בנויה ובכך תקל על שימור השטחים הפתוחים לרווחת כל אזרחי ישראל. משרד הבינוי בשיתוף משרד האוצר, משרדי הממשלה האחרים וועדת הרפורמות בכנסת, יוביל את הקמת הרשות מתוך כוונה לראותה פועלת ומשפיעה עד סוף השנה הנוכחית".

נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל, התייחס היום להקמת הרשות להתחדשות עירונית ואמר: "אנו הקבלנים, בוני הארץ, מברכים את שר האוצר, מר כחלון, את יו"ר הוועדה ח״כ אלי כהן ואת שותפיהם לוועדה על ההחלטה לקדם את הקמת הרשות להתחדשות עירונית. עם זאת, ההתאחדות קוראת להעניק לרשות החדשה ארגז כלים רחב שיאפשר לנצל את מלוא הפוטנציאל של ההתחדשות העירונית, לטפל בסיכונים שלהם חשופים מי שמתגוררים כיום בבתים ישנים ובנוסף להרחיב את היצע הדיור במשק. הרשות צריכה לפעול להפחתה דרמטית של הרוב הנדרש מקרב דיירי הבניינים לשם אישור פרויקט התחדשות עירונית ובנוסף להעניק לרשות שיניים לאכוף את ביצוע הפרויקטים כנגד דיירים המסרבים סירוב שאינו סביר וענייני. אנו ממליצים כי עם כניסתה של הרשות החדשה לפעילות, יקבע מנגנון שיאפשר לה להקצות קרקעות מדינה המנוהלות על ידי רמ״י ליזמים, במתחמים שבהם אין כיום כדאיות כלכלית לבצע פרויקטים כאלה. בדרך הזו, ניתן יהיה להגדיל את היקפי הפרויקטים ובכלל כך באזורי הפריפריה".

עוד נכחו בדיון הראשון של ועדת הרפורמות: השר לאיכות הסביבה, יו"ר הקואליציה, יו"ר ועדת הכספים, יו"ר ועדת הכנסת, יו"ר ועדת הפנים, ראשי עיריות ועוד.