מנכ"ל יקר: העסקת בעלי מוגבלויות חיונית לחברה שלך

מוגבלות חיצונית בוודאי אינה מסייעת בקבלה לעבודה. מחד, אנחנו יכולים להצהיר עליה מתוך מחשבה לאפליה מתקנת. מאידך, אם לא נצהיר עליה, יהיה עלינו לדווח על כך כגילוי נאות

קריירה  / צלם: save as
קריירה / צלם: save as

כולנו רוצים להעסיק בעלי מוגבלויות ולשלב אותם בחברה. זה נראה מצוין כשמצהירים על כך, אבל בפועל הדרך לקבלת אותם עובדים בבית העסק מאתגרת ורצופת מכשולים. הם שולחים את קורות החיים שלהם כמו כולם, אך כאשר אלו מגיעים אל שולחן המנהל או אל משאבי אנוש, הם נדחקים אל סוף רשימת המועמדים הפוטנציאליים, אם בכלל. לא פשוט להיות בעל צרכים מיוחדים במדינת ישראל.

בישראל חיים כיום כ-808 אלף אנשים עם מוגבלות, המהווים כ-20% מכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 64-18. מתוכם, 395 אלף דיווחו כי המוגבלות מפריעה להם בתפקוד היומיומי, בעוד ש-250 אלף דיווחו כי המוגבלות מפריעה להם מאוד.

מוגבלות חיצונית בוודאי אינה מסייעת בקבלה לעבודה. מחד, אנחנו יכולים להצהיר עליה מתוך מחשבה לאפליה מתקנת. מאידך, אם לא נצהיר עליה, יהיה עלינו לדווח על כך כגילוי נאות. המצב לא נעים עבור מחפשי העבודה.

ממחקרים שנערכו בארה"ב הורגשה מגמת שיפור בביצועים העסקיים של חברות, אשר נקטו מדיניות של שילוב עובדים עם מוגבלות. אחד ההסברים לתופעה הוא שעצם ההתמודדות עם האתגרים הנלווים לשילוב אנשים מוגבלות מביא לשיפור ביכולת הניהול של כוח האדם. החל מהגדרה אפקטיבית יותר של תפקידים ומשימות ועד רגישות מוגברת לצורך בהתאמות של סביבת העבודה באופן המועיל לכל העובדים.

הקושי של בעלי מוגבלויות למצוא עבודה אינו נושא חדש, אך הוא נשאר מקומם. למה? כי לא חל בו כמעט שיפור. אמנם, יש חברות שפועלות בשיתוף פעולה עם עמותות לשילוב בעלי מוגבלויות בעבודה, אך מדובר באחוזים בודדים בלבד.

העסקת עובדים בעלי מוגבלויות כרוכה בעלויות נוספות של הקמת מתקנים מיוחדים והעברת הדרכות מיוחדות. בנוסף, ישנם מעסיקים החוששים מפגיעה בעת פיטורי עובד עם מוגבלות, או לחילופין חוששים מפגיעה בעת אי-קבלה של עובד עם מוגבלות שנמצא לא מתאים בתקופת ניסיון.

גם בשקלול החששות הללו, היתרונות המתקבלות מהעסקת עובדים בעלי מוגבלויות עולים בהרבה על החסרונות. העובדים האלה לויאליים, גאים ואסירי תודה. העסקת עובדים עם מוגבלות משדרת תחושת ערך מוסף לעובדים. כל ארגון עסקי מחפש כיום כיצד ליצור תחושת ערך לעובדיו.

העובדים רוצים להרגיש שהם חלק ממקום עבודה מיוחד, אשר לעיתים מהווה עבורם בית שני. בכדי שיהיה מיוחד ובכדי שירגישו בבית, אין מקום העבודה צריך לעסוק רק ברווחים של העסק, אלא עליו לחשוב דרך חשיבה ערכית ואג'נדה חברתית לצד האג'נדה העסקית.

כתוצאה מתחושת הערך, מתחזקת גם הזיקה של העובד לחברה ונוצרת תחושת גאווה כלפי מקום העבודה. לדבר השלכה כלכלית חיובית וברורה: שיעורי התחלופה יורדים, פחות עובדים עוזבים את הארגון.

מעסיקים, מנהלים ואחראיים על גיוס עובדים - אל תפסלו על הסף אנשים בעלי מוגבלויות. למדו את הנושא, קראו מחקרים והבינו כי התועלת היא רבה. אל תתפסו לסטריאוטיפים חברתיים של עובד עם מוגבלות, שכן אני יכול להבטיח לכן שרובם יופרכו ברגע שתקבלו לעבודה אצלכם עובד בעל מוגבלות.

■ הכותב הוא מנכ"ל בזק און-ליין