פשרת נויבך: הבנקים יחזיקו בכ-70% ממניות הבורסה

המתווה המעודכן צפוי לעלות לאישור דירקטוריון הבורסה מחר, ולזכות באישור גורף ■ לפני כשבועיים נחשף ב"גלובס" כי הצעתו הקודמת של אמנון נויבך עוררה סערה בישיבת דירקטוריון הבורסה

שינוי מבנה הבעלות של הבורסה בתל אביב מתקרב עוד צעד לקראת הסכמה בין החברים שמחזיקים בידיהם את הבעלות עליה, על אופן חלוקת המניות. ל"גלובס" נודע כי לאחר דיונים בין נציגים מטעם חברי הבורסה שהינם בנקים, לחברי הבורסה שאינם בנקים (חש"בים) בהובלת יו"ר הבורסה, אמנון נויבך, הגיעו הצדדים כנראה למתווה חלוקה מעודכן, שמהווה פשרה ביחס לשתי חלופות שהועלו עד כה.

לפי עיקרי המתווה שהגיעו לידי "גלובס", סוכם ככל הידוע, שהבנקים יקבלו כ-70% ממניות הבורסה, לכשזו תהפוך לחברה למטרות רווח, במקום כ-80% שהיו אמורים לקבל לפי המתווה המקורי של יו"ר הבורסה.

מי שייהנו מנתח מוגדל, בעקבות הקיטון בנתח המצרפי של הבנקים, הם בתי ההשקעות. אלה התנגדו למתווה המקורי שהציג היו"ר נויבך לפני שבועות אחדים, ונעמדו מאחורי מתווה חלופי שהציע בית ההשקעות אי.בי.אי. לפי המתווה החליפי שהציג אי.בי.אי, היו אמורים לקבל כל חברי הבורסה נתח זהה ממניותיה - 3.85%.

למרות שהיה ברור כי הצעת בית ההשקעות אי.בי.אי לא תזכה לרוב, ושגם היא נושאת בחובה בעיות רבות, עצם העלאתה כחלופה למתווה המקורי של נויבך, הביא לצורך במציאת מתווה שלישי - דרך ביניים. כך, מתווה נויבך המקורי, שהסתמך כמעט לגמרי על ניקוד שנגזר מתרומת חברי הבורסה להכנסות הבורסה ולמחזורי המסחר בה, עבר כמה שינויים - בהם התחשבות נוספת בוותק של חברי הבורסה.

המתווה המעודכן צפוי לעלות לאישור דירקטוריון הבורסה מחר, כשהוא צפוי לקבל את אישורו הגורף. או אז יירדו מעל סדר היום של אסיפת חברי הבורסה, שתתקיים ב-30 לחודש, שתי ההצעות עם המתווים האחרים (המקורי של נויבך והמתווה של אי.בי.אי), ותועלה לאישור ההצעה המעודכנת שהושגה כפשרה. בשוק מעריכים כי ההצעה החדשה תזכה לרוב הנדרש ותהפוך למחייבת.

"נויבך ויתר החברים שדנו במתווה הפשרה העדכני, חילקו את העולם לשתי תקופות: מי שהצטרף עד שנת 2000 ומי שהצטרף לאחר מכן. לפיכך, החש"בים, כולל UBS, קיבלו פקטור של 150%, וכך גם בנק ישראל", אמר גורם המעורה בנושא שהסביר מאיפה הגיע הגידול בחלקם של בתי ההשקעות, UBS ובנק ישראל ביחס למתווה המקורי.

הבינלאומי נשאר המרוויח הגדול

לפני כשבועיים נחשף ב"גלובס" כי התחוללה דרמה בישיבת דירקטוריון הבורסה, שעסקה בשאלה כיצד יחולקו מניות הבורסה לכשזו תיהפך לתאגיד למטרות רווח. על פי המתווה שהציג נויבך, יחזיקו הבנקים הגדולים בכ-67% ממניות הבורסה לאחר שזו תהפוך לחברה, כשהמערכת הבנקאית המקומית כולה תחזיק בכ-80% מההון. עתה, בעקבות הפשרה אליה הגיעו נויבך, נציגי הבנקים - מבנק לאומי ומבנק הבינלאומי, עם נציגי בתי ההשקעות - מאי.בי.אי ומאקסלנס, יקטן חלקם של הבנקים הגדולים ל-59% בעוד שהמערכת הבנקאית כולה תקבל בתחילה כ-70% ממניות הבורסה.

