רציו המתנגדת הגדולה ביותר למתווה הגז? "מפלה את לוויתן"

בשימוע הציבורי שמתנהל במשרד האנרגיה בנושא הגז אמר יגאל לנדאו, מבעלי חברת הגז רציו, כי "המתווה לא יאפשר ללוויתן למכור לשוק המקומי"

יגאל לנדאו/ צילום: יוסי כהן
יגאל לנדאו/ צילום: יוסי כהן

"המתווה מפלה לרעה את "לוויתן" - כך טען היום (ה') יגאל לנדאו, מבעלי חברת הגז רציו, בשימוע הציבורי שמתנהל במשרד האנרגיה בנושא הגז. "כיום לוויתן מיועד בעיקר לייצוא, אבל משיחות שלנו עם הבנקים המממנים, הם דורשים תמהיל של מכירות גם של ייצוא וגם לשוק המקומי. אבל המתווה לא יאפשר ללוויתן למכור לשוק המקומי", הוא טען.

"אם מישהו חשב שאין קונפליקט בין תמר ללוויתן - הנה לו ההוכחה שיש", הוסיף לנדאו והסביר כי אמנם מחירי הגז בשוק המקומי הם נמוכים יותר ממחירי הייצוא, והשוק הוא גם קטן יותר, אך הוא גם יציב יותר משווקי הייצוא. "לוויתן יכול לייצא למצרים, טורקיה וירדן. מדובר בשווקים גדולים מצד אחד, אך יש את הנדבך הגיאופוליטי שמקשה על חתימת ההסכם המחייב איתן".

"יש מגבלות לא מעטות על לוויתן", אמר יוסי שזר, סמנכ"ל הפיתוח העסקי ברציו. "טיוטת המתווה מאפשרת למאגר לוויתן לחתום על מספר מצומצם של חוזים, שתקופתם קצרה ושהלקוחות שחותמים איתו יכולים להפחית את שיעור ה-TOP (כמות הגז עליה נדרש הלקוח לשלם גם אם לא צרך את הגז בפועל, ה.כ) ב-50%. כמו כן, אנחנו נדרשים לחכות 6 חודשים ממועד העברת הזכויות בכריש ותנין עד שנוכל לחתום על הסכם גז. אבל אף אחד לא יודע מתי יימכרו כריש ותנין, ואם הם בכלל יימכרו. מדובר באפליה לרעה של לוויתן ביחס לשאר השדות".

לטענת שזר, הבעיה הגדולה היא שאותן מגבלות חלות בתקופה הקריטית של מימון הפרויקט, ודרש לדחות אותן רק לאחר הסגירה הפיננסית. "כמובן שאפשר להגדיר אבני דרך, אבל מהותי שקודם תהיה סגירה פיננסית", אמר.

רועי זס, מוביל תחום האנרגיה בטאסק, הציג גרף ביקושים במשק הישראלי, והצביע על כך שכבר בשנת 2020 ללוויתן בקושי נשאר שוק מקומי אותו הוא יכול לספק. על פי הגרף, באותה שנה, ללוויתן יישארו רק 2-3 BCM פנויים עליהם יוכל להתחרות מול יתר המאגרים.

"אחד הפתרונות שעל המדינה לקדם, הוא הגדלת העוגה - כלומר הגדלת הביקושים במשק הישראלי", טען לנדאו. "אחת הדרכים לעשות זאת, היא באמצעות הסבת התחנות הפחמיות בישראל לגז טבעי".

רציו טענה שאחרי שיוכנסו השינויים הנדרשים, יש לאשר את המתווה בהקדם - "אי אישור המתווה יגרום לקטסטרופה, כאוס והקפאת משק הגז".

אמיר פוסטר, יועץ בתחום האנרגיה, שעלה לדבר גם הוא בשימוע, הסכים עם דבריו של לנדאו וטען כי הסבת תחנות הכוח הפחמיות לגז "היא מצב של win win לכולם. החברות יוכלו למכור יותר גז, המדינה תכניס יותר כסף ומבחינת איכות הסביבה. יש לכך יתרון גדול".