נויבך מקדם מתווה פשרה לחלוקת מניות הבורסה בין חבריה

למתווה המקורי שלו, שהיטיב עם הבנקים, התנגדו הברוקרים שדרשו חלוקה שוויונית ■ עתה נויבך מחפש הסכמה רחבה

אמנון נויבך, יו"ר הבורסה בת"א, מקדם בימים אלה מתווה פשרה בנוגע לאופן שינוי מבנה הבעלות בבורסה. במסגרת זו הוא נפגש עם חברי בורסה ומציג בפניהם הצעה חדשה שמשלבת בין הצעתו הקודמת, אשר מקנה לבנקים רוב בין בעלי המניות בבורסה, לבין מתווה חלופי, ושונה לחלוטין, שהציג אז בית ההשקעות אי.בי.אי.

ככל הידוע, פועל נויבך על מנת לגבש הסכמה רחבה להצעתו החדשה, בטרם היא תועלה לדיון באסיפה של חברי הבורסה, שיידרשו לאשרה.

לפני כשבועיים חשפנו ב"גלובס" כי התחוללה דרמה בישיבת דירקטוריון הבורסה, שעסקה בשאלה כיצד יחולקו מניות הבורסה לכשזו תיהפך לתאגיד למטרות רווח. על פי המתווה שהציג נויבך, יחזיקו הבנקים הגדולים בכ-67% ממניות הבורסה לאחר שזו תהפוך לחברה, כשהמערכת הבנקאית המקומית כולה תחזיק בכ-80% מההון. על פי החקיקה שמובילה רשות ני"ע, כל חברי הבורסה יורשו להחזיק בסוף רק עד 5% ממניות הבורסה.

ואולם, במהלך הישיבה הוטלה פצצה מכיוונו של בית ההשקעות אי.בי.אי, שהציע לזנוח את מתווה נויבך ולחלק את מניות הבורסה באופן שווה ל-26 החברים שמחזיקים בה כיום. בסופה של הישיבה הוחלט אז כי שתי ההצעות יועלו לדיון באסיפה של חברי הבורסה, שמתוכננת להתכנס בשבוע הבא, ב-30 ליולי. כעת ברור כי נושא האסיפה ישתנה, כשהוא יעודכן בהתאם להבנות אליהן יגיע נויבך עם חברי הבורסה.

"אין רוב לאף אחד"

גורם בשוק ההון המקומי אמר היום כי "ההצעות המקוריות לא מאוזנות, וזה ברור. הבורסה מנסה לגבש ולמצוא פשרה וכולם מבינים שאין רוב לאף אחד". לא רק זאת אלא שלדברי גורם אחר "רוצים להגיע להסכמה גורפת בקרב כל 26 חברי הבורסה על הצעה אחת. ולכן יו"ר הבורסה מנסה לגלגל הצעה שתגשר על הפערים".

עוד אומרים בשוק ההון ש"עדיין אין פשרה, ולנויבך אין מתווה מסוכם. יש לו מודל שעימו הוא עובר בין הגופים. אפשר לומר שהוא צריך שלא לעצבן את הבנקים הישראליים ולפייס את החברים שאינם בנקים, שיקבלו יותר ביחס למה שהיו אמורים לקבל לפי הצעתו המקורית".

ככל הידוע עלו, בשבועות האחרונים כמה רעיונות של חברים אלה ואחרים, כמו גם של נויבך עצמו. למשל, מתווה שחציו חלוקה שווה לכל חבר וחבר - בהתאם להצעת אי.בי.אי, והמחצית השנייה לפי מפתח ניקוד יחסי שקבע נויבך.

בעקבות המגמה העולמית

ברקע חלוקת המניות עומד כאמור המהלך שמקדמים הבורסה ורשות ני"ע, לשינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה בע"מ. לפי המתווה הראשון שהציע היו"ר נויבך, שקלול הזכאות למניות בבורסה "החדשה" יהיה לפי תרומת חבר הבורסה למחזור המסחר ולפי תרומתו להכנסות הבורסה.נוסחה זו הביאה לכך שעיקר מניות הבורסה היו מגיעות לידיהם של הבנקים. מתווה זה יצר תרעומת בקרב חברי הבורסה שאינם בנקים, כאשר על פי הצעת אי.בי.אי, כל חבר בורסה יקבל נתח שווה ממניותיה (3.85%).

נזכיר כי לפני מספר חודשים פורסמה טיוטת הערכת שווי שבוצעה לבורסה בתל אביב על ידי פירמת ארנסט אנד יאנג (EY), לבקשת הבורסה, ושלפיה שווייה של פעילות הבורסה לני"ע עומד על 400-420 מיליון שקל. פוטנציאל השווי, כך טענו בפירמת רואי החשבון, עשוי לנסוק בצורה חדה ל-1.7-2.1 מיליארד שקל, אם רק תצליח הבורסה להביא ל"הצפת ערך כתוצאה מהעלאת תעריפי העמלות שלה, ונירמול שיעורי הרווח לרמה המקובלת בעולם".

מדוע פועלים לשינוי מבנה הבעלות בבורסה? הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה, בראשות פרופ' משה בן חורין, שהוקמה על רקע שפל במחזורי המסחר בבורסה, פרסמה בפברואר 2014 את הדוח הסופי שלה, בו המליצה בין היתר להפוך את הבורסה לתאגיד למטרות רווח. זאת, כך נימקה, משום ש"בורסות בעולם אשר זנחו את המודל של אגודה שיתופית ועברו למודל של פעילות למטרת רווח, הצליחו לשפר פרמטרים חשובים בפעילותן".

 

איך יתחלקו המניות של חברת הבורסה-מתווה נויבך ואי.בי.אי
 איך יתחלקו המניות של חברת הבורסה-מתווה נויבך ואי.בי.אי