מי שירוויחו מהשינויים בין המתווה המקורי של יו"ר הבורסה למתווה המעודכן, הם בתי ההשקעות הישראליים, שיקבלו לידיהם בסך הכל עוד כ-9% ממניות הבורסה, לכשהיא תיהפך לחברה. כך, המרוויחים מהפשרה הם בתי ההשקעות מיטב דש, פסגות, מגדל שוקי הון (שלאחרונה נודע שימוזג לתוך חבר הבורסה של אי.בי.אי), אי.בי.אי, אי-ברוקר, אקסלנס, ו-UBS, שיקבלו לידיהם בין 1.9% ל-0.3% (בסדר יורד) יותר ממה שהוצע להם במתווה נויבך המקורי.

יתר חברי הבורסה הזרים האחרים, שבמתווה המקורי דובר כי יקבלו בסך הכל כ-1.4% מהבורסה, נותרו מחוץ לפשרה. כלומר, הם יקבלו את המעט שהוצע שיינתן להם במסגרת המתווה המקורי. כמו כן, חלקו של בנק ישראל, שעמד במתווה המקורי על פחות מ-0.3% יגדל ל-0.4%.

מי שירוויח הכי הרבה מהפיכת הבורסה לחברה למטרות רווח ומאופן חלוקת המניות, היא קבוצת הבנק הבינלאומי. אמנם ביחס למתווה נויבך המקורי חלקה בבורסה, בשקלול חברות בנות, ייקטן בכ-3%, אבל הבנק עדיין יוותר בעל המניות הגדול ביותר. בסך הכל יקבל הבינלאומי לידיו 21.6% ממניות הבורסה, כשאחריו יהיו בנק הפועלים עם 14.1% מהבורסה (קיטון של כ-2% ביחס למתווה המקורי), ובנק לאומי עם 9.9% (קיטון של כ-1.4%).

כמו כן, חלקו של בנק מזרחי טפחות יירד בכ-1% ל-7.1%, כשדיסקונט, ירושלים ואגוד יקבלו כ-0.8% פחות ממה שהיו אמורים לקבל לפי מתווה נויבך המקורי.

מבין החברים שאינם בנקים, נציין שהכי גדול יהיה מיטב דש עם 5.6%, כשאחריו פסגות עם 5.2% ומגדל שוקי הון עם 4.8% ממניות הבורסה. ומה לגבי אי.בי.אי, שהחל את מחול השדים שהביא לפשרה? במתווה המקורי עמד חלקו על 2.9%, והוא הציע מתווה חלופי לפיו יקבל 3.85%. על פי המתווה המעודכן שהגיע לידינו, הוא יקבל כנראה כ-4.3%.

מחכים גם לשינוי החוק

במקביל למהלך לקביעת אופן חלוקת המניות של הבורסה לכשזו תיהפך לחברה, מקדמת רשות ני"ע את המסגרת החוקית למהלך. על פי החקיקה שמובילה רשות ני"ע, ושטרם התקדמה דיה, כל אחת מהקבוצות העסקיות שתחזיק בחברי בורסה, תורשה להחזיק בסוף הדרך רק עד 5% ממניות הבורסה והיתר יימכרו או שזכויות השליטה בגינן יוקפאו).

נזכיר כי לפני מספר חודשים פורסמה טיוטת הערכת שווי שבוצעה לבורסה בתל אביב על ידי פירמת ארנסט אנד יאנג (EY), לבקשת הבורסה, ושלפיה שווייה של פעילות הבורסה לני"ע עומד על 400-420 מיליון שקל. פוטנציאל השווי, כך טענו בפירמת רואי החשבון, עשוי לנסוק בצורה חדה ל-1.7-2.1 מיליארד שקל, אם רק תצליח הבורסה להביא ל"הצפת ערך כתוצאה מהעלאת תעריפי העמלות שלה, ונירמול שיעורי הרווח לרמה המקובלת בעולם".

מדוע פועלים לשינוי מבנה הבעלות בבורסה? הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה, בראשות פרופ' משה בן חורין, שהוקמה על רקע שפל במחזורי המסחר בבורסה, פרסמה בפברואר 2014 את הדוח הסופי שלה, בו המליצה בין היתר להפוך את הבורסה לתאגיד למטרות רווח. זאת, כך נימקה, משום ש"בורסות בעולם אשר זנחו את המודל של אגודה שיתופית ועברו למודל של פעילות למטרת רווח, הצליחו לשפר פרמטרים חשובים בפעילותן".

איך יתחלקו המניות
 איך יתחלקו המניות