בעלי סופר דוש: "לא מאמין שמגה תשרוד עם האקמול שקיבלה"

רשת סופר דוש, החולשת על רוב המכירות בבת-ים, מחפשת קונה ■ בראיון ל"גלובס" מסביר עזרא דוש את הבעייתיות בשוק ומזהיר מפני זעזועים עתידיים: "אם שופרסל תמשיך להפסיד הרבה כסף - גם היא תהיה בצרות"

עזרא דוש / צילום:שלומי יוסף
עזרא דוש / צילום:שלומי יוסף

"הקריסה של מגה היא לא סוף הדרך. אני גם לא מאמין שמגה תשרוד עם האקמול שהיא קיבלה. יהיה לה קשה מאוד - אלא אם יבוא משקיע חיצוני ויעשה שינוי דרסטי. אני מתפלל שהם יצליחו, שלא יהיה רע לאף אחד".

את הדברים האלה אמר אתמול (ד') ל"גלובס" עזרא דוש, מנכ"ל ומבעלי רשת סופר דוש, החולשת על רוב המכירות בעיר בת-ים עם 4 סניפים בלבד. הרשת נמצאת בימים אלה על המדף.

דוש אינו אופטימי לגבי השוק, ויש לו סיבות טובות לכך. לפי נתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס", מכירות כלל שוק המזון והצריכה ירדו ביוני ב-2.8%, במקביל לירידה כמותית של 1.8%. הנתון הזה מעיד על האטה המטרידה מאוד הן את הספקים והן את רשתות השיווק.

גם בראייה חצי-שנתית, השוק רשם סטגנציה כמותית לצד שחיקה כספית של 2.3%. לאור הגידול הטבעי באוכלוסייה המתקרב ל-2% בשנה, מדובר בירידה ריאלית בצריכה.

לדברי דוש, "השוק בעייתי. אנשים קונים פחות. הם יותר ביקורתיים, וגם מסביב הכול קשה - חוק המזון, שקיפות המחירים, עליית השכר, ההוצאות גדלות, והתחרות גוברת. לא נשאר הרבה. אנחנו יודעים מה המצב במגה, שופרסל מפסידה כסף, והרשתות ויקטורי ורמי לוי מרוויחות 2%-2.5%. קוסט 365 נסגרה, טיב טעם מאוזנת, ובמיקס של 50% מהשוק - השוק מפסיד כסף".

- לאן הולך השוק?

"למקומות לא טובים. כל הזמן יושבים עלינו ומחפשים אותנו. אני שומע בשוק על קנסות של עשרות ומאות אלפי שקלים שניתנים בעניינים צרכניים, עולים הרבה כסף ומייקרים את הכול".

- אם אתה מסתכל כמה שנים אחורה, אז מה השתנה?

"התחרות מאוד קשה. עלויות השכר השתנו בשנים האחרונות, והשכירויות עלו. ולכל זה ביחד יש אפקט. לדעתי, זה לא הסוף, ויהיו עוד הרבה זעזועים. אם שופרסל תמשיך להפסיד הרבה כסף - אז גם היא בצרות. שופרסל ומגה יחד זה חצי מהשוק".

- זה מחלחל גם אליכם?

"קשה לכולם. מי שיותר רזה, קרי חוסך בהוצאות, יודע לשמור על העסק, יש לו בשר מהעבר, ויש לו עוד עסקים מסביב - חי. מצליח לשרוד".

סנעף סופר דוש / צילום: אסף מרדכי
 סנעף סופר דוש / צילום: אסף מרדכי

- הרווחיות של הספקים יציבה. הקמעונאים הם אלה שנמצאים בבעיה.

"יש 5-6 ספקים גדולים יציבים ומאוד חסינים, ויש להם כוח בשוק הזה. שאר השוק במצב לא טוב, וגם ספקים קטנים ובינוניים בצרות".

- בסוף הצרכן ישלם את המחיר?

"ברור. הצרכן ישלם. אי-אפשר להפסיד בלי סוף. עד כמה שהתחרות עושה עכשיו טוב לצרכן, והוא נהנה מקרבות המחירים - זה טוב רק לעכשיו.

"המדינה והתקשורת יושבים חזק על שוק המזון. המדינה אשמה מאוד במצב. איפה השוק החופשי? אין שוק חופשי. אנחנו נדרשים לשקיפות מחירים ולפרסם אותם באינטרנט. איפה עוד קיים דבר כזה? זה אתר תיאום המחירים הכי גדול בעולם. כולם יתיישרו - 10 אגורות לפה, 10 אגורות לשם".

- הדרישה בחוק לשקיפות המחירים באינטרנט עשתה רע לצרכן?

"אני חושב שכן. אם כולם מוכרים קיסמי אוזניים ב-2 שקלים, ואני אראה שאני מוכר ב-1.4 שקלים - לא תהיה סיבה שלא אעלה את המחיר ל-2 שקלים או ל-1.9 שקלים, כי אני בבעיה במקום אחר. התחרות תהיה רק על המבצעים, כי אחרת כולם יישחטו.

"אין יותר בשוק דובדבן וקצפת. כולם נלחמים על החיים - כולל רמי לוי. כרגע כולם יורים לכל הכיוונים, כי הצרכן למד לכלכל את עצמו, ויש האטה, אבל זה לא יימשך כך לאורך זמן.

"חוק המזון לא נתן כלום לצרכן, ואם הוא לא נתן כלום, למה צריך אותו? אני משלם עשרות אלפי שקלים בחודש כדי שיתחזקו לי את המערכת: פקידה שצריכה לעדכן את המחירים ותשלום אחזקה לחברת המיחשוב. כרגע אנחנו משלמים, אבל בסוף זה יתגלגל לצרכן, כי זה לא יכול להימשך".

- האם הפתרון מצוי אצל הספקים שייאלצו להוריד מחירים?

"אני לא חושב. אם הרגולטור היה מטיל פיקוח על 6-7 הספקים הגדולים - מילא. חוץ מזה, אני לא מבין מה הוא רוצה מכל היתר. עובדתית לא נפתר כלום, אנחנו רואים מה קורה למגה ולעדן טבע מרקט".

- הופתעת מקריסת מגה?

"לא. כבר לפני שנה וחצי אמרתי שאי-אפשר להכניס 5 ליטר לבקבוק של ליטר וחצי. זה בלתי אפשרי. השוק צפוף מאוד, ומישהו ישלם את המחיר".

- למה החלטתם למכור את הרשת?

"אין לי עניין להתייחס לשמועות".

קטגוריית המשקאות יורדת

השחיקה במכירות השוק ביוני האחרון אינה מבשרת טובות. לפי נילסן, מדובר בשחיקה רוחבית במסגרתה ירדו מכירות המזון כספית ב-2.3%, במקביל לירידה כמותית של 1.4%. במחצית כולה צמחו המכירות הכמותיות של המזון ברמה מזערית, אך נלוותה אליהם ירידה כספית של 1.7%.

קטגוריית המשקאות ממשיכה לחוות את הפגיעה הקשה ביותר עם צניחה כספית חדה ביוני, כשגם במחצית כולה ירדו מכירות המשקאות ב-5.6%, במקביל לירידה ריאלית (כמותית) של 4.2%.

מה שמאפיין את חודש יוני הוא גם הירידה במכירות שוק החלב, שהסתכמה לפי סטורנקסט ב-3.6%. הפגיעה הקשה ביוני חלה במכירות הגבינות הרכות והגבינות המלוחות, ששתיהן רשמו ירידה דו-ספרתית במכירות הכמותיות.

הנתונים האלה בוודאי שאינם מקלים על רשת מגה. מנכ"ל מגה, רביב ברוקמאייר, עושה בימים אלה מאמצים אדירים להגיע להסכמי סחר עם הספקים להמשך אספקה לסניפי הרשת ב-1 לאוגוסט.

נזכיר כי בהתאם להסדר, הספקים של מגה מקבלים תשלום במזומן עבור האספקה לחודש יולי בלבד. לפיכך, למרבית הספקים אין כל ביטחונות על הסחורה שהם יספקו למגה החל מחודש אוגוסט, כיוון שתנאי התשלום הנהוגים ברשת הם שוטף 60 ויותר.

לפי שעה, הערפל סביב המשך האספקה לרשת מגה באוגוסט ממשיך להיות כבד.

יוני 2015, ירידה בצריכה בכל הקטגוריות
 יוני 2015, ירידה בצריכה בכל הקטגוריות