אושרה תוכנית ענקית לקירוי נתיבי איילון בת"א

עפ"י ההערכות, עלות הפרויקט נאמדת בכ-2 מיליארד שקל

קירוי נתיבי איילון/ קרדיט הדמיות- viewpoint
קירוי נתיבי איילון/ קרדיט הדמיות- viewpoint

רגע לפני שהעבודות על הרכבת הקלה יהפכו את תל אביב לעיר מחופרת, אישרה היום הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר תוכנית גרנדיוזית אחרת לקירוי אחד הכבישים העמוסים במדינה - נתיבי איילון בת"א. על פי ההערכות עלות הפרויקט נאמדת בכ-2 מיליארד שקל.

נציין כי הוועדה המקומית אומנם אישרה את התוכנית אך האישור מהווה רק המלצה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שעוד עתידה לדון בה בהמשך. עוד נציין שמדובר בתוכנית שעומדת על הפרק כבר שנים ארוכות אך מעולם לא הגיעה לשלב מתקדם.

עוד נדגיש שהתוכנית שאושרה כעת היא תוכנית עקרונית בלבד שתכליתה לקבוע כי השטח מיועד לתכנון ובשלב מאוחר יותר תידרש הועדה המקומית כמו גם הוועדה המחויזת לאשר גם תוכניות מפורטות.

פרויקט קירוי איילון, ששטחו עשוי להגיע לכ-240 דונם, עתיד ליצור שטח ציבורי פתוח מעל הכביש הקיים ומסילת הרכבת. על פי התוכנית, השטח שעתיד להיות מקורה נמצא החל מתחנת רכבת מרכז ורחוב ערבי נחל ועד קצת אחרי מחלף השלום ושדרות יהודית.

על פי התוכנית, מעל הכביש הסואן יפותח שטח שינוצל למטרות פנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים, בתי קפה ופעילות מסחרית תומכת. הרעיון שעומד בבסיס התוכנית הוא מתן פיתרון יצירתי למחסור בקרקעות ציבוריות במרכז העיר, איחוי רקמות אורבניות ושיפור איכות הסביבה באמצעות הפחתת זיהום האוויר ומטרדי הרעש הכבדים. הפרויקט תואם את תכנית המתאר המופקדת לעיר, אשר במסגרתה סומן קירוי האיילון.

עוד במסגרת תוכנית זו, הוחלט על קביעת מגבלות להוצאת היתרי בנייה בתחומה של תכנית זו לפי סעיף 78 לחוק התכנון הבנייה, אשר מטרתן להבטיח את כי כל היתרי הבנייה אשר יינתנו בתחום התכנית, לא יפגעו באפשרות לבצע את הפרויקט. על פי התכנית, עבודת התכנון תיערך בשני שלבים כאשר בשלב א' תוכן תכנית אב "חזון איילון" ובשלב ב' תוכן תב"ע לפרויקט. לאחר סיום הכנת התכניות הן יובאו לאישור מוסדות התכנון. בעירייה מעריכים היום כי צפי להבאת תכנית האב לדיון בוועדה המקומית הוא תחילת שנת 2016. התכנית נערכת על ידי משרד לרמן אדריכלים ומחלקת תכנון מזרח באגף תכנון העיר במינהל ההנדסה של עיריית תל אביב-יפו.

מעיריית תל אביב נמסר היום כי "אישור התוכנית מהווה יציאה לדרך של הפרויקט המוניציפלי הגדול בישראל, אשר ישנה את כל אזור מרכז העסקים הראשי, תוך קישור בין מזרח העיר למרכזה". עוד נמסר מהעירייה כי ייושם הפרויקט עתיד להתבצע בהדרגה החל מן השנים הקרובות ובמסגרת התכנון צפויה התחלה הדרגתית של ניצול השטחים החדשים שיפיק פרויקט הקירוי לטובת הציבור עד לסיומו.

איתי פנקס, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו ויו"ר ועדת ההיגוי לפרויקט קירוי איילון: "תל אביב-יפו מציינת היום ציון דרך תשתיתי, סביבתי ואדריכלי ומתחילה, בפועל, בפרויקט שימשוך בוודאי תשומת לב ארצית ובין-לאומית. רצועת התשתית העמוסה ביותר במזרח התיכון המורכבת מרכבת , כבישים, צנרת ביוב, ניקוז, חשמל, תקשורת ועוד תהפוך בעוד מספר שנים לאי ירוק ופורח בלב העיר. מצוקת השטחים הפתוחים מקבלת מענה ייחודי בדמות יצירת שטח חדש על חשבון שטח קיים, תוך צמצום מפגעים סביבתיים קיימים ויצירת שטחים פתוחים לרווחת העיר, תושביה ואורחיה. מעבר להיותו של הקירוי הפרויקט המוניציפלי הגדול בישראל, ואחד השאפתניים בתולדותיה, קירוי איילון יהיה אחד המיזמים התשתיתיים-סביבתיים המרשימים בעולם, וסמל עירוני להתגאות בו".

נכון להיום נתיבי איילון מהווים את אחד מעורקי התחבורה הראשיים והמשמעותיים במערך התנועה הארצי. בממוצע עוברים בהם כ-750 אלף כלי רכב ביממה והם נחשבים לציר התחבורה העמוס ביותר בארץ.