הממשלה והכנסת עשויים לאשר את מתווה הגז ביום רביעי

הממשלה תדון במתווה, אולם טרם ידוע אם תהיה הצבעה ■ בקואליציה חוששים שליברמן יסוג בו מהבטחתו לתמוך ■ אישור תקציב המדינה בממשלה עלול להידחות שוב ■ ביום ד' הכנסת יוצאת לפגרת קיץ של חודש

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

לנוכח הקשיים לאשר את תקציב המדינה לשנים 2015-2016 נבחנת בסביבת ראש הממשלה האפשרות לפצל את אישור התקציב לשתי פעימות: פעם אחת את תקציב 2015 ובחודש מרץ 2016 להביא לאישור הכנסת את תקציב 2016-2017. אפשרות נוספת שנשקלת היא למצוא דרך משפטית שתאפשר לא להביא לאישור את תקציב 2015 השנה, אלא כמקשה אחת עם תקציבי 2016-2017 במרץ הבא.

לאחר שישיבת הממשלה בנושא התקציב שהיתה אמורה להתקיים ביום ה' הקרוב ונדחתה ל-3 באוגוסט, שוקלים באוצר לדחות שוב את הישיבה ל-6 באוגוסט. זאת, על רקע אי הסכמות עם יהדות התורה שמסרבת לפגיעה בהסכמים הקואליציוניים שבמסגרתם הובטח כי כספי קצבאות הילדים יוחזרו באופן רטרואקטיבי ממאי 2015.

לאחר שהתברר שהמחנה הציוני לא ייכנס לממשלה, החרדים אף החריפו את הטון ובסביבתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מצהירים כי אין שום סיכוי לשינוי עמדתם.

לוח הזמנים הקצר שקובע החוק לאישור התקציב מעמיד את נתניהו ואת כחלון בבעיה. על פי החוק החדש שאושר לפני כחודש, חייב תקציב המדינה להיות מאושר בכנסת עד ה-2 בספטמבר בקריאה ראשונה, וב-19 בנובמבר להיות מאושר באופן סופי בקריאה שניה ושלישית.

בתוך כך, מסתמן כי הממשלה צפויה לדון ביום רביעי הקרוב במתווה הגז אולם טרם ידוע אם השרים גם יתבקשו להצביע ולאשר את המתווה. מאז הסתיים השימוע הציבורי הפרונטלי וזה שהוגש בכתב בסוף השבוע שעבר, שוקד הצוות המקצועי יחד עם שר האנרגיה, יובל שטייניץ, על התאמת מסקנות המתווה לטענות שעלו כנגד המתווה המגובש.

עד יום ד' צפוי הצוות לסיים את העבודה ולהגיש את המלצותיו לממשלה בראשות נתניהו. אם יסתמן כי יש רוב למתווה, יובאו המסקנות להצבעה כבר בישיבת הממשלה ביום ד' וייתכן שאף באותו היום יובא המתווה להצבעה בכנסת. יום ד' הוא היום האחרון שבו מתכנסת הכנסת לפני היציאה לפגרת הקיץ שתמשך כחודש.

לנוכח הצהרותיהם בשבועות האחרונים של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי יתמכו במתווה הגז, מקווים בקואליציה כי יושג רוב בכנסת, מה שיאפשר את העברת האישור הסופי לידיו של שר הכלכלה, אריה דרעי. במערכת הפוליטית מעריכים שאם הכנסת תאשר את המתווה, יסכים דרעי לעקוף את הממונה על ההגבלים ועל פי סעיף 52 לאשר את המתווה בעצמו.

עם זאת, לאחר שבסוף השבוע העניק ליברמן ראיון ביקורתי במיוחד שבו תקף בחריפות את ראש הממשלה, חוששים בסביבת נתניהו שיו"ר ישראל ביתנו ייסוג בו מהבטחתו. חשש נוסף הוא שגם ביש עתיד יחליטו להצביע כאופוזיציה להצעת הממשלה והמתווה לא יאושר